Tyst omrörare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tyst omrörare
Ni som kör med magnetomrörare - är det någon som har en som går tyst? Jag driver min stackars sambo till vansinne hemma.
Kör med stor loppa och 3l kolv från humlegården, egensnickrad omrörare.
Antingen är det den kantiga loppan som är felet, eller botten på kolven, eller så drar magnetomröraren för hårt i loppan vilket får den att skallra.
Någon som har tips?
Kör med stor loppa och 3l kolv från humlegården, egensnickrad omrörare.
Antingen är det den kantiga loppan som är felet, eller botten på kolven, eller så drar magnetomröraren för hårt i loppan vilket får den att skallra.
Någon som har tips?
Re: Tyst omrörare
Min brukar låta i 12-18h för att sedan tystna. Det är även olika ljudnivå på stora och lilla loppan där lilla skallrar något förfärligt men stora, som är tyst, kastas ut...
Mitt hemmabygge är hyggligt tyst, sitter ofta och kollar på TV ett par meter ifrån. Kör med riktig loppa 45-50mm cylinderformad med rundade ändar och en midja på mitten.
Men för att det ska bli tyst är det viktigt att ekolven står på rätt ställe på omröraren.
Men för att det ska bli tyst är det viktigt att ekolven står på rätt ställe på omröraren.
Min Har jag byggt med http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -mm-p38297 sålänge jag inte kör på max hoppar inte magnetloppan runt:)
(2l ekolv och 45mm loppan)
(2l ekolv och 45mm loppan)
Senast redigerad av rosen1991 den tisdag 2014-01-07 21:36, redigerad totalt 1 gång.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Vad kör du för loppa/elkolv?mankan skrev:Mitt hemmabygge är hyggligt tyst, sitter ofta och kollar på TV ett par meter ifrån. Kör med riktig loppa 45-50mm cylinderformad med rundade ändar och en midja på mitten.
Vad kör du för loppa/elkolv?rosen1991 skrev:Min Har jag byggt med http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -mm-p38297 sålänge jag inte kör på max hoppar inte magnetloppan runt:)
Ekolv från Zenith.se, borosilikatglas. 2 liter
magnetomrörare från Sagitta.se, Art.nr: 30019. Fanns inte nån länk.
Bara testkört med vatten ännusålänge. Funkat bra och så tyst man kan hoppas.
Kan ju ställa in den i ett skåp nånstans annars?
magnetomrörare från Sagitta.se, Art.nr: 30019. Fanns inte nån länk.
Bara testkört med vatten ännusålänge. Funkat bra och så tyst man kan hoppas.
Kan ju ställa in den i ett skåp nånstans annars?
Brukar låta mindre om magnetloppan inte har midja, men då får du också sämre omrörning, eftersom det inte kan bildas rörelse under loppan. De flesta magnetomrörare är i sig mycket tysta, bara loppan som låter. Startar man upp den långsamt brukar det funka bättre, det hjälper också att snurra igång vätskan först. Det är mycket lättare att få virvel i vatten än i en starter.
Man behöver inte heller ha en virvel som når botten, det räcker med att du ser en liten, liten grop i mitten för att du ska få omrörning. Den omrörningen gör att vätskan blandas runt och får kontakt med luften, vilket ökar syresättningen. På labb är det ovanligt att man kör full fräs på omrörare, har aldrig sett nån göra det med mening.
Man behöver inte heller ha en virvel som når botten, det räcker med att du ser en liten, liten grop i mitten för att du ska få omrörning. Den omrörningen gör att vätskan blandas runt och får kontakt med luften, vilket ökar syresättningen. På labb är det ovanligt att man kör full fräs på omrörare, har aldrig sett nån göra det med mening.
@Brewsnail
Tack för infon om virveln, nu när du skrev det låter det självklart, men innan dess när man testade hemma så körde man såklart på på max för att få virveln ända ner. Och, ja, också nu när du säger det, vatten är såklart en annan sak än vört.
Tack för infon om virveln, nu när du skrev det låter det självklart, men innan dess när man testade hemma så körde man såklart på på max för att få virveln ända ner. Och, ja, också nu när du säger det, vatten är såklart en annan sak än vört.
En kompis gav mig som förslag att klippa av en liten bit silikonslang och trä över loppan = toktyst!
Man får prova ut hur pass mycket "strumpa" som behövs. Möjligt att den snurrar något sämre, men om så skulle vara fallet så kan man ju bara öka varvtalet en smula.
Man får prova ut hur pass mycket "strumpa" som behövs. Möjligt att den snurrar något sämre, men om så skulle vara fallet så kan man ju bara öka varvtalet en smula.
Sen så KAN man ju ha en magnetomrörare som låter lite mer än andra.
Skrattade så jag grät: http://www.youtube.com/watch?v=C2BK-F92h9Y
Skrattade så jag grät: http://www.youtube.com/watch?v=C2BK-F92h9Y
Det funkar nog bra, det ska jag testa. Det jag kan tänka mig är att silikonslngen kanske kan fastna lite i glaset, men gör det det så blir det till att testa med PET-slang istället.BodÖL skrev:En kompis gav mig som förslag att klippa av en liten bit silikonslang och trä över loppan = toktyst!
2l-liters ekolv och loppa från Sagitta.
Om loppan låter, testa kraftigare magneter och vänd magneterna olika. Mitt bygge blev knäpptyst med loppa från humle men höjer jag kolven 3-4cm så låter det rejält.
Jag har en magnetomrörare av labb-variant, det låter lite ibland, speciellt med starter,som ju har hög viskositet. Med vatten låter min inget med 2500 ml i en 3000 ml E-kolv, men med starter kan det låta en del. Får också olika mycket ljud med olika jäst, den irlänska jästen (WLP004) jag har kört de senste bryggningarna får det att låta mer än Cal. Ale (WLP001), troligtvis för att den flockulerar så mycket mer.
Jag satte min första förkultur igår på min rekordsimpla omrörare, kostnad 0:- eftersom jag hade alla prylar liggande och inte brytt mig om nån snygg låda.
Kör med den lilla loppan i en 3l E-kolv, och det skramlade rätt bra tills jag nyss modifierade omröraren genom att sätta en extra magnet på ena sidan, vilket gör att loppan inte vickar utan håller sig på samma ledd hela tiden. Nu är den i stort sett ljudlös, man kan höra att det skvalpar ibland bara.
Kör med den lilla loppan i en 3l E-kolv, och det skramlade rätt bra tills jag nyss modifierade omröraren genom att sätta en extra magnet på ena sidan, vilket gör att loppan inte vickar utan håller sig på samma ledd hela tiden. Nu är den i stort sett ljudlös, man kan höra att det skvalpar ibland bara.