Svårt att få till kolsyra som "stannar", hjälp!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Svårt att få till kolsyra som "stannar", hjälp!

Inlägg av Ceder »

Hej, jag har ett litet problem som jag brottas med avseende kolsyra.

Jag har helt enkelt svårt att få till ordentligt (eller snarare för öltypen rätt mängd) med kolsyra i mina öl. Inte så att det saknas, men efter jag hällt upp en öl så försvinner kolsyran väldigt fort. Har än så länge bara kört ett antal överjästa öler (en underjäst skall snart på flaska dock) typ APA, IPA, Irish Red, Stout. Olika jäst typer har används, men jag upplever samma problem med alla.

Jag jäser kolsyra i flaskan, jag tillsatter dock inte jäst när jag flaskar. Jäser utan omtappning.

Har provat lite olika saker för att komma till rätta med problemet;

- Olika mängd socker (samma batch, men lite olika mängs socker när jag flaskat)
Jag upplever att jästen äter upp sockeret, och för de flaskor som hade fått lite mer så har de mer kolsyra när jag häller upp ölen men halveringstiden är mycket kort (kolsyran försvinner snabbt, verkar inte vara bra "bunden" i ölen s.a.s.)

- Olika lång tid för kolsyrekäning (samma batch, men kolsyrejäsning 1-3 veckor)
De som flaskjäser 2 veckor (eller mer) än 1 vecka har mer kolsyra, men återigen, den försvinnder väldigt fort när jag hällt upp den från flaska

- Olika tempratur för kolsyrejäningen (samma sort jäst, provat "mitt i" rekomenderad temp och "hög" rekomenderad temp)
Ingen skilland förutom att de gick lite fortare med lite högre temp. Möjligen de blev lite större bubblor vid högre temp samt att smaken blev lite spritigare, men det kan mycket väl vara inbildning från min sida.

- Olika lagningstid (från 0 veckor till flera månader)
ingen direkt skillnad, även om det är svårt att minnas exakt hur denna öl var för 4 veckor sedan..

Summa summarum; jag får inte kolsyran att "binda" sig i ölet. Någon som kan komma med lite råd?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Svårt att få till kolsyra som "stannar", hjälp!

Inlägg av ScrotzaN »

Vad är det för temperatur på ölet när du håller upp det? Desto varmare det är desto snabbare går kolsyran ur.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

ScrotzaN skrev:Vad är det för temperatur på ölet när du håller upp det? Desto varmare det är desto snabbare går kolsyran ur.
Provat flera varianter, men kolsyran går snabbt ur även om ölet är typ 6 grader (när den stått i kylen länge, många dagar)

Det går dock inte ur lika snabbt när ölen är kall, men jämfört med motsvarande öltyp köpt på bolaget går det ur väldigt snabbt.
Vid upphälling ser det alltså bra ut, rätt mängd skum, lagom med kolsyra/bubblor för typen. Men den blir "avslagen" väldigt snabbt. Detta gäller oavsett hur jag häller upp den.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Bra att du tog upp det! Det är en fråga som jag också gått och klurat på en tid.

Vänner jag delat ut öl till påstår också att det är lågt i jämförelse med öl från bolaget. Men som sagt, enligt typdeffarna är det korrekt.

Jag spammar tråden med ett par relaterade frågor:
Är det champagnemetoden för jäsningen som gör skillnaden?
Blir det annorlunda med fat och tillsatt kolsyra?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Med champagnemetoden får man mindre bubblor jämfört med när man tillsätter kolsyra. Vissa tycker att större bubblor är fördelaktigt för vissa stilar osv.

Har det inget med temperaturen osv så känns det som att det måste vara något mer komplicerat. Som hur vattnet är sammansatt lr om det kan vara något speciellt ölen kommit i kontakt med som orsakar det.
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Prova att slabba och plaska så lite som möjligt under bryggprocessen. Det som gör skummet i ölen är proteiner och dom kan bara bindas en gång. Dvs om du plaskar mycket vid tillverkningen så är det svårt att få en bra skumkrona när du häller upp det i glaset.

Så har jag förstått det iallafall. Rätta mig gärna om någon är av annan åsikt.
//Jonas.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Svårt att få till kolsyra som

Inlägg av Ceder »

Goblintroll skrev:Prova att slabba och plaska så lite som möjligt under bryggprocessen. Det som gör skummet i ölen är proteiner och dom kan bara bindas en gång. Dvs om du plaskar mycket vid tillverkningen så är det svårt att få en bra skumkrona när du häller upp det i glaset.

Så har jag förstått det iallafall. Rätta mig gärna om någon är av annan åsikt.
//Jonas.

Sent from my iPhone using Tapatalk
OK, men i mitt fall får jag helt OK skum, det som är prolemet (dagens I-lands problem möjligen :D ) är att kolsyran försvinner snabbt från ölen.

För att ta ett exempel; när jag dricker en APA eller nåt sånt som jag köpt på bolaget ser jag (genom öl glaset) kolsyra stiga upp som bubblor flera minuter efter jag hällt upp den (i alla fall om den är kall) När jag gör motsvarande med en egengjord APA försvinner bubblorna mycket fortare.

Undrar vaför det är så, gör jag något fel? (och i så fall vad?) eller vad kan det tänkas bero på?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

ScrotzaN skrev:Med champagnemetoden får man mindre bubblor jämfört med när man tillsätter kolsyra. Vissa tycker att större bubblor är fördelaktigt för vissa stilar osv.

Har det inget med temperaturen osv så känns det som att det måste vara något mer komplicerat. Som hur vattnet är sammansatt lr om det kan vara något speciellt ölen kommit i kontakt med som orsakar det.
OK, Någon erfarenhet om bubblornas "halveringstid" s.a.s. mellan de två metoderna?

Det där med vattnet var intressant, känns som det kan ligga något i det. Kan det vara så att vad man har för bryggvatten påverkar? Jag menar en typisk (gammal typ) av Pale Ale har ju typ ingen kolsyra och dess vattensammansätting skiljer ju sig rätt mycket från ex. pilsner.

Ja, jo, jag fattar att andra saker påverkar säkert också/mer, någon som är vass på vattenbehandling och kan ge lite feedback i frågan?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Ingen direkt erfarenhet av båda metoderna. Vet bara teorin när det gäller fat. Ingen sån skillnad i halveringstid Såvitt jag vet.

Vattenbehandling har jag koll på gällande smak o få rätt pH. Men vet inte att det gör någon sådan skillnad, det var bara en vild gissning. :-)
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Mindre bubblor kanske inte känns lika mycket (mindre volymmässigt - inte färre, antar jag).
Äh, sitter bara å gissar nu, så kanske borde jag vara tyst :) men ändå;

BStv sa något om i något nyligt youtubeklipp (bomblebee tror jag) att bubblorna/skummet hade homogen storlek, vilket skulle säga att det var industriöl i motsats till hantverksöl. Vadan kan detta bero på? Forcerad kolsyrning? Inte är det champagnemetoden i vart fall...

Precis som Ceder skriver upplever jag det också, bubblorna stiger inte lika länge. Har det å göra med hur mycket grums man har i ölet? stora (nåja, förhållandevis) partiklar?
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Kanske kan vara skillnader i metoden för att tillsätta kolsyra. Flaskjäst jämfört med kolsyretub? Flaskan köpt på bolaget kanske är trycksatt med kolsyretub. Jag hade inte med den parametern i mitt experiment för några år sedan, men kanske något att prova längre fram.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Olsvamlarn skrev:Kanske kan vara skillnader i metoden för att tillsätta kolsyra. Flaskjäst jämfört med kolsyretub? Flaskan köpt på bolaget kanske är trycksatt med kolsyretub. Jag hade inte med den parametern i mitt experiment för några år sedan, men kanske något att prova längre fram.
Frågan är hur man vet vilka sorter på bolaget som jäser kolyra på flaska? Är bottensats en givet bevis på att så är fallet? Ta t.ex. "Off The Rails Pale Ale" (nr. 89451) som har bottensats, men kan det bero på att den är ofiltrerad? (var ett tag sedan jag drack den och kommer inte ihåg hur bottensatsen smakade, har inte heller provat att odla upp den) Men om den har jäst kolsyra i flaskan så kan jag konstatera att det går att få kolsyran att stanna "lika länge" med den metoden. Men jag lyckas inte än i alla fall :wink:

Men de flesta här jäser ju kolsyran (antar att de som trycker in den är i minoritet)

Om ni jämför ex. en egen Ale av amerikansk snitt* med bolagsvarianten, att ni häller upp dem samtidigt. Märker ni stor skillnad avseende hur länge kolsyran stannar?

*som typiskt (i alla fall om man med "typiskt" menar hur de komersiella alternativen ser ut) har mer kolyra en en trad. Pale Ale
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Jag kan tänka mej att i ett grumligt öl driver partiklarna ut kolsyran. Det blir därför inte så i ett filtrerat industriöl. Har dock inga belägg för detta.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag har aldrig märkt någon skillnad om båda ölen är väl kolsyrade. Förutom att en flaskjästa har mindre bubblor.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Lyfter upp denna tråd igen då jag funderar hur jag skall göra inför nästa flaskning.

Sedan sist har jag flaskat och kolsyrejäst min första underjästa öl, en klassisk bock öl. Problemet med kolsyran var nu större än tidigare, nu även för lite, fortsatt för snabb "halveringstid"

Funderar om det kan vara så att jästen var för trött / för lite som följer med.

Har nu en pilser som skall gå på flaska i helgen, funderar därför om det kan vara en idé att tillsätta ny jäst i samband med att jag flaskar. Hur gör ni? vet att det det inte är så vanligt att tillsätta mer jäst när man flaskar, men gäller det även för er som underjäser?
Skriv svar