Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Brewsnail » tisdag 2014-02-04 19:24

Eftersom de ämnena man vill åt är lättflyktiga så låter det ju inte som nån vidare bra idé med en massa head space. Dessutom är det ju inte helt ovanligt att komersiella bryggare torrhumlar i helt stängda kärl, så att inget försvinner.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Getingen » tisdag 2014-02-04 19:25

Finmaskigare humlepåse minskar väl utbytet, om du inte tänkt på det, för själva grundtanken var väl att få ett ännu bättre utbyte.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » tisdag 2014-02-04 19:50

Headspace spelar bara roll om du inte fyller sekundären med kolsyra. Finns en amerikansk bryggare som råkat ut för just detta då han kallkraschade öl i en hink med headspace. Ifall han inte hade headspace lr fyllde med kolsyra så undviker du problemet dock.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » tisdag 2014-02-04 19:52

Jag har som sagt märkt en stor skillnad efter att jag började fylla alla kärl med kolsyra innan omtappning. Ibland fyller jag till o med flaskorna så att ölet aldrig varit i kontakt med luft överhuvudtaget.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » tisdag 2014-02-04 20:03

Ja från och med nu blir det ingen mer torrhumling (eller ens sekundärflytt) till ny hink. Då återstår bara problemet att få en riktigt klar öl efter torrhumling i fat...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav assistredo » tisdag 2014-02-04 21:12

Lindh skrev:Då återstår bara problemet att få en riktigt klar öl efter torrhumling i fat...

Det kan väl vara flera olika problem egentligen, dels att slippa få med sig "böset" (pellets), dels att utloppet kan sätta igen (kottar) och dels att kraftigt torrhumlade öl kan bli disiga även om humleresterna är borta(om man nu ser detta som ett problem).

En lösning är ju den gamla engelska (Rotokeg m fl) där utloppet invändigt är försett med en flottör som hämtar ölet "ovanifrån". Candirect i Tyskland säljer flottörer som man kan sätta i Corneliusfat (antitrubschwimmer). Jag har några som jag inte börjat använda ännu.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sv: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Bee » tisdag 2014-02-04 21:46

Lindh skrev:Ja från och med nu blir det ingen mer torrhumling (eller ens sekundärflytt) till ny hink. Då återstår bara problemet att få en riktigt klar öl efter torrhumling i fat...

Kallkrasch och syrefri överföring mellan två corneliusfat? Då kan du ju provsmaka bort böset som ligger runt stigröret.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Brewsnail » tisdag 2014-02-04 22:39

ScrotzaN skrev:Headspace spelar bara roll om du inte fyller sekundären med kolsyra. Finns en amerikansk bryggare som råkat ut för just detta då han kallkraschade öl i en hink med headspace. Ifall han inte hade headspace lr fyllde med kolsyra så undviker du problemet dock.


Fyller man kärlet med koldioxid innan man för över så kommer man ta bort det mesta av syret, en del av det blir kvar. Ska man få bort allt behöver man köra vakuum, fylla med koldoxid eller kvävgas (helst koldoxid i detta fall), köra vakuum och fylla igen. Gör man så har man fått bort ungefär 99% av syret. Om man bara blåser i koldioxid kommer man sänka syremängden en hel del, men man späder bara ut luften med koldioxid, även om koldioxiden är tyngre så kommer det blandas med luften.

Oavsett vilken gas man använder kommer de flyktiga ämnena från humlen hamna i jämvikt mellan gasvolymen och vätskevolymen. Ett högre tryck, eller mindre headspace, borde hjälpa till att hålla kvar dem i vätskan.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav assistredo » onsdag 2014-02-05 04:36

ScrotzaN skrev: Ska man få bort allt behöver man köra vakuum, fylla med koldoxid eller kvävgas (helst koldoxid i detta fall), köra vakuum och fylla igen.

Jag brukar fylla mina fat och även Better Bottle någon gång till bredden med vatten, testat även med kokhett vatten - desinfektion på köpet(ej Better Bottle) . Sedan trycker jag ut allt vatten med koldioxid. Vid omtappning kopplar jag sedan vätskeingången på fatet till kranen på jäshinken samt leder en slang från gasingången på fatet till hålet för jäsröret på jäshinken. Jäshinken får stå högre än fatet givetvis. Min Better Bottle har kran.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sv: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » onsdag 2014-02-05 08:28

Bee skrev:Kallkrasch och syrefri överföring mellan två corneliusfat? Då kan du ju provsmaka bort böset som ligger runt stigröret.


Kräver för många fat och blir för mycket disk. Annars har en tanke varit att torrhumla löst i co2purgat fat och häverta från toppen till nytt fat. Men då måste jag köpa minst två fat till vilket inte är aktuellt i dagsläget. Att köra dubbla ölkopplingar och trycka ölet emellan måste bli samma resultat som att hälla ut/dricka upp första litern med gelatinhumleöl förutsatt att man inte tänkt flytta omkring fatet. Mina stigarrör är okapade så de är nästan nere i botten...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » onsdag 2014-02-05 08:30

assistredo skrev:Jag brukar fylla mina fat och även Better Bottle någon gång till bredden med vatten, testat även med kokhett vatten - desinfektion på köpet(ej Better Bottle) . Sedan trycker jag ut allt vatten med koldioxid. Vid omtappning kopplar jag sedan vätskeingången på fatet till kranen på jäshinken samt leder en slang från gasingången på fatet till hålet för jäsröret på jäshinken. Jäshinken får stå högre än fatet givetvis. Min Better Bottle har kran.



Vilken procedur, jag blir riktigt imponerad. Uppfinningsrikedom på hög nivå!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2014-02-05 08:48

Lindh: Har du samma problem med humlearomen om du kör pellets istället för kottar? Jag har aldrig experimenterat med det men de öl vi använt kottar i torrhumlingen har inte fått någon vidare humlearom.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » onsdag 2014-02-05 09:57

Har gått över till enbart pellets (förutom de gånger jag råkat beställa kottar av misstag eller odlat själv).
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Wessfeldt » onsdag 2014-02-05 11:36

Någon som provat sig på göra ett humle te och hällt i vid tappning?


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Bee » onsdag 2014-02-05 13:40

Efter förra SM vet jag att assistredo är väldigt duktig på detta. "Hundred shades of hops" hette ölet tror jag. Fantastiskt gott var det!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron