Jag har precis köpt en plattvärmeväxlare från Humle.se och hoppas kunna använda den till nästa bryggning.
Hur filtrerar jag vörten på bästa sätt innan plattvärmeväxlaren? Jag har funderat på att placera en Bazooka Screen Mini på slangänden som läggs i grytan för "ingående" vört till pumpen. Skulle det fungera? Eller finns det ett bättre sätt att lösa filtreringen?
/Kenny
Filtrering av vört innan plattvärmeväxlare?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Filtrering av vört innan plattvärmeväxlare?
Jag kör plattvärmeväxlare med metoden Irish moss i koket och sen whirlpool efter kok med följande väntan i 10-15 min. Har bara lyckats sätta igen plattisen en gång då jag använde enorma mängder pellets i en dubbel-ipa. Då satte den igen två gånger under kylning av drygt 20 liter men det var bara att bakspola den lite snabbt och fortsätta igen då.
Ok, tack, det låter ju bra, men i mitt fall så finns det viss risk för stopp just p.g.a. större mängder humle då jag hittills bara bryggt ipor, dipor och en imperial stout.
Och humlen kan bestå av både pellets och kottar, det beror på vad som finns tillgängligt att köpa för säsongen.
Och humlen kan bestå av både pellets och kottar, det beror på vad som finns tillgängligt att köpa för säsongen.
Har du funderat på hopstopper?

Tack Lindh, en sån ser ut som en bra konstruktion.
Har du gjort din själv, eller har du köpt den någonstans? Om du gjort den själv, var hittade du silduken?
EDIT: Jag sökte nu på din blogg och hittade ditt inlägg på ämnet. Stort tack!
(http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu ... efter-kok/)
Har du gjort din själv, eller har du köpt den någonstans? Om du gjort den själv, var hittade du silduken?
EDIT: Jag sökte nu på din blogg och hittade ditt inlägg på ämnet. Stort tack!
(http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu ... efter-kok/)
Grymt! Jag är på jakt efter en rörstump att göra en diptube av istället för silikonslangen för att komma åt den sista vörten. I övrigt fungerade den mycket bra.