Lämplig jästmängd

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Torparen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lämplig jästmängd

Inlägg av Torparen »

Vi har bryggt ett par lyckade lager nu med Saflager s-23.
Förra bryggningen tog vi jäst från jästkakan, odlade ett par dagar i en förkultur innan vi hällde i nya brygden.
Det blev bra igen, men jag misstänker att det blev för stor mängd då det jäste ut väldigt fort.

Vad är lagom mängd att ta av jästkakan?
Finns det nån formel för celler per dl?
Vi tog alltså ca en dl sörja å blandade med vört så det blev en liter totalt.

Ölet som bryggs är ca 23L Og 1.050
Jästsvampen, människans bäste vän
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Lämplig jästmängd

Inlägg av Lindh »

Jepp, gå in på mrmalty.com, klicka på yeast tools och pitching calculator. Skriv in lite siffror och tjuff har du allt du behöver!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

För att haka på lite... jag kollade in för att få grepp om det. Jag hajjade informationen för torrjäst men för flytande så fattade jag inget.
Ja, hur man ska utläsa informationen.
Hur mycket jäst är det i en sådan här (se länk under) i förhållande till det som står på bilden? (Så man vet hur man ska utläsa det)
http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja ... p039-plati
flytande.jpg
// Jonas
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Det är repitching från yeastslurry ni vill ha. Det tåls att poängteras att de beräkningarna utgår ifrån att ni "tvättat" jästen o separerat den från allt annat grums redan och sedan har gjort det till en kaka. Ifall man bara tar direkt ur hinken är det ingen mening att använda verktyget för att få korrekt mängd jäst.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Falkens skrev:För att haka på lite... jag kollade in för att få grepp om det. Jag hajjade informationen för torrjäst men för flytande så fattade jag inget.
Ja, hur man ska utläsa informationen.
Hur mycket jäst är det i en sådan här (se länk under) i förhållande till det som står på bilden? (Så man vet hur man ska utläsa det)
http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja ... p039-plati
flytande.jpg
1 rör eller 1 smackpack = 1 vial (tredje raden). Om du inte gör starter så behövs 1,2 rör men kör du en starter så är det 1 liter som rekommenderas.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

För en som inte fattar så mycket kring jäst... kan du utvecka "starter" :oops:
// Jonas
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Starter = förkultur = en liten öl med bara maltextrakt o vatten. Finns info på Google och min blogg :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

En förkultur görs för att öka jästmängd och försäkra sig om att jästen är pigg och aktiv. Gör såhär:
Förkultur för 20-25 liter öl: Ta 250g ( OG ska bli 1030-40, 100g/l) DME och fyll till 2.5 liter vatten och koka 15 minuter med 1/4-dels tesked jästnärsalt. Kyl kastrullen i diskhon till 20c, häll i starsannad ekolv, pitcha jästen, täpp tillhålet med aluminiumfolie, skaka om och kör magnetomrörare om du har en i 2-3 dagar, jäs i samma temp din stora öl ska jäsa, pitcha vid high kreusen eller senare. Vill man så kan man köra förkulturen i kylskåp 2 dagar så kan man dekantera den oxiderade förkulturen och bara pitcha jästen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det finns info i Bryggarwikin om olika sätt att få bryggfärdig jäst. Därifrån hittar du även info om tex förkultur etc.

http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggf%C3 ... _j%C3%A4st
My hope is hops
Skriv svar