Fästa jäsrör utan gummipackning?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Fästa jäsrör utan gummipackning?

Inlägg av Radhusgrillen »

Hej!
Är lagd åt det otåliga hållet så jag hade tänkt brygga upp det sista lagret med malt där hemma. Har precis köpt en 10-liters hink med lock och ett jäsrör på ÖoB men tyvär fanns ingen gummipackning. Tänkte se om någon har något husmorstips på hur jag kan fästa jäsröret i hinklocket utan packning?

...och för de som besöker tråden kan jag passa på och ventilera mina bryggfunderingar.
Jag har lite dåligt med malt därhemma men hoppades på att tömma skåpen och kunna koka ihop någon enklare ale åt det brittiska hållet. Min tanke är ungefär som följer:

Batchstorlek: 8L

Malt (* betyder att jag tömmer skåpet):
1kg* Pale Ale
0.4kg* spraymalt (blond) (tänkte använda 0.1kg till starter för att få igång sparad ESB 1968-jäst)
0.2kg Karamell, mörk
0.1kg Chokladmalt
0.1kg Biscuit

Wyeast ESB 1968 (har en halv activatorpåse sparat i glasburk sedan två veckor, tänkte försöka starta den med lite av spraymalten)
Humle: Bitterhumle - EKG, Smak & Arom: Fuggle, Arom: Cascade & Fuggle för att hamna runt 40 IBU.
Retsticka men ingen taskvört
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Fästa jäsrör utan gummipackning?

Inlägg av Ale Bundy »

Det är inte jätteviktigt att det är tätt, men det är ju trevligt att pluppar lite.
Man ska inte få in skräp i hinken bara. Så tejp/häftmassa kunde funka, nen skaka då inte hinken för att syresätta med detta på.
Har man slang hemma kanske den passar istället för jäsrör och dra ner änden i en flaska/burk med vatten.

Utan att ha räknat på mängderna skulle jag skippa chokladmalten helt och kankse biscuit också eller iaf halverat.

/Fredrik
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ale Bundy skrev: Har man slang hemma kanske den passar istället för jäsrör och dra ner änden i en flaska/burk med vatten.
Utan att ha räknat på mängderna skulle jag skippa chokladmalten helt och kankse biscuit också eller iaf halverat.

/Fredrik
Där säger du iofs något. Kan ju kanske använda en litn bit silikonslang som tätning... borra ett hål som är lite mindre än slangens ytterdiameter och sedan trycka ner jäsröret så det blir tätt...
Skall fundera kring det där med malten men jag har fått för mig att en av de saker jag brukar gilla i brittiska ales/bitters är att det är lite brödig smak och toner av choklad... Kan å andra sidan vara jag som är dålig på att beskriva mina smakpreferenser men en av mina ölfavoriter är Bombardier som är en inspirationskällorna denna gång. Har sett en del klonförsök där de har i chokladmalt och biscuit är dels ett försök att få upp og men även ett sätt att ge lite mer brödighet..
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kapow »

Ale Bundy skrev:Så tejp/häftmassa kunde funka, nen skaka då inte hinken för att syresätta med detta på.
Jag sätter alltid en bit tejp på ovansidan av locket över hålet för jäsröret. Så länge det sitter med från början (även när man skakar omkring star san (eller dylikt) så tänker jag att det är safe. Även praktiskt när man ska skaka hinken för syresättning.

Eller missar jag något?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ale Bundy skrev:Det är inte jätteviktigt att det är tätt, men det är ju trevligt att pluppar lite.
Hur otätt kan det vara?
I brist på bättre alternativ satte jag två bitar silikonslang på jäsröret på varsin sida om locket i hopp om att detta skulle räcka. När jag sedan satte på läcket såg jag hur vattennivån i jäsröret rörde sig upp och ned om jag tryckte ner locket. Jag trodde att det var tätt men i morse såg jag att det inte bubblade något i jäsröret trots att det börjat skumma ordentligt på ytan. Jag antar att hinken inte är helt tät. Hur tätt måste det vara, eller rättare sagt, hur otätt kan det vara utan att ölen tar skada? Jag jäser i en hink som jag tror rymmet upp emot 11 liter om man fyller den till kanten. Jag fick dock bara ut ca 7.5 liter efter kok vilket medför att det finns utrymme för luft ovanpå. Skall jag ge mig på och gladpacka eller iso-tejpa runt locket för att få det helt tätt?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Att det läcker gas borde inte skada, för att det ska gå genom jäsröret så måste det vara helt tätt (gasen går ut lättaste vägen). Så länge det är locket som inte är helt tätt så kommer hinken vara fylld med koldioxid, så det ska skydda mot syre, finns ju öppna fermantationskar på en hel del bryggerier. När jasningen avtar skulle det kunna vara möjligt att lite syre kan tränga in.
Skriv svar