1 gallon simpel nybörjaröl - spraymalt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
konfliktlego
Nybryggare
Nybryggare

1 gallon simpel nybörjaröl - spraymalt

Inlägg av konfliktlego »

Hej på er!

Vill börja med att tacka samtliga forumiter för ert engagemang och utvecklande av denna inspirations- och informationskälla! Det är häftigt att inse att det finns så många bryggare där ute som brygger i kök och källare och vänligt delger sina upplevelser, tips och råd till den gnutta av allmänheten som letar sig hit!

Jag är helt ny på det här med ölproduktion, men jag har för några år sedan gått en runda med "plastisen" och jobbar på bryggeri (tyvärr inte på öldelen) så jag har ett litet hum om terminologin och själva jäsprocessen. Nu har jag dock funnit det här med hemmabryggning av öl och det verkar som ett rimligt ämne att utforska ytterligare. Nog om det.

Jag har införskaffat ett par gallonflaskor, rengörings- och desinfektionsmedel, muntons light torkat maltextrakt, amarillo- och cascadepellets samt torrjäst (04 & 05). Tanken är att jag skall börja med att brygga två stycken simpla nybörjaröl med varsin humle för att testa lite och för att bredda min förståelse för processen och humlens betydelse. Samma humle är tänkt att användas i samtliga givor i vardera bryggning - låter upplägget vettigt?

Jag har ett par frågor som handlar om "small batch"-bryggning:

Jag har läst mig till att en av fördelarna med att brygga dessa kvantiteter är att man kan koka vörten med allt vatten på en gång för en bättre brygd - men hur funkar det med dunstning? Det lär ju vara mer märkbart på liten batch? Är det i så fall bara att fylla upp jäskärlet till önskad mängd (3,8L) med lämplig mängd rumstempererat vatten om det skulle koka bort för mycket?

Läste någonstans att man bör dra ned koktiden (av ovan nämnda anledning?) till kanske 30-45 minuter istället för standarden som verkar vara en timme - hur påverkar det humlegivorna?

Jag har heller inte hittat något givet nybörjarrecept som kan passa mina ambitioner om att brygga dessa "praktikantöl", finns det något vedertaget basrecept som man kan använda sig av? Hur såg er första rena torrextraktbrygd ut?

Att ta ut prover och mäta og & fg "kostar" en betydande del av brygden, finns det något fiffigt sätt att komma runt det här? Jag tänker mig att man med noggrann desinficering av utrustning kan sänka ner sin hydrometer direkt i gallonflaskan och läsa av på så sätt, men det kanske är ett big no-no?

Jag tror jag har det som behövs i material och ingredienser för att påbörja detta, men bryggningen är vad jag förstår en djungel och jag skulle verkligen behöva någon som säger "håll käft och gör såhär"!

Är det något annat jag bör tänka på när det gäller bryggning i dessa kvantiteter?

Tack på förhand!
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: 1 gallon simpel nybörjaröl - spraymalt

Inlägg av johansjogren »

Hej!
Bästa sättet att få svar på sina frågor är att testa sig fram lite ;) du verkar ha ganska bra koll så det blir säkert bra!

Jag brygger i snarlik skala. Har två 5 liters damejeanner och brukar fylla till 4,5 liter ungefär och får väl cirka 4,2 liter på flaskor när bottensatsen är borträknad. Första gångerna jag bryggde använde jag pulver-malt men även en liten mängd typ karamell malt för att få lite mer karaktär. Detta har jag inga recept på för det var kit från det lilla köksbryggeriet. Funka bra men sen gick jag till nästa steg.

Brygger mwd BIAB nu. Brew In A Bag. Har väl gjort 8 brygder så nu. Det är helmaltsbryggning likt att koka te. Värmer upp typ 7 liter vatten i en 10 liter kastrull stoppar i en stor finmaskig påse med all malten i och så får det dra i en timme. Sedan kokar jag med humlen och tillsätter eventuellt mer vatten om jag får för högt OG mot det i receptet. Den när man tappat över från kastrullen till damejeannen så tappar man ju ytterligare typ en halvliter eller till och med liter av vätskan för stt det är en gegga med all humle i botten på kastrullen. Brukar därför göra mina recept för 6 liter efter koket för då får jag minst 4,5 liter i damejeannen. På mätningen för FG förlorar man ju 0,7dl men det kan man ju leva med. OG mäter man ju innan damejeannen så det kan man ju dimensionera för..

Gå in på lilla köksbryggeriet och kolla på deras beskrivning om hur dom brygger. Det bygger på safale us-05 jäst och torrmalt. Blir ungefär 4liter i damejeannen när man gör enligt deras beskrivning. Du saknar ju den lilla påsen med malt dom har men det är bara kanske två hekto malt (i dom satserna jag bryggde iaf ipa och apa) så du får nog bara lite lägre OG. I ipan tillsatte dom även havregryn det kan du väl göra om du vill..

Detta blev visst långt och lite snurrigt. Jag är trött och ska sova nu..

Men som sagt du verkar ha bra koll. Testa en gång och de hur det blir. Min erfarenhet är att det mesta blir gott!

Lycka till!
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

Hej !

Håller med förra talare. Lilla köksbryggeriet är kanon. Jag köpte en APA där och kollade säkert på videon tre gånger innan för att känna mig säker på vad som skulle göras. Läs även PDF filen för mer detaljerad information.

Se till att inte stormkoka vörten då kommer du förlora stor mängd. Vörten skall dock "rulla" så att oönskade ämnen frigörs och ångar bort.
Köksbryggeriets APA kokar man bara i 15 minuter och tillsätter allt humle direkt (30 gram tror jag det var på 4 liter vört). Fick en fin humle arom och smak på den.
Nu efter flera helmaltsbryggningar med olika humlegivor genom koket på 60 minuter så har jag självklart fått bättre smak och arom, men det är nog hela helmaltsprocessen som hjälper till där.

Kyl vörten så fort du kan efter koket. Isklampar och rinnande iskallt vattten. Ha locket stängt på kastrullen så det inte stänker in.
SG, OG och FG är ju inte helt nödvändigt första gångerna tycker jag. Håller man sig till recepten och inte kokar bort för mycket vört så kommer det nog bli bra utan att man vet alkoholmängd.
Om man skall spä vörten med vatten så är det ju klart nödvändigt att ha koll på värdena så man inte får lättöl :-) Kom ihåg att koka detta vatten och sedan svalna med lock för att minska infektionsrisken.

För att underlätta mycket i processen. Köp en pumphävert och flaskfyllare från Humlegården eller MaltMagnus. Du kommer int ångra dig.

Recept finns det ju mängder av ute på nätet. Kolla http://www.brewtoad.com/recipes där kan du filtrera på extrakt.

Lycka till.
konfliktlego
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av konfliktlego »

jättebra tips där, rätade ut en del frågetecken!

Det här med volym före och efter kok samt i jäskärlet gör mig lite snurrig, men det ljusnar nog när jag kommer igång. I skrivandes stund kokar jag fem liter vatten i en timme i min gryta för att se hur mycket som försvinner, är det direkt applicerbart när jag kokar vört sen?

Mitt största problem är nu att hitta ett recept, mitt huvud vill jag kunna göra typ såhär:

500g muntons light i kanske 4-5L vatten

60 min xg cascade
30 min yg cascade
15 min zg cascade

hälla över i mitt jäskärl som efter uppmätning rymmer 4,5L utan att det ska jäsa över och fylla upp med rumstempererat vatten (tidigare kokat).

Låter det rimligt? vilka humlemängder borde jag ligga på ungefär?

Hur är det ens möjligt att välja ett recept när det finns en miljard som verkar så bra :lol:

edit:

Efter lite pillande i Beertools har jag hittat på det här, vad tros?

Första
10-A American Pale Ale
Date: 2014-01-25

Size: 4 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 151,62 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,046 (1,045 - 1,060)
Terminal Gravity: 1,011 (1,010 - 1,015)
Color: 10,28 (9,85 - 27,58)
Alcohol: 4,48% (4,5% - 6,0%)
Bitterness: 38,2 (30,0 - 45,0)

Ingredients:
0,5 kg (100,0%) Dry Light - added during boil, boiled 60 m
4 g (33,3%) Cascade (7,8%) - added during boil, boiled 60 m
4 g (33,3%) Cascade (7,8%) - added during boil, boiled 20 m
4 g (33,3%) Cascade (7,8%) - added during boil, boiled 10 m
1,0 ea Fermentis US-05 Safale US-05
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Tycker det verkar som ett ganska bra recept. Blir lite lagom bitter och hyfsad alkoholhalt. Gör den och testa. Första två, tre gångerna gör man många missar ändå se det är lika bra att komma igång.
konfliktlego
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av konfliktlego »

Vörten kyls i skrivandets stund. Jag är lite nojjig över hur jag ska sila ned den i min gallonflaska, jag saknar nämligen tratt. Jag måste nog sila över lite i taget till en bunke och sedan hälla i jäskärlet. Jag desinficerar allt jag ser som en galning, hoppas det hjälper och att jag slipper kontamination på grund av denna miss. Jag har dock tillgång till hävert, kanske använder jag den...

Maltextraktet (ljust) blev mörkare än jag föreställt mig när koket kom igång, det var intressant. Och Gud vad gott humlen luktade!

Detta är väldigt kul alltihop!
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Ja en tratt underlättar mycket ;) i det steget så vill man ju syresätta så sålänge allt är desinficerat så spelar det ju ingen roll hur många steg man får ta. Nu är det bara att vänta ett par veckor innan du får tappa på flaska ;) sen ett par veckor till så får du smaka på din första öl!
Skriv svar