Val av brygg-gryta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Val av brygg-gryta

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Det enda vattnet jag ser som kanske inte kommer i kontakt med malten är det vatten som ligger i utrymmet mellan de två hinkarna.
Om man dessutom recirkulerar återförs detta vatten eller man kan välja att hälla bort det då man först öppnar sin kran.

Vet att en kamrat köpte en gryta från Tyskland som var samma som gick att köpa från leverantör i SVerige, detta var kanske 2006?
Skulle kunna vara Bielmeier, men inte helt 100.

Denna lider iallafall av samma problem som den från Lidl jag skrev om ovan, i princip omöjligt att få upp till rullande kok, inte en lösning jag personligen skulle välja.
Gär säkert att öppna upp och sedan löda in en förbikopplare där med och koppla bort termostaten vid kok om man önskar.

Jag lånade själv hans gryta en gång och bryggde med och skulle nog hellre se den som ett alterantiv för att värma vatten i än att koka i.

Förvisso isomeriseras alfasyran från humlen vid lägre temperaturer än precis vid kok, men frågan är hur effektivt oönskade svavelföreningar mm kokas bort om man bara får upp temperaturen strax under sjudning?

Jag har ställt frågan till min kamrat om det var denna han köpte, återkommer om/när jag får svar.
Vet att detta diskuterades förr, har du testat sökfunktionen i forumet samt på humle.se diskussionsdelen?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det här är ett problem som jag och många andra sprungit på, och det finns flera sätt att lösa det på.
I slutänden handlar det om att göra en tradeoff om vad man tycker saker är värt.
Det kan tyckas att de grytor med inbyggda element är en bra tradeoff, inte allt för mycket pengar och en 'färdig' säker produkt, men min uppfattning är det motsatta. Det är det sämsta av två världar.
Varför? Jo, för att visserligen är dessa runt 30l, men det betyder att i absolut bästa fall kan du trycka i runt 27-28l, efter kok har du kanske ~25l och minus drav och humleabsorbtion ~20 liter ner i hinken. Sedan tappar du någon liter till vid omtappning och i bästa fall fyller du en keg i slutänden. Vilket inte iofs inte är helt fel, men är på gränsen antagligen. Vill du kunna styra effekten måste du ha en extern regulator, du kommer antagligen behöva koppla förbi termostaten och vill du sedan skaffa ett större kokkärl, så är du tillbaka på ruta noll. Det man kanske har igen är att använda den till HLT istället.
Köper du en separat gryta, kan den användas till även MLT och köper du en rejäl häll kan du fortfarande använda den till kok även om du uppgraderar grytan.
Doppvärmare är säkra eftersom kontakteringen sitter ovanför vätskenivån, om någonting är de säkrare än de dolda element som sitter under vätskenivån i elgrytorna. Väljer man att uppgradera, kan dessa återvändas för att värma lakvatten eller snabba upp kok t.ex,
Kort sagt, det är inte fel med elgryta, det kan säkert vara det optimala lösningen på just ditt problem, men
det är inte den mest flexibla lösningen
det är inte billigast
det är inte säkrare
det behövs antagligen modifieringar för att fungera tillfredsställande

Jag vet att tråden handlar om vilken av elgrytorna som är bäst och så vidare... Som sagt, vill du ha en elgryta, köp en elgryta, men gör iaf ett informerat köp, så du inte ångrar dig sen.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Man kan vända och vrida på alla saker i all oändlighet. Engelsmännen verkar i vart fall ha lite koll på vad för fel som kan dyka upp på en vattekokare, så jag vänder mig nog till något ölbryggarforum där.

Men om vi vänder på frågan. Om jag inte vill ha doppvärmare och inte gas utan tittar på alternativet kokplatta och kärl. Vad får man mest bang for the buck.
Jag har varit runt på loppisar och inte hittat något tillräckligt stort kärl. Blocket är alldeles barskrapat på stora kokkärl. Finns det billiga kokkärl, gärna som går på induktionsplatta, typ 30+ liter?

Induktionsplatta eller vanlig fristående kokplatta? Är induktionsplattan effektivare för samma effekt? Hur stor effekt?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det är svårt att hitta billiga bra grytor över 25 liter. Biltemas 25a är bra för dess billiga peng men inte mer. Mitt råd är att satsa på en Patina, köp begagnat på detta forum eller humlegårdens forum om du vill spara en slant. Konkursutförsäljningar av restauranger vet jag några som fått till bra köp på. Aluminiumkastruller av den typ man hittar på loppisar är sällan tillräckligt stora utan brukar landa mellan 20-25l. Aluminium är inte farligt som man tidigare trott men rostfritt är bättre tror jag de flesta kan hålla med om. Ölbryggartrenden har skrapat rent på Blocket senaste året...
En värmeplatta blir varm vilket värmer kastrullen som värmer vätskan. En induktionsplatta använder kastrullen som värmeelement vilket värmer vätskan. Det ger mer effekt för pengarna. Men vill man ha maximalt utnyttjande av effekten så är en värmeelement/doppvärmare direkt i vätskan ihop med isolera kastrull som gäller.
Det finns en billig induktionsplatta på Kjell&Co på 2000w som de brukar rea ut flera ggr per år. Runt 500kr. Vill man ha större och har tillgång till större säkring så finns det 3500w-hällar för restaurangbruk som ska vara grymma men de kostar betydligt mer pengar...
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

+1 på lindhs svar.
Den induktionshällen jag har kostade 1500 ink frakt från tyska ebay. Patina är nog billigast och är riktigt bra också. Det blir ung. en tusenlapp dyrare än en elgryta, men är mycket mer för pengarna.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Vet man att det är saken man ska ha så ska man gå på en Patina på 30 liter direkt och en induktionsplattafrån tex. Kjelle, då den "bara" kostar 599:- och är på 2000 watt.
Jag själv köpte en Biltema kastrull på 25 liter då det är idag den kastrullen som är bäst pris för den storleken. Jag hoppas kunna växa ur den med tiden men jag ville ialla fall ha en kastrull på relativt stor volym och då passade den mig bra både vad gäller storlek och pris. Jag köpte även "Brygg Gryta Plastis 29L" för att täcka upp möjligheten och för att se vad som passar mig bäst och sen får man se vart det slutar.

Allt är ju relativt och det som passar mig kanske passar någon annan osv. men det finns garanterat de den inte passar.
// Jonas
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Jag tackar för alla svar!

Några små funderingar innan jag tar något beslut:

Jag har hört tvetydiga svar kring att Biltemas gryta inte fungerar på induktionsplatta. Kan någon bekräfta/dementera detta (alltså irl har provat detta)?
Är det någon som gjort test på hur lång tid det tar att koka upp vatten med ovanstående gryta och låt säga kjelles induktionsplatta på 2kW?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det fungerar bra med Kjellplattan och Biltemas 25-liters (här klädd i Clas Ohlsons liggunderlag som är det bästa som går att hitta):

Bild

Snabba svaret är ca 36 minuter. Vilken tid det tar att värma vatten beror dock på starttemp, inmäskningstemp och isolering.
Det går att räkna ut det såhär:
Om vi säger att vi ska mäska in med 15l på 66c och vill ha mäskvattnet 12c över det för att malten säker tempen samt att vårt kranvatten är 8c:
4,18 (Vattens specifika värmekapacitet) x 15 (antalet liter) x 70 (sluttemp minus starttemp 78c - 8c) = 4389kJ
4389kJ / 2kw = 2195 sekunder eller ca 36 minuter.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ölmestig skrev:Jag tackar för alla svar!

Några små funderingar innan jag tar något beslut:

Jag har hört tvetydiga svar kring att Biltemas gryta inte fungerar på induktionsplatta. Kan någon bekräfta/dementera detta (alltså irl har provat detta)?
Är det någon som gjort test på hur lång tid det tar att koka upp vatten med ovanstående gryta och låt säga kjelles induktionsplatta på 2kW?
Ta med en magnet när du ska köpa. Fastnar magneten funkar den på induktionsplatta
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Biltemas funkar inte på induktion... Det står på deras sida också
// Jonas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Falkens skrev:Biltemas funkar inte på induktion... Det står på deras sida också
Min gör det kan jag lova...
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Biltemakastrullen är flitigt diskuterad här på forumet. Jag har inte testat den själv, men det verkar som att vissa fungerar och andra inte. Magnettest kan nog vara en bra idé. Eller fäster magneter även på era bottnar, ni vars biltemakastruller ofunkar?
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Mitt tips är att köpa en 36 liters kastrull på humlegården. Tajma in det inköpet med inköp av råvaror för att spara in pengar på frakten.

Sen skulle jag rekommendera en induktionshäll som heter Cloer 6650 som går att köpa från Tyskland. Sammanlagt borde dessa två inköp landa på runt 2000:-.

Du kommer inte få kok med den hällen om du kör hela volymen utan doppvärmare men 30 liter innan kok och ca 26 liter efter kok borde det bli.

Om du sedan får andra förutsättningar så kan du i ett senare tillfälle skaffa en 16A säkring och en 3.5 kW induktionshäll, eller något annat.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Lindh skrev: Min gör det kan jag lova...
Jag ska inte säga emot dig, jag läst bara rätt av på deras sida... har igen häll av den typen hemma så jag kan inte testa den jag har

Biltema, Kastrull med tappkran
Med tappkran, lock och handtag. Mått: 32 x 32 cm. Volym: 25 liter. Kan maskindiskas. Ej för användning på induktionshäll Av rostfritt stål.
// Jonas
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Ursäkta att jag dröjt med respons.
Tack för alla svar. Det lutar åt att jag köper en rostfri gryta (troligtvis biltemagrytan), kjelles induktionsplatta och liggunderlag, om det är någon som undrar. Jag tror inte att det är aktuellt med 3,5kW induktionsplatta köpt via tyska ebay. Ej heller patinagrytan för 1700 spänn. Det är en för stor investering och jag vet inte om jag blir lyckligare med den utrustningen. Det är lite som att köpa en sportbil, som man ändå bara får köra i 120 km/h.
Skriv svar