Jag har haft problem med en sån hävert där det visade sig att O-ringen på innerröret inte slöt tillräckligt tätt och jag fick svagare och svagare flöde och sedan inget alls.
Byte av O-ring = problemet löst (i mitt fall)
Förvisso var det vin jag skulle flytta men det är ju skit samma.
Tappkran är väl bra eller tom bäst (Lindh) om man har det, men där är det ju också flera delar som ska rengöras o saniteras skruvas av o på och få tätt igen. ÄR det lättare att "sköta om kranen" än en hävert?
Hävertproblem
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Sv: Hävertproblem
Det finns ju ytterligare ett alternativ, att du har för liten höjdskillnad mellan kärlen och därmed för litet flöde. Då trycker inte ölet ut eventuella kolsyrebubblor som uppstår.Karl R skrev: Men det är slangklämma på silikonslang uppe i kröken, ibland har vi två klämmor. Kanske klämmer inte klämmorna tillräckligt, alltså vi har skruvat fast dem dåligt.
Ibland kan det också uppstå en bubbla/turbulens när man startar, pga lågt flöde, men ett extra rejält pump med pumphäverten så försvinner den genast.
Så funkar det för mig iallafall.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Hävertproblem
Som f-n.zapdepap skrev:ÄR det lättare att "sköta om kranen" än en hävert?
Jag har nog lika många kranar som jäshinkar + några till. När tillräckligt många än använda får dom bada i PBW någon timme.
Sedan får dom StarSan på/i sig när det är dags att jäsa något..
Att kunna smaka och ta SG under jäsningens gång är inget jag skulle vilja vara utan.. Det går ju med hävert eller annat, men det är skönt att inte behöva öppna hinken.
Sen, på med ren slang och flaskfyllare om man håller på med sånt och låt tyngdkraften göra jobbet utan något rör som dansar över jästkakan och rör upp.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag hade ett rent helvete ett tag när jag hade för vana att knyta fast en bit silduk runt häverten för att filtrera bort humle/jäst.
Det bubblade som satan. Köpte ny hävert i tron om att min var trasig, men fick samma fenomen. Det måste vara när duken bromsar som det drar in syre ifrån innerröret. Sen jag slutade med silduken har det inte varit några problem.
Det bubblade som satan. Köpte ny hävert i tron om att min var trasig, men fick samma fenomen. Det måste vara när duken bromsar som det drar in syre ifrån innerröret. Sen jag slutade med silduken har det inte varit några problem.
Ja silduk på häverten testade vi också en gång, det gör vi inte igen.
Tack för bra input. Vår första åtgärd blir nog O-ringen på innerröret.
Jag inser nu att jag bör stryka kavitering.
Senaste gången var det ytterligare retligt. Det var som luftbubborna kom i jämna perioder. Som man körde över ett gupp var femte meter.
Tack för bra input. Vår första åtgärd blir nog O-ringen på innerröret.
Jag inser nu att jag bör stryka kavitering.
Senaste gången var det ytterligare retligt. Det var som luftbubborna kom i jämna perioder. Som man körde över ett gupp var femte meter.
Bumpar en gammal tråd men jag upplever samma problem med min autosiphon och när jag idag inspekterade den så upptäckte jag att O-ringen fattades. Antagligen försvann den vid rengöring efter första användningen då jag inte hade problem första gången.
Nu till min fråga. Jag äger inget skjutmått så vilket mått ska jag ha på O-ringen?
Nu till min fråga. Jag äger inget skjutmått så vilket mått ska jag ha på O-ringen?