Hitta rostfritt nät?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hitta rostfritt nät?
Har försökt hitta rostfritt finmaskigt nät , men inte lyckats ännu.
Min tanke var att göra en lite finare modell av en BIAB- insats nästan.
Hittade detta insektsnät i aluminium på harald nyborg , men det stod ingen info om det
i affären men på nätet så står det "lackat" aluminiumnät?
Kan detta vara dumt att ha med i ölbryggnings-proceduren p.g.a att det är lackat?
http://www.harald-nyborg.se/p6311/insek ... lu-5x0-9-m
Min tanke var att göra en lite finare modell av en BIAB- insats nästan.
Hittade detta insektsnät i aluminium på harald nyborg , men det stod ingen info om det
i affären men på nätet så står det "lackat" aluminiumnät?
Kan detta vara dumt att ha med i ölbryggnings-proceduren p.g.a att det är lackat?
http://www.harald-nyborg.se/p6311/insek ... lu-5x0-9-m
Re: Sv: Hitta rostfritt nät?
Finns på grönmarks järn i vasastan, Stockholm. Gävlegatan tror jag den heter.
Re: Hitta rostfritt nät?
bor tyvär en bra bit ifrån "människobyn" , men jag hörde en fågel viska om att det kunde finnas på Beijer precis , så jag ska nog ta en kik i den butiken nu.
Om man skulle göra den av hålplåt istället , vilket storlek på hål skulle ni rekommendera?
2 mm?
3 mm?
5 mm ?
Om man skulle göra den av hålplåt istället , vilket storlek på hål skulle ni rekommendera?
2 mm?
3 mm?
5 mm ?
Borde det inte bli otroligt omständigt att bygga en mäskninsinsats av hålplåt? Bara min spontana känsla. Då måste det smidigaste vara att tillverka en falskbotten av hålplåten istället och då inte använda plåt med för stora hål i, gärna i kombination med ett finmaskigt metallnät. men det känns som mycket jobba för att slippa använda BIAB-påsen..
Jag vet att Mekonomen och Jula har bra aluminiumnät som jag har använt för att göra en "bazooka screen".
Jag vet att Mekonomen och Jula har bra aluminiumnät som jag har använt för att göra en "bazooka screen".
Jo , det kanske du har rätt i.
Har bryggt en omgång och använde då saftsil för att skilja bort malten och laka ur, vilket var en ganska bökig och
slabbig process.
Min tanke var väl att man skulle ha en nätinsats i hela grytan , och när det är färdigmäskat tömma ut vörten och sedan bara helt sonika lyfta ur malten i grytan och på så vis underlätta i processen.
Känns som att det är knepigt att rengöra med en falskbotten, samt att är det inte jobbigt att hantera en påse med malt , hur är genomströmningen på en sådan kontra ett finmaskigt nät?
Hur gör ni egentligen med lakningen när man kör BIAB?
Har bryggt en omgång och använde då saftsil för att skilja bort malten och laka ur, vilket var en ganska bökig och
slabbig process.
Min tanke var väl att man skulle ha en nätinsats i hela grytan , och när det är färdigmäskat tömma ut vörten och sedan bara helt sonika lyfta ur malten i grytan och på så vis underlätta i processen.
Känns som att det är knepigt att rengöra med en falskbotten, samt att är det inte jobbigt att hantera en påse med malt , hur är genomströmningen på en sådan kontra ett finmaskigt nät?
- assistredo
- Maltrostare

Gissar på 2mm. Blir hålen bara aningen för stora blir rengöringen jobbig, det kommer att sitta maltskal i varenda hål.brygget skrev:bor tyvär en bra bit ifrån "människobyn" , men jag hörde en fågel viska om att det kunde finnas på Beijer precis , så jag ska nog ta en kik i den butiken nu.
2 mm?
3 mm?
5 mm ?
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Jag kom över en rostfri hålplåt med 2mm hål. Klippte ut en skiva med rätt diameter och drog igenom 3st rostfria M4 bultar som distanser. Fungerar perfekt!
Bra genomsläpp och lätt att diska.
Mycket bättre än både nät, och spannar med hål i botten, som jag testat innan
Bra genomsläpp och lätt att diska.
Mycket bättre än både nät, och spannar med hål i botten, som jag testat innan
http://w1.363.telia.com/~u36306652/sv/index.html
Silduksfabriken.
Silduksfabriken.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

En av tankarna bakom BIAB är att man inte lakar.brygget skrev:Jo , det kanske du har rätt i.
slabbig process.
Du använder istället hela din vattenmängd.
Ifall du lakar kallas det Maxi-BIAB vad jag har förstått.