Stora Hembryggaredagen 2014 - hiss, diss, samordning etc.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Stora Hembryggaredagen 2014 - hiss, diss, samordning etc.
Nu finns info om Stora Hembryggaredagen 2014 på webben - http://shbf.se/artikelarkiv/40-foerenin ... dagen-2014
I denna tråd kan den diskuteras och samordnas av de som så vill.
I denna tråd kan den diskuteras och samordnas av de som så vill.
My hope is hops
Re: Stora Hembryggaredagen 2014 - hiss, diss, samordning etc
Kul att det blir recept på en Saison iår. Det är helt klart min favorit att både brygga och dricka.
Inte för att vara sån, men finns det ingen info om när och var det håller hus? 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hemma hos dig. Om du vill. Hembryggardagen är till för att bjuda hem vänner och visa hur man brygger öl, samt att det är trevligt att veta att stora delar av hembryggarsverige brygger samma dag och ofta samma recept... Tror det brukar vara en kollektiv skål också (lite fånigt men lite roligt), men jag har glömt tidpunkten. Kl 13?Wessfeldt skrev:Inte för att vara sån, men finns det ingen info om när och var det håller hus?
Haha ok det har jag missat. Då får jag skåla med er då, blir nog inte fler brygder denna månaden för min del.
Det vore ju bra om det kom ett recept snart, så man hinner beställa jäst, humle och ev. specialmalt.
Ser fram emot att brygga saison!
Ser fram emot att brygga saison!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Kul, har sedan tidigare redan planerat bryggning den 25:e! Och dessutom för att inviga några bryggaroskulder - sammanträffande!
Frågan är dock om man skulle ta och köra det gemensamma receptet istället, eller köra en dubbel-ipa som planerat...
Ser fram emot att receptet presenteras.
/a
Frågan är dock om man skulle ta och köra det gemensamma receptet istället, eller köra en dubbel-ipa som planerat...
Ser fram emot att receptet presenteras.
/a
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Roligt! Det har blivit mycket saison för vår del på sistone, och dem 25:e kommer vi nog inte att kunna brygga. Men med lite tur innebär det här att det kanske blir ett par saisoner till bland alla ipor och dipor på SM i år... 
Vore bra om receptet kom snart så man hinner beställa innan den 25.
Kul att testa något nytt .
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
+1larslind skrev:Vore bra om receptet kom snart så man hinner beställa innan den 25.
Sista jag kollar innan jag somnar och första jag kollar när jag slår upp mina små blå... Väldigt spännande att det dras ut på ändå...
-
vetikatten
- Torrhumlare

+2 väntar nån dag till dålarslind skrev:Vore bra om receptet kom snart så man hinner beställa innan den 25.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Well - saker tar tid ibland. Nu finns det iaf på plats.
My hope is hops
Ett föredömligt enkelt recept. Är dock lite konfunderad över man har valt att ha såpass mycket socker i ett ganska svagt öl.
Sedan kommer det bli väldigt olika resultat beroende på om man väljer någon av Dupontstammarna (WLP565, WLP566, WLP568 eller Wyeast 3724) eller Thiriez-stammarna (Wyeast 3711 eller Belle Saison).
Sedan kommer det bli väldigt olika resultat beroende på om man väljer någon av Dupontstammarna (WLP565, WLP566, WLP568 eller Wyeast 3724) eller Thiriez-stammarna (Wyeast 3711 eller Belle Saison).
Man kanske kan rekommendera den som inte vet vad man ger sig in på att använda 3711 enl ursprunglig spec - den tycker jag är väldigt enkel att brygga gott öl med.
Jag hade nog också dragit ned på sockret eller helt enkelt uteslutit det. (Och iofs hällt i lite annat gött) Fast det kanske är för att ytterligare accentuera stilens särdrag?
Jag hade nog också dragit ned på sockret eller helt enkelt uteslutit det. (Och iofs hällt i lite annat gött) Fast det kanske är för att ytterligare accentuera stilens särdrag?
Även WLP568 är lättjobbad, samtidigt som den ger de typiska Dupont-aromerna. Kan rekommenderas!