Hej alla proffs!
Jag har sökt och sökt och inte hittat någon ren fakta om hur den långa kylningen påverkar humlen. Är väldans nybörjare och vet inte riktigt hur allt påverkar smaken.
Jag vill veta vad ni tror.
Mina humlegivor är
60 min
30 min
10 min
0 min
Alla givor är ganska karaktäristiska mängder för en DIPA förutom vid 0 min då jag fullkomligt humlebombade vörten totalt med extrema mängder pga "okunskap". Jag fick dock problem med kylningen som varade ungefär i 2 timmar + 1 timmes filtrering. Och jag är nu rädd att att min 0-minutersgiva ska ha påverkat ölen med extrem smak och bitterhet vilket för sig är helt OK, men vad tror ni? Blir det extrem aromatiskt eller har dessa givor gett en extrem bitterhet. Bör jag torrhumla?
Sammanfattningsvis:
Hur påverkar 2 timmars kylning humlegivorna?
/Viktorini
Humlegivor kontra lång kylning
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Humlegicor kontra lång kylning
Om du har humle liggande kvar i vörten medan du kyler och den är varmare än 79 grader C kommer beska fortfarande att tas från den, med mindre effekt ju svalare den är.
Så ju, långsam kylning och humle som ligger kvar från sena givor kommer att leda till mer beska.
Om du plockat ut själva humlen via påsar etc tror jag inte det blir samma sak, nu blav jag osäker.
Ett större problem med långsam kylning kan vara att det bildas mer ämnen som leder till DMS, men som inte kokas bort och du riskerar grönsakstoner i ölen.
Så ju, långsam kylning och humle som ligger kvar från sena givor kommer att leda till mer beska.
Om du plockat ut själva humlen via påsar etc tror jag inte det blir samma sak, nu blav jag osäker.
Ett större problem med långsam kylning kan vara att det bildas mer ämnen som leder till DMS, men som inte kokas bort och du riskerar grönsakstoner i ölen.
Är det en DIPA så tycker jag inte det kan bli för mycket humle. Mer än 100IBU sägs inte kunna tas upp av ölet så överhumlad DIPA är svårt att få till... Jag tror inte humlebeska kommer bli något problem med din öl, 2 timmar kylning är däremot inte optimalt...
Vad tycker du är extrema mängder humle för en 0-giva?
Vad tycker du är extrema mängder humle för en 0-giva?
Som Janne skriver så isomeriseras inte alfasyrorna under 79 grader, så fort du kommer under den temperaturen(vilket i min erfarenhet inte tar mer än 10-15min helt utan kylning så borde det inte vara något problem.
Jag brukar kyla vörten till ca 85 grader o sen ha i all humlen o låta det dra i 15 min innan jag fortsätter kyla.
Jag brukar kyla vörten till ca 85 grader o sen ha i all humlen o låta det dra i 15 min innan jag fortsätter kyla.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
För mycket humle i en dipa är som att ha för mycket vaniljsås till äpplepajen; det är helt enkelt praktiskt omöjligt.
Glöm inte att torrhumla förresten, minst 5 g/l rekommenderas för en dipa.
Glöm inte att torrhumla förresten, minst 5 g/l rekommenderas för en dipa.
Re: Sv: Humlegicor kontra lång kylning
Bästa citatet på länge!ekstedt skrev:För mycket humle i en dipa är som att ha för mycket vaniljsås till äpplepajen; det är helt enkelt praktiskt omöjligt.
Den alfasyra som gått i lösning kommer fortfarande kunna konverteras, men tar man bort påsarna kommer inget mer lösas ut. Främst borde man lösa ut mer från de senare givorna, så att lämna humle från tidigt i koket och kyla långsamt borde inte påverka särskilt mycket. Det blir ju lite som No-chill, där man har i humlen lite senare än vid vanlig kylning för att justera mot den längre kyltiden.Janne gnoff Berglund skrev:...Om du plockat ut själva humlen via påsar etc tror jag inte det blir samma sak, nu blav jag osäker...
Klart du ska torrhumla =)