Kolsyrning vid hög FG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
McMucki
Satsbryggare
Satsbryggare

Kolsyrning vid hög FG

Inlägg av McMucki »

Hej! Jag är nu inne på¨min tredje brygd (första bra, andra mindre bra). Jag har givit mig på en klon av Southern Tiers 2XIPA som finns i BeerSmiths receptbank. Jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

- Ölen har jäst i 1,5 veckor nu och det har inte bubblat nåt ur röret de senaste 4 dagarna. Mätte FG idag och det låg på 1025 dvs alldeles för högt. Est. FG skall ligga på 1018. Min första fråga är, kan jag göra något åt mitt höga FG? Kan jag slänga i mer jäst och hoppas det sätter igång igen?

- Hur fungerar kolsyrning vid höga FG?`Skall man vara mer försiktig med sockerlösning vid flaskningen? Hur mkt socker (strösocker) kan vara rimligt per liter för en 2XIPA?

Mkt tacksam för hjälp och imput!

PS. Måste säga att ölen doftar fantastiskt bra så det vore tråkigt om den inte går att dricka! DS! :D
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Kolsyrning vid hög FG

Inlägg av Bee »

Ska och ska... Bara för att receptet säger så behöver inte verkligheten avspegla detta. Du kanske mäskade vid för hög temperatur, din jäst kanske inte är den samma som i originalet, eller inte var helt färsk/pigg.
Det finns mycket som kan avgöra hur mycket den jäser ut.

Kolsyra 6-9 g/liter, beroende på vad du föredrar och vilken temperatur ölet haft som mest efter jäsningen slutat. (Hur mycket kolsyra som är kvar i ölet.)
Skriv svar