Frågor gällande lager/Pilsner bryggning!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Frågor gällande lager/Pilsner bryggning!

Inlägg av alegi »

Hej,

Jag satte i lördags en pilsner på jäsning. Och just idag så pluppar det i röret, temperaturen är mellan 5-6 och eftersom jäsningen i sig ökar temperaturen på vörten, säg en 4-5 grader kanske? så tänkte jag att jag har en bra jäsningstemperatur för denna pilsner.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Frågorna jag har är följande:

1. Är det nödvändigt att flytta över ölen till en ny jäshink för lagring i kallare temperaturer? Eller kan man göra detta i samma hink? Frågar därför att jag inte vill riskera oxidering och infektioner.

2. Kan jag göra följande:
- Efter jäsning, låta den lagras i samma hink/ny hink i 3-4 veckor och sedan flaska, låta flaskorna stå i rumstemperatur i 1-2 veckor för kolsyrning, och sedan in i kylen för lagras längre tid?

Eller:

- Efter primär och sekundärjäsning i en och samma hink eller annan hink, flaska ölen, och låta de stå 1-2 veckor i rumstemperatur för kolsyrning, för att sedan lagra dessa i minst 1 månad.

Tacksam för svar!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Frågor gällande lager/Pilsner bryggning!

Inlägg av bryggapa »

Tveksam till att en lagerjäsning, särskilt vid så låg temperatur, höjer temperaturen på ölen särskilt mycket.
Skulle inte lagra på jäskärl, utan låt den jäsa ut, höj temperaturen för diacetylrast, tappa på flaska och jäs kolsyra och sedan lagra på flaska i låg temperatur.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

nånstans har jag hört att långsekundär eller liknande bör/ska göras i glas(-damejeanner) för de släpper inte igenom ngt alls. Plasten i jäshinken ska tydligen långsiktigt släppa igenom luft och annat. Men detta kan behöva verifikation.
FredrikLar
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av FredrikLar »

Jag kan passa på att använda mitt första inlägg till att verifiera att det är just så att syre diffunderar väldigt snabbt genom plast generellt!
Skriv svar