Man pratar om att kallkrascha ölen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare

Man pratar om att kallkrascha ölen
Hej Hop
Jag har hört i vissa kretsar att man kallkraschar ölen. Vad betyder detta egentligen? Vad innebär det?
Tack!
Jag har hört i vissa kretsar att man kallkraschar ölen. Vad betyder detta egentligen? Vad innebär det?
Tack!
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Man pratar om att kallkrascha ölen
Sent svar men ändå: Att kallkrascha betyder att du ställer in ölen i ett kylskåp och sänker tempen ner mot noll. Ev kan det göras utomhus vid tjänlig väderlek, eller i t ex ett uthus som inte är isolerat. Anledningen att man kallkraschar är att man vill "söva" jästen och på det sättet klarna av ölen innan tappning. Kan finnas fler fördelar men de fyller väl andra på här eftersom då...
- Klas Welin
- Torrhumlare

I väntan på att mer info fylls på här, så finns en kort tråd om det på: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4712
Kan man sätta ut jästunnan utomhus när det är -2grader och kallkracha den eller är det för kallt?
Tänkte ta in den igen efter ett par timmar till förrådet som är +10grader.
/Johan
Tänkte ta in den igen efter ett par timmar till förrådet som är +10grader.
/Johan
-2 är precis var som går innan ölet fryser. Det finns dock risk att vattenlåset fryser men det är i regel inga problem... Kör på bara!
-2 är som sagt inga problem för någon öl, eventuellt för vissa "alkoholfria" men det var knappast fallet här.
Frystempen beror bla på alkoholmängden i drycken, en imp Stout fryser tex vid lägre temp än en folköl men -2 är inga problem oavsett.
Låt den stå i -2 ett par dagar du så lägger sig jäst och eventuell torrhumling som en hård kaka i botten.
Frystempen beror bla på alkoholmängden i drycken, en imp Stout fryser tex vid lägre temp än en folköl men -2 är inga problem oavsett.
Låt den stå i -2 ett par dagar du så lägger sig jäst och eventuell torrhumling som en hård kaka i botten.
Är det lämpligt att skydda hinken från solljus även vid kallkraschning?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, alla gånger.saltet skrev:Är det lämpligt att skydda hinken från solljus även vid kallkraschning?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Jag är lite förvånad att denna info inte finns i Bryggarwikin!
Jag uppfattar den som ganska vanlig eller ett vanligt förfarande så om någon som har kunskapen kring det kanske vill uppdatera wikin med "rätt" information.
Jag uppfattar den som ganska vanlig eller ett vanligt förfarande så om någon som har kunskapen kring det kanske vill uppdatera wikin med "rätt" information.
// Jonas
Hur skulle det funka å kallkrascha när man tappat på flaska? Alltså när kolsyra har bildats.
Det är klart att det går. Men allt som du vill få ur ölen genom att kallkrascha hamnar på botten i flaskan precis som det ändå gör med tiden så det finns inte så stor mening med det om du frågar mig.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Fast det går ju mycket snabbare ju kallare det är. Att ställa flaskorna kallt en vecka efter kolsyrejäsning, eller tom förvara de riktigt kallt genom hela batchens livscykel och plocka fram så många man ska ha en dag i förväg är bra både för humlestabiliteten och klarningen. Vem som nu har möjlighet att förvara flera batcher öl i -2c en längre tid.ScrotzaN skrev:Det är klart att det går. Men allt som du vill få ur ölen genom att kallkrascha hamnar på botten i flaskan precis som det ändå gör med tiden så det finns inte så stor mening med det om du frågar mig.
Jo, men jag tycker största fördelen med att kallkrascha är att man får nästan ingen bottensats så jag förstår inte varför man skulle vilja göra det. Men det är bara jag det.
Hur på påverkar kallkraschen kolsyrejäsning på flaska?
Finns det alltid tillräckligt mycket jäst kvar för att ombilda priming sockret?
Finns det alltid tillräckligt mycket jäst kvar för att ombilda priming sockret?
Du får pröva dig fram. I mitt fall har det inte alltid funnits nog med jäst. Men jag använder främst högflockulerande jäst.
Jag har börjat tillsätta lite kolsyrejäsningsjäst vid buteljering pga detta.
Jag har börjat tillsätta lite kolsyrejäsningsjäst vid buteljering pga detta.