laksil i hävertmodell

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

laksil i hävertmodell

Inlägg av PapaD »

Hejsan,
jag har en Bielmeier (gryta med värmarspiral under botten och avtappningskran) med urtagbar silbotten, aka falskbotten. Jag använder falskbotten vid lakning ner i jäshink, tar ur falskbotten och gör rent grytan, slår tillbaks vörten och kokar. Det är inga bekymmer att koka, förutom att värmaren är i klenaste laget för kok över 20 liter, men vid lakningen bränner jag vid på botten. Jag kommer ju inte åt att röra under silbotten. Så det blir stillestånd innan kokning, med skrapning av botten, vilket tar en jäkla tid. Om jag inte använder silbotten kommer det nog bli problem att laka ur med tappkranen, då lakningen kommer ske enbart från ena sidan av bädden. Jag funderar därför att göra en laksil i hävertmodell och använda vid lakningen, och bara använda silbotten vid kokning för humlesilning. Vad tror ni om att göra laksilen i kopparrör, som jag perforerar med massa 3mm hål och klämmer igen ena änden av, samt böjer den upp ur gryta och använder slangkoppling och slangar ner i jäshinken? Är det något jag skall tänka på? Tjocklek på slang, tänker jag, då det skall ju inte ösa ur vätska precis, så slangen bör väl vara mindre än trädgårdsslang?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: laksil i hävertmodell

Inlägg av bryggapa »

Jag antar att du menar att du värmer under mäskningen (inte lakningen som du skrev)? Av det jag förstått så duger inte termostaten i Bielmeiern för mäskning. Jag skulle föreslå att du använder dig av silplåten för lakning om du tycker att den fungerar annars och se till att isolera grytan om du inte redan gjort det och inte använder värmen.
Alternativt att du använder en pump för cirkulering och effektstyr värmaren i stället, för att det inte ska bli för varmt lokalt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: laksil i hävertmodell

Inlägg av PapaD »

Ja, vid mäskningen menade jag. Termostaten har för stort spel, det är riktigt. Det var bra att du påminde mig om det, jag skall se om man kan göra något åt det.
Skriv svar