Köpa tratt >15 cm i diameter

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Köpa tratt >15 cm i diameter

Inlägg av alekks »

Hallå!
Första posten på forumet blir ett desperat rop på hjälp för att hitta någonstans att köpa en tratt för att få över vörten till jäskärlet.
Försökte att söka efter liknande trådar men det fanns inga direkta tips på var man kan hitta detta, vad man tror ska vara en produkt som ändå är ganska saluför.

Har varit på överdrivet många butiker för att hitta en tratt som är större än 15 cm i diameter, preferensen är 25 - 35 cm i diameter så att silen ska kunna vila ordentligt i tratten, så att man inte spiller på sidorna. Har hittat några trattar i modell större, men tror inte de är riktigt tänkta att användas med livsmedel, vill helst att det ska vara i rostfritt istället för plast, dessutom trilskas tillverkarna av större trattar att stoppa i silar som är fasta och inte går att ta ur. Känns svårt att hålla ordentligt rent om det inte går att ta ur helt.

Någon som har något fint tips...? :)

EDIT: Gärna webbutik eller fysisk butik i Stockholmsområdet/söder om Stockholm.

Stort tack på förhand. Och självklart god jul!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Köpa tratt >15 cm i diameter

Inlägg av Falkens »

Vad har du för jäskärl?
// Jonas
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alekks »

För tillfället glas-carboys i olika storlekar beroende på batchstorlek.

Tack på förhand!
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

http://bagarenochkocken.se/koksredskap/ ... sil-20-cm/ kanske kan vara ett alternativ om du inte hittar en fysisk butik i Stockholm?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vad är det för fel på en auto-sifon och slang från humlegården? Stå och slaska med tratt låter jobbigt. Kör över till en jäshink försedd med kran och filtrera med en bärsil ner i den. Det blir ett extra steg men då slipper du jaga tratt... Jäshinken blir ju en typ av tratt...
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alekks »

Tack för era svar!

Största anledningen var lathet och att jag tänkte att det skulle bli billigare. Men har sedan dess införskaffat en auto-siphon. Fungerar utmärkt och jag rekommenderar det verkligen.

Som du säger Bee, ingen idé att slaska och hålla på när det finns en så enkel lösning. Dock tycker jag att det är lite konstigt att humlegården länkar till blogginlägg om den där det står att den gått sönder. Det var också en initial turn off när jag gluttade omkring där.

Tack än en gång för era svar!

/a
Skriv svar