Är det lika bra att köpa en Braumeister med en gång?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ricar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Är det lika bra att köpa en Braumeister med en gång?

Inlägg av ricar »

Hej!

Jag är ny på det här med att brygga öl hemma. Jag har gjort två varianter av Lilla Köksbryggeriets satser, läst boken "Brygg Öl" samt gjort två helmaltsbryggningar (ska tappas om drygt en vecka). Jag har börjat snöa in ordentligt och läser på så mycket jag hinner.

Jag har insett att jag vill göra större batchar när man ändå håller på och eftersom det ej tar mycket längre tid än att göra mina småbatchar.

Nu är ju frågan om man ska köpa Biltema eller patina kastrull, bygga lakkärl mm eller om det är lika bra att köpa en Braumeister 20L med en gång? Visst det är mycket pengar men det brukar ju vara så att den snåle köper två gånger. Min undran till er mer erfarna är, kommer jag att "nöja mig"/"bli nöjd" med kastruller och lakkärl eller kommer jag mest troligt att lägga ett par tusen och ej bli nöjd för att sedan köpa en Braumeister om ett år ändå?

Tacksam för hjälp och funderingar
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Är det lika bra att köpa en Braumeister med en gång?

Inlägg av Foodhead 1 »

...och kommer du att nöja dig med 20 liter om du köper BM? ;)

Det finns givetvis inget enkelt svar. Jag och bryggpartnern har valt "den långa vägen" via extraktbryggning, delmäskning och helmaltsbryggning i 25-liters aluminiumkastrull och 30-liters hink-i-hink, till 50-liters rostfri kastrull och 60-liters hink-i-hink, till hemsnickrat rimsverk...som i sin tur känns lite omständligt meckigt, vilket fått mig att börja kasta lystna blickar mot mer kompakta bryggverk... Jag har ingen aning om varthän det barkar eller var det kommer att sluta, men jag trivs med resan än så länge. Och jag tycker det är lärorikt att få känna sig fram, även om det kanske innebär vissa mindre lyckade omvägar rent ekonomiskt.

Med 50 liters kapacitet kan vi fylla två jäshinkar per bryggning och på så vis experimentera med olika jäst, etc. Det är en fördel med större volymer. Å andra sidan blir bryggdagen antagligen mindre bökig med bryggverk, vilket möjliggör tätare bryggdagar. Och brygger man ofta kanske det blir på tok för mycket med 50 liter bärs varje gång.

Biltema och hink-i-hink känns ju som en hyfsat billig första anläggning, där du kan känna dig för om det är nåt för dig. (Fast kastrullen är förstås omtvistad och verkar fungera på induktionsplatta för somliga, men inte för andra.)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Enkelt svar som gäller mig:

Jag har mina kastruller, min kylväska, min spiral, etc.
Mycket köpt på 2:a hand, en del byggt själv.

Har bryggt på med detta samt lite saker man köper på sig under 10 år och är nöjd med det.

För mig är själva processen att brygga det roliga, inte att få ut öl.
Jag får 15-20 liter per batch, brygger kanske normalt 8-10 gånger per år och "lider" konstant av att jag har för mycket öl hemma jämfört med vad jag brygger, men vill ändå brygga oftare.
Jag skulle nog snarare må bra av att få ut mindre öl per bryggning, men är lite svårt med den utrustning och process jag har. Vill absolut inte ha ut större batcher.

De gånger jag har bryggt med Braumeister tillsammans med andra känner jag att mycket av det jag tycker om med bryggningen försvinner då detta istället blir väntetid.

Men visst, det är mycket mindre jobb, disk etc med en Braumeister, är man främst ute efter ölen så är den ett lysande och inte allt för dyrt alternativ.

Mitt råd är väl att brygga iallafall ett antal gånger till, så du känner att du faktiskt tycker denna hobby är så pass rolig att du vill fortsätta med den och lägga pengarna.
Men även, försök få vara med då någon annan brygger med en BM, känn efter om detta är en process som tilltalar just dig.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Janne gnoff Berglund skrev:För mig är själva processen att brygga det roliga, inte att få ut öl.
"Målet är ingenting - vägen är allt" (Robban Broberg)
Björn Petersson
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Jag kör med biltemagrytor, jag har 2 st som jag modifierat något.
Satt på ordentliga kulventiler. Den ena mäskar och lakar jag i, skaffade en skiva som jag borrat hål i
för lakningen. Den andra har jag monterat en avtagbar bazooka så lakar jag ner i denna och koker, sedan är det bar att kyla
med vald metod jag har en kylspiral och tappa ner i jäskärlet, bryggdagen för ca 20 l tar knappt 5 timmar. Jag blir nöjd med
resultatet och jag tycker inte heller det är speciellt slabbigt på detta sättet. Har dock ingen induktion jag kör på min vanliga keramikhäll
och det är inga problem att få upp vörten i kok.

Med mig själv vet jag att jag uppgraderar mig hela tiden, och jag började inte med dessa grytor, och man kianske landar i ett bryggverk längre fram
men vägen dit är rolig. Kan tilläggas att jag började brygga 2013 och har nu hittills gjort 7 bryggningar.

Lycka till!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

(Det blir alltid lite förvirrat när samma fråga dyker upp på två diskussionsforum så jag testar att köra med samma svar på de bägge forumen och se vad som händer...)

Braumeistern är en superfin maskin för den som vill/har råd, även Camurrin som MaltMagnus säljer verkar väldigt gedigen.
Själv har jag hela tiden känt att jag intresserar mig för alla detaljer i bryggningen och hur de påverkar slutresultatet. Jag utesluter inte en Braumeiser någon gång i min framtid men jag tror inte att mina öl kommer smaka bättre. När man väl lärt sig mäska/laka/koka, vilket är de lättare bitarna av ölbryggning och det som Braumeistern underlättar, så återstår kontrollerad jäsning, ökad renlighet, vattenbehandling och inte minst receptformulering för att få till det där lilla extra. Repeterbarhet har man om man är noggrann med att anteckna vilket gäller oavsett bryggutrustning så det tycker jag inte är ett argument. Det som jag tycker begränsar bryggaren med Braumeistern är mängden malt den hanterar, ca 6kg, en begränsning som gör att Henok@Omnipollo inte kör med den eftersom han ofta gör väldigt starka öl.
Att dra in Biltema-kastrullen i jämförelse tycker jag blir lite skevt men en Patinakastull med en vettig värmekälla känns mer rättvist.
För min del så tar det kanske en kvart mer att göra 40 liter öl mot 20 och är det en öl som inte har stora mängder humle i sig så blir prisskillnaden försumbar mot det antal timmar man lägger ner på en bryggning. Men man har alltid en begränsning någonstans i bryggkedjan och för min del just nu är det antalet fat jag har. Jag gillar flexibiliteten att kunna brygga 20 eller 40 liter, något som även går på stora Braumeistern men då måste man köpa ett kortare maltrör för en tusing...
Om den passar dig eller inte är svårt att avgöra och kokar nog i slutändan ner i priset. Du kan göra grymt bra öl med en kastrull och en biabpåse (se på Weinkeller som vunnit många medaljer i SM) och det behöver inte kosta mer än 500kr. Ett sista argument på plussidan är att det är väldigt bra andrahandsvärde på Braumeistern, plus att den är vacker smile
ricar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ricar »

Hej igen!

Ja, jag är ny, otålig mm och vet ej om det är samma personer som finns på båda forumen mm så därför postade jag på två...

Jag likställer ej Biltema/Patina kastrull och BM.... utan jag gissar att det normala är att man börjar med den utrustning man har (i mitt fall 10l kastrull), köper en större typ Biltema, är ej nöjd så man köper en Patina.... för att sedan ev. hamna på en BM... om detta är det "normala" som de flesta som har möjlighet gör så funderade jag på att hoppa över några steg och gå på BM med en gång.

Det är ej så att jag kommer att massproducera öl men i dagsläget kan jag typ max koka 8l om man ska ha marginal för överkokning...och det verkar som att det är marginellt mer jobb, större felmarginaler och inte så mycket mer pengar/batch om man gör ca 20l när man ändå håller på

För mig kommer nog tjusningen att vara själva bryggandet och att kunna experimentera med recept, jäst mm inte diska, torka och modifiera utrustning

Nu har jag ej sett BM live...men om den är snygg så skadar det inte ;-). Någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att ha en åskådare vid nästa BM bryggning?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Nu har inte jag sett en BM "live" men jag är ganska torsk på den... ja, det är just nu priset som gör att den inte står här.
Hur man börjar sin bryggningen etc. lämnar jag till dig att avgöra men jag kan tycka att börja med sin kastrull, hink-i-hink, kylväska osv. är nog bra för att hajja snacket och diskussionerna. Jag är tokfärsk inom detta dvs. jag har mina saker (eller jag börjar köpa in till mitt "bryggeri") men inga helmaltsbryggningar i bagaget. Jag började med lilla köksbryggeriet och lyckades med en sats (misslyckades med en annan) gick med här på forumet samt i föreningen, gick en bryggarkurs samt frågade dessa underbara människor om tips och råd. De är snabba och svara, hjälpa till, peka i rätt riktning osv. Jag känner att alla lämnar en öppning i diskussionerna/svaren för mig själv att tolka hur jag vill att det ska vara eller för den del hur jag vill att det ska bli.

Känner du att en BM är din väg, kör på den och den kommer nog betala sig snabbt (du kan ju låta polare hyra in sig på den för att brygga sitt öl) men vad gäller att se den live så skulle jag säga att det räcker gott och väl att se den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=aRazNwUqnhg

Lycka till med DITT val!
// Jonas
malvenius
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av malvenius »

Hej!

Jag skaffade en Braumeister 50l när jag flyttade till hus för ett år sedan, bl a för att jag tidigare kokat på gasspisen i lägenheten som inte kunde följa med till huset, och bl a för att jag redan hade så mycket lån så BM:n gick lätt att smyga in :). Brygger i princip bara 20 l då jag brygger ganska ofta, 5-6 gånger i månaden, och får för mycket öl över som det är, men det som är tjusningen med en BM, tycker jag, är att jag utan problem hinner med att brygga en vardag efter jobbet, och ändå laga mat, vara med familjen osv medan BM mäskar och kokar åt mig, och jag kan fokusera på att lära mig brygga bättre öl, hålla koll på jästemp och allt sånt runtomkring - det blir mängdträning helt enkelt. Jag har nog bryggt mer öl sista året än de tre åren innan BM tack vare BM.

En grej man kan tycka är trist med BM är den begränsning som finns i malt/vatten-ration, största ölet jag lyckats brygga är på OG 1070 ca. Men jag har precis satt en barleywine på OG 1109 genom att dubbelmäska (dela malten i två delar, mäska andra gången med vörten från första mäskningen), det verkar funka.

Samtidigt inser jag att jag börjat glömma bort hur man brygger öl utan BM, med stegmäskningar och lakning i hinkar, vilket är lite synd.

Sen finns det massa andra saker man kan bygga, magnetomrörare, tempstyrd jäsning, fatanläggningar osv, så man kan ha kul med verktygen även om man har en BM.

Det var lite tankar om BM! Har du vägarna förbi Gbg kan du få titta på min
ricar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ricar »

Falkens, du kanske vill hyra in dig eller dela?? Verkar som vi bor nära varandra :D

Falkens skrev:Nu har inte jag sett en BM "live" men jag är ganska torsk på den... ja, det är just nu priset som gör att den inte står här.
Hur man börjar sin bryggningen etc. lämnar jag till dig att avgöra men jag kan tycka att börja med sin kastrull, hink-i-hink, kylväska osv. är nog bra för att hajja snacket och diskussionerna. Jag är tokfärsk inom detta dvs. jag har mina saker (eller jag börjar köpa in till mitt "bryggeri") men inga helmaltsbryggningar i bagaget. Jag började med lilla köksbryggeriet och lyckades med en sats (misslyckades med en annan) gick med här på forumet samt i föreningen, gick en bryggarkurs samt frågade dessa underbara människor om tips och råd. De är snabba och svara, hjälpa till, peka i rätt riktning osv. Jag känner att alla lämnar en öppning i diskussionerna/svaren för mig själv att tolka hur jag vill att det ska vara eller för den del hur jag vill att det ska bli.

Känner du att en BM är din väg, kör på den och den kommer nog betala sig snabbt (du kan ju låta polare hyra in sig på den för att brygga sitt öl) men vad gäller att se den live så skulle jag säga att det räcker gott och väl att se den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=aRazNwUqnhg

Lycka till med DITT val!
Goxhop
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Goxhop »

malvenius skrev:
En grej man kan tycka är trist med BM är den begränsning som finns i malt/vatten-ration, största ölet jag lyckats brygga är på OG 1070 ca. Men jag har precis satt en barleywine på OG 1109 genom att dubbelmäska (dela malten i två delar, mäska andra gången med vörten från första mäskningen), det verkar funka.
Ursäkta att jag hoppar in och lånar tråden lite.

Hur går du tillväga när du dubbelmäskar, går det att ställa in i BM att den ska mäska två gånger eller är det att du startar den på nytt med samma mäskschema, tar du upp hela röret, tömmer och lägger in den på nytt när man lägger i den andra halvan av malten?
Du får gärna förklara.

Tack på förhand.
(Är texten sammanhängande, så är det för att jag skriver från tapatalk på mobilen.)
malvenius
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av malvenius »

Hej!

Jag tog halva basmalten + halva specialmalten, mäskade 65 grader i en timme, upp till 75 grader i 5 min, sen upp med maltpipan, lakade med 5 liter vatten vid 75 grader och ut med den malten. I med resten, och då använde jag det 'riktiga' mäskschemat, 66 grader i 40 min, 70 grader i 40 min, upp till 75 i 5 minuter, sedan laka med 2 liter vatten vid 75 grader.

Tanken var att plocka mer socker ur första mäsken, därav de olika mäskschemana. Men vid närmare eftertanke hade jag nog kört samma schema båda gångerna idag. Det hela blev förvirrat när jag mitt i första mäskningen insåg att den malt jag ville ha till andra mäskningen skulle komma först dan efter, man blir lite veckovill på lovet - istället för en imp stout blev det en imp Brown ale, eller brun barleywine.

Jag avbröt alltså BM mitt i programmet efter första mäsken och började om från början med nytt program.
Goxhop
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Goxhop »

Finemang!

Hur mycket vatten hällde du i första gången innan du tog ner maltpipan.
Nu är det iof med din BM 50.

Grejen är att jag och ett par kompisar har beställt en BM 20, så därför jag frågar och ser att vissa starkare stilar har mer än 6 kg malt till ca 20 liters-recept.

Men det kommer bli kul att prova sig fram, vill helst undvika att ta hjälp med bryggsocker och liknande.

Tack för ett snabbt svar. :)
malvenius
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av malvenius »

Hej!

Vatten totalt:

25 från start
5 liter första lakning
2 litet andra lakning

Efter kok 90 minuter fick jag ca 16 i tunnan (fastnade en del i humlen, utöver det som fastnade i malten)
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Funkar det att mäska starkare med mindre volym i 50-liters BM och ordinarie maltrör, då?
Skriv svar