Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inlägg av Lindh »

Nu har jag en metod jag ska testa, finmaskigare humlepåse. http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/en ... humlepase/
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Rapportera om hur det gick :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

När jag sydde min BIAB påse av sarita, sydde jag även ett gäng påsar av olika storlek som jag bl a använt till torrhumling.
Dom funkar bra.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Från brewstrong: http://www.reddit.com/r/Homebrewing/com ... secondary/

Tänkte testa att köra i primären. Men låter den jäsa ut ordentligt först. Att jästen äter av oljorna borde vare samma problem i primär som sekundär. Den jästen som inte medföljer vid omtappning är ju redan död o påverkar inte det som finns i primären.
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Oskar_H »

Visst finns det mycket jäst kvar i ölen när man tappat om till sekundären även om man kallkraschat men det är stor skillnad från vad man har i primären.
Mer jäst större förluster av "oljor". Jag tappa aldrig om till sekundär om jag inte torrhumlar.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag blir lite sugen på att sammanfatta lite av vad jag kommit fram till med er hjälp:

I och med ovanstående källa är det härmed slutflyttat till ny hink för min del, bättre källa tror jag blir svårt att hitta. Det finns ingen anledning att flytta till ny hink om man inte ska skörda jästen. Sekundärlagra på fat är ju inte så dumt även om t.ex. en lager mår bra av lite extra kaktid. Angående torrhumling så har vi kommit fram till att det är den pigga jästen i suspension som äter oljor, inte den som är trött på botten, alltså försvinner anledningen att flytta till ny hink även där. Kör man däremot humlepåse med vikter utan snöre så kommer påsen kladdaner sig i jästkakan och utvinningen bli betydligt begränsad, men det är en annan fråga det.
Kvar för min del blir alltså att torrhumla i primären, gärna efter en nedkylning till 8c så jäst i suspension sjunker ELLER att torrhumla i fatet fast med en bättre påse vilket jag redan skaffat.

Tack för hjälpen att diskutera fram det här, jag ska göra ett regelrätt test när jag är klar med sm-bryggningarna.
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Oskar_H »

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Gött! och bra konkluderat!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Fan vilken bra sammanfattning Lindh! Nu finns det en anledning till att kallkrascha innan torrhumling! Ska definitivt testa o göra på det här viset också! :-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

ScrotzaN skrev:Fan vilken bra sammanfattning Lindh! Nu finns det en anledning till att kallkrascha innan torrhumling! Ska definitivt testa o göra på det här viset också! :-)
Kul! Återkom gärna i denna tråd med resultatet när du testat!
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Ger det verkligen något att sänka temperaturen för att få ett bättre utbyte?
Det är väl isådantfall om du har den låga temperaturen under hela torrhumlingsprocessen, för annars kommer ju jästen piggna till liv och börja äta av oljorna. Men då motverkar man utbytet istället genom dess låga temperatur då du får som bäst utbyte av de aromatiska vid 20-40 grader. Hörde på något avsnitt av bryggradio(tror jag) där någon sa att han torrhumlade varmare än vanlig rumstemperatur av den anledningen.

Och vid en vanlig omtappning medföljer väl ändå en stor del av den pigga jästen i suspensionen som i sin tur äter av oljorna. Men vid omtappning så kommer inte metoden att sänka temperaturen på tal fast det borde innebära samma sak.

Men det är ju bara att prova och jämföra för att se om det blir någon speciell skillnad.
Lite off topic men annars skulle jag nog först och främst tänka på vattenbehandling, exempelvis öka sulfaten för bättre humlearom. Och sedan välja den minst krångliga fungerande metoden(köra primär för hela slanten utan temperatursänkning) och sedan bara slänga in mer humle för o kompensera för den eventuella effektivitetsförlust man får.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Skulle tro att tanken är att torrhumla vid över 20°C, men att först kyla till under 8°C för att få ut mer jäst ur suspension.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Man ska alltid torrhumla i 20+ grader, annars tar det väldigt lång tid.
Jäst i suspension är inte bra för antingen så äter den humleoljor eller så tar de med sig humleoljorna ner till botten när de dör, beroende på vem man frågar.
Men nej, man måste inte kyla-ner jästen så den sjunker om man orkar vänta på att den sjunker av sig själv eller har högflockulerande jäst. Annars så sjunker t.ex. US05/WLP001 vid 11c och garanterat vid 8c. Så det man kan göra är att ta sin primär, kyla till 8c i 1-2 dagar och sedan torrhumla i rumstemp. Lite krångligt ja men då är man på säkra sidan.
Att jästen påverkar torrhumling har fastställts med forskning men hur jästen i suspension äter torrhumlingsarom är oklart. Kan vara 2% och det kan vara 50%, det har jag inte sett några siffror på.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Ok, låter definitivt rimligt. Men frågan är om den jästen som finns i primären påverkar humlen mer än den som medföljer i sekundären. Eftersom att det inte talas om temperaturförändring när man väljer att sekundärjäsa.
Ska göra en DIPA imorgon och endast köra primärjäsning, dock så väntar jag ca 8 dagar innan jag torrhumlar. Har de senaste 10 bryggningarna sekundärjäst och fått väldigt bra arom ur humlen så kommer definitivt märka om humlearomen blivit sämre.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Stora skillnaden mellan att tappa om eller inte är ju att du utsätter ölet för luft/syre och ölet kommer oxideras snabbare. Gör du samma öl med enda skillnaden att Du tappar om och torrhumlar så kommer du märka att den du tappat om kommer tappa arom/smak och mattas av mkt fortare än den du inte tappat om.

Kallkraschar du innan så är det förövrigt ingen skillnad på mängden jäst i suspension i primärjäsningshinken eller efter att du tappat om.
Skriv svar