Kolsyreflaska?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kolsyreflaska?
Hittade ett komplett kit med kolsyreflaska,regulator,corneliusfat samt slangar och kopplingar, kruxet är att de är från USA så jag funderar på om de är någon som har koll på om dom har samma gänga på sina kolsyreflaskor som vi har här?
Re: Kolsyreflaska?
Jag kan ha fel här, men jag tror att jänkarnas flaskor inte duger här. De brukar väl använda aluminium och våra är i stål. Vilket gör att du kan få det svårt att få flaskan fylld eller utbytt. Skulle inte tro heller att de skickar den fylld.
Angående gängorna har jag tyvärr inte en aning.
Angående gängorna har jag tyvärr inte en aning.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Åtusan så kan de kanske vara. . Får nästan ringa och kolla med något företag om dom fyller sånna, eller finns de någonstans här i Sverige man kan köpa en flaska utan att betala ihjäl sig.
Du får räkna med att hosta upp 1500-1700 spänn för en 6kg-flaska här. Om det är att betala ihjäl sig eller inte får du svara på själv
.
Gängorna är nog inte problemet tror jag - däremot förklarade Daniel på Brandab för mig att aluminiumflaskorna oftast inte klarar mer än en iteration, när de ska trycktestas förstörs gängorna i fattningen mot ventilen och måste därför kasseras.
Ok så mest troligt så är det gängorna som går sönder då, tror att vi på jobbet använder oss av kolsyreflaskor med gänga i mässing som fylls några gånger i månaden på göteborgsbrandservice. Jag tror att jag har läst någonstans att man kanske kan få tag i ombyggda brandsläckare på brandservice firmorna, kan de stämma?
Stämmer bra. Det är en sån jag har, köpt på Presto i Göteborg. Kostade nånstans i krokarna kring 1500 fylld och klar.Hojten skrev:Jag tror att jag har läst någonstans att man kanske kan få tag i ombyggda brandsläckare på brandservice firmorna, kan de stämma?
Samma erbjudande finns i Växjö på Nymans.
Tack för alla svar, det blev en co2 flaska från Tyskland med regulator 
Hur gör amerikanarna då?bjolu340 skrev:Gängorna är nog inte problemet tror jag - däremot förklarade Daniel på Brandab för mig att aluminiumflaskorna oftast inte klarar mer än en iteration, när de ska trycktestas förstörs gängorna i fattningen mot ventilen och måste därför kasseras.
Jag har en amerikansk flaska i aluminium och presto i malmö trodde inte det skulle vara några problem för dem att fylla dem. Han poängterade dock att det bara gällde fyllning, så när det är dags för trycktestning kanske man måste kassera den?
Kanske beror på processen med - när man trycktestar tuberna skruvar man ju ur själva ventilen ur kroppen och killen på Brandab sa att den oftast är så hårt iskruvad första gången så att man dragit sönder gängorna lite och det ofta är problem när man ska göra det igen.
Normala co2-släckare har ju ett trycktestintervall på 10 år så jag antar att det blir lite som en slit-och-släng-detalj. Sett ur ett stort perspektiv på ett företag är det ju inget konstigt - för en hembryggare kanske lite annorlunda, speciellt om man fått tag på en begagnad tub som bara har ett år kvar eller så...
Normala co2-släckare har ju ett trycktestintervall på 10 år så jag antar att det blir lite som en slit-och-släng-detalj. Sett ur ett stort perspektiv på ett företag är det ju inget konstigt - för en hembryggare kanske lite annorlunda, speciellt om man fått tag på en begagnad tub som bara har ett år kvar eller så...
Okej, det verkade inte alls fungera. De ringde från presto, som skulle fylla den, och sa att ventilen var för liten, så det glappade 
Hrm. Blev ett döläge här. De som skulle fylla min flaska i sverige säger att det inte går. Trots att de fyllt amerikanska flaskor tidigare. Amerikanska säljaren säger att deras flaskor följer amerikanska reglementen och mått.
Antar att jag får köpa en svensk flaska och svensk regulator.
Ingen som behöver en amerikansk 5lb-flaska med passande regulator?
Antar att jag får köpa en svensk flaska och svensk regulator.
Ingen som behöver en amerikansk 5lb-flaska med passande regulator?