Krossa malt med matberedare?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

turbin000
Delmäskare
Delmäskare

Krossa malt med matberedare?

Inlägg av turbin000 »

Hej.

Jag undrar om det funkar bra att mäska på pilsnermalt som jag har krossat i matberedare?
Tycker den ser mera finmald ut än den som jag har köpt tidigare.
anledningen till detta är att jag köpte fel malt och upptäckte det inte förrän jag öppnade säcken.

mvh. Eric
chihiro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Krossa malt med matberedare?

Inlägg av chihiro »

Mäska går nog bra, men lakningen kan ju bli lite värre. Skalen från kornet/malten skall ju vara hela i så stor utsträckning som möjligt för att maltbädden inte skall sätta igen. Om det är lite hela skal och väldigt mjöligt blir det mest gröt och finns stor risk att det blir stopp i lakningen.

Antar att du inte har t.ex. havre skal att blanda in?

Jag brukar själv "krossa" malt i matbredare men då endast små mängder specialmalt (chokladmalt, karamell, etc. ) och då förlitar jag mig på att min basmalt är sjysst krossad med mycket hela skal.

Edit: kort svar enligt mig är generellt nej.
turbin000
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av turbin000 »

jag har köpt hem färdigkrossad malt med, kanske kan blanda dem och ta en liten del finkrossad för att slippa slänga den
som jag körde i matberedaren?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Använder du dig av BIAB så skulle jag testa eftersom det inte är "vanlig" lakning då.

Salle
turbin000
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av turbin000 »

jag har inte testat BIAB någon gång.
Kanske värt att köpa en påse för att slippa få i skalrester?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Bor du i närheten av Växjö så har jag en påse du kan testa BIAB med.

Salle
turbin000
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av turbin000 »

Bor i Linköping, men tack ändå.
Jag bryggde igår och blandade i ca 13% av malten som jag krossade i matberedaren.
Det funkade bra med lakning och silning, satte inte igen sig.

Jag får väl hoppas att inte smaken påverkas av skalrester, men det visar sig senare....
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Krossa malt med matberedare? Ger finmald malt fel OG?

Inlägg av seasteel »

Hejsan, lånar tråden lite.

Jag brygde en IPA igår där basmalten var 50% dubbelkrossad pilsner-malt från MaltMagnus och 50% Maris Otter som jag körde i köksmixern, ca 2dl åt gången. Det hemkrossade blev definitivt mer mjöligt än MMs dubbelkrossade (även om den också är ganska mjölig).

Jag brygger BIAB så jag bekymrar mig inte för lakningen. Jag märkte ingen skillnad på mäskning och kokning. OG hamnade ungefär där den brukar när jag kör med färdigkrossad malt. Enda skillnaden var att sildukarna kläggade igen mycket mer när jag silade av vörten än när jag kör med färdigkrossat. Antar att det beror på mer mjöl = mer gröt i silduken.

Men frågan är om man lurar sig lite på OG när man har en mer finkrossad/mald malt? Om jag tex blandar rent mjöl och vatten så blir ju vätskan tjockare vilket ger ett högre OG. Men det betyder ju inte att det är socker i vätskan som kan jäsas? Maltmjölet har kanske löst sig med vörten utan att bidra med socker?

I teorin låter det troligt att maltmjöl påverkar densiteten på så sätt. Men i praktiken så finns det ju maltmjöl i all krossad malt så det kanske inte spelar någon roll?
Någon som vet eller har en teori om detta?

Eftersom hållbarheten på okrossad malt är så mycket längre än på färdigkrossad malt så kommer jag fortsätta köra i mixern om det visar sig att slutresultatet blir bra, dvs ölen blir god. Om 6 veckor så får jag svaret på min lilla provbrygd i alla fall.

//lasse
Skriv svar