För lite jäst?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

För lite jäst?

Inlägg av davgus »

Bryggde en IPA i torsdags och använde 1 pkt (11g) Lallemand Nottingham Ale som jag rehydrerade. Nu satt jag och slösurfade lite och läste på MM att det skulle vara 1g/liter vört. Det jäser på bra men kommer jästen att räcka?

Länk:
http://maltmagnus.se/lallemanddanstar/nottingham
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: För lite jäst?

Inlägg av Karpen »

Det beror på hur många liter du bryggde ;)
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Karpen skrev:Det beror på hur många liter du bryggde ;)
Klart man glömde skriva det viktigaste.

18 liter blev det.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Det kommer att jäsa ut helt ok, har alltid använt 1 påse till ca 20 liter normalstark ale,aldrig några problem

Enligt Mr malty så räcker 1 påse till 18 liter med ett OG på 1060

Bo
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

När jag igår kom hem och skulle titta till jäsningen blev jag aningen förvånad. Jäsningen har nästan helt avstannat redan. Bryggde i torsdags och hela fredagen var det bra fart på jäsningen men igår var det inte ens att det bubblade en gång i minuten. tyckte även att ölen såg väldigt grumlig ut till skilnad mot när jag hällde ner den i hinken och i jämförelse med tidigare jäsningar. Har inte hunnit göra någon mätning än men är det inte lite väl tidigt att det avstannar redan :?:
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

När jag igår kom hem och skulle titta till jäsningen blev jag aningen förvånad. Jäsningen har nästan helt avstannat redan. Bryggde i torsdags och hela fredagen var det bra fart på jäsningen men igår var det inte ens att det bubblade en gång i minuten. tyckte även att ölen såg väldigt grumlig ut till skilnad mot när jag hällde ner den i hinken och i jämförelse med tidigare jäsningar. Har inte hunnit göra någon mätning än men är det inte lite väl tidigt att det avstannar redan :?:
halvakustisk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av halvakustisk »

hallå,

bryggde en IS häromveckan med Nottingham ale jästen. Använde ett paket till ca 10 liter, så tillräckligt med jäst fanns det.

Däremot lugnade jäsningen ner sig oroväckande snabbt precis om i ditt fall. Vi bryggde på fredagen och jag tror att bubblandet hade mer eller mindre avstannat på tisdagen. Nu står det stilla så när som på små förändringar mellan vattennivåerna i jäsröret.

Jag blev som sagt lite orolig och försökte kolla upp jästen lite närmare på olika forum. Det verkar som en snabb utjäsning inte är helt ovanligt med Nottingham, ex. så snabbt som 2 dagar, beroende på jästemp t ex.

Så jag hoppas än så länge på det bästa. Men jag är själv nybörjare, så vad säger ni andra här inne på forumet?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

halvakustisk skrev:hallå,

bryggde en IS häromveckan med Nottingham ale jästen. Använde ett paket till ca 10 liter, så tillräckligt med jäst fanns det.

Däremot lugnade jäsningen ner sig oroväckande snabbt precis om i ditt fall. Vi bryggde på fredagen och jag tror att bubblandet hade mer eller mindre avstannat på tisdagen. Nu står det stilla så när som på små förändringar mellan vattennivåerna i jäsröret.

Jag blev som sagt lite orolig och försökte kolla upp jästen lite närmare på olika forum. Det verkar som en snabb utjäsning inte är helt ovanligt med Nottingham, ex. så snabbt som 2 dagar, beroende på jästemp t ex.

Så jag hoppas än så länge på det bästa. Men jag är själv nybörjare, så vad säger ni andra här inne på forumet?
2-4 dagar primärjäsning är väl normalt? Har ni kollat SG?
Jag är långt ifrån expert, men så vitt jag läst på så är rätt pitch-mängd viktigast i fråga om ester-produktion. Pitchar du en aning för lite eller en aning för mycket så bildas fler estrar. I extremfall (om du pitchar väldigt mycket eller väldigt lite) så får man större problem.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Har inte kollar SG än, görs imorgon. Angående den kraftiga grumligheten, kan det vara jästen som inte städat efter sig än bara?
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Vilken omgivande temperatur jäste ni i?
Snackar vi rumstemperatur, så har nog ölet bubblat klart.
Det är dock inte färdigjäst förrens ölet klarnat, vänta minst 1-2 veckor.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Ale Bundy skrev:Vilken omgivande temperatur jäste ni i?
Snackar vi rumstemperatur, så har nog ölet bubblat klart.
Det är dock inte färdigjäst förrens ölet klarnat, vänta minst 1-2 veckor.
Temperaturen ligger rund 19,5-21grader.
Jag tänkte tappa om för torrhumling efter 7 dagar, går det att göra trots att det inte klarnat helt?
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Som vanligt var man orolig helt i onödan. Gjorde en mätning i måndags och den hade jäst ner bra, hade även blivit betydligt klarare och smaken var bra den också. Bara att konstatera att Nottingham är en mycket snabb jäst.
Skriv svar