Röda vinbärsöl - tankar är välkomna

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Knåpar på ett öl med en stor dos röda vinbär. Det kommer att bryggas på vetemalt och pilsnermalt. Bitterhumle blir Hallertau Mittelfrüh. Och arom från Nelson Sauvin. Röda vinbär tillsätts i sekundären.

Målet är en syrlig torr champagnig öl.

När det kommer till jäst kan jag inte riktigt bestämma mig. Funderar på champagnejäst eller brett.

Är tacksam för tankar kring jäst, och även allmänna tankar.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Röda vinbärsöl - tankar är välkomna

Inlägg av ekstedt »

Jag har bryggt en vinbärslambik med 3/4 röda och resten svarta vinbär: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... nbars.html. Den blev riktigt bra.

För ett mer normalt basöl ska du tänka på att hålla beskan lågt, som mest 20 IBU. Nelson Sauvin som aromhumle kan vara ett intressant komplement till vinbärsaromerna, men det kan också krocka helt. Jag skulle låta bli.

På jästsidan kan det vara värt att veta att champagnejäst inte jäser ut öl särskilt torrt. En kombination av champagnejäst och brett eller 100 % kan vara ett alternativ. I första fallet finns risken att du får en hel del bismaker från bretten dock, medan bretten som solojäst tenderar att ge en lite mer normal jäsning. Du lär få ett torrt öl hur som helst.

Sedan bör du pastörisera bären innan du pytsar i dem om du inte kan tänka dig att få ännu en jäsning med vad som finns på bären. Att kasta i bären som de är kan ge ett bra resultat, men du bör nog vänta ett bra tag innan du flasktappar så att allt kvarvarande socker har ätits upp.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Det lutar nog åt någon brett. Vilken rekommenderas? Många verkar vara standard att endast användas i sekundären. Hade gärna sett att den även funkar för primär och flaskjäsning och har hög förjäsbarhet. Var inne på WLP653.

Senast redigerad av Saltakatten den onsdag 2013-07-24 21:46, redigerad totalt 1 gång.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Fler frågor som dyker upp efter hand.

Hur justerar jag värdena i Beersmith om man tillsätter frukt i sekundären? Jag antar att man kan lägga till det som ett nytt grain, men värden som potential, yeild osv?

Jag hade helst tillsatt bären så orörda som möjligt för bästa smak. Det finns många sätt märker jag. Pastörisera, frysa och tina upp, låta ligga i vodka. Några åsikter?

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

De flesta brett-stammar kan man använda solo, det är bara det att mängden jäst är lite mindre i ett rör. Jag skulle rekommendera någon stam av Brett Bruxellensis eller Clausseni. WLP644 eller WLP645 funkar bra. Brettanomyces Lambicus såsom WLP653 ger kraftigast "stallaromer" så den skulle jag skippa.

Lite tips om hur du odlar upp brettanomyces kan du hitta här: http://www.themadfermentationist.com/20 ... ecipe.html.

Jag skulle skippa pastöriseringen och köra bären rätt ner i jäshinken efter omtappning. Tänk då på att bären kan bidra med nya jäststammar och bakterier. Låt bären ligga i i flera veckor eller t.o.m. månader innan du flasktappar.

Vinbär har ett OG på cirka 1040-1050 så det är bara att räkna ut vad blandningens OG blir. Om du exempelvis har 10 liter grundöl med OG 1060 och 2 l bär med OG 1040 så blir blandningens OG (10*1060+2*1040)/(10+2) = 1057.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Stort tack för svaren! Nu har jag tillräckligt med kött på benen för en vinbärsöl. Bären är plockade och ligger i frysen. Nu väntar jag bara på att damejeannen blir ledig.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Jag är ute efter en syrlig öl. Hur mycket syra ger vinbären i det färdiga ölet. Och hur mycket syra ger de föreslagna jästerna i tråden jämfört med exempelvis WLP644?
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Såg att 644 var föreslagen nu.
suedehead
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av suedehead »

Saltakatten skrev:Jag är ute efter en syrlig öl. Hur mycket syra ger vinbären i det färdiga ölet. Och hur mycket syra ger de föreslagna jästerna i tråden jämfört med exempelvis WLP644?
Då skulle jag föreslå en Berliner Weisse med tillsats av vinbär. Min står just nu och sekundärjäser, så jag kan inte säga hur syrlig den blivit.
Jäste primärt med lactobaciller och därefter med WLP001. SG var nere i 1.004 när jag tillsatte bären.

/Niclas
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Röda vinbär ger extremt mycket syra. med ett lågt FG behöver du inte bekymra dig för att uppleva tillräcklig syrlighet. Jag har skrivit lite om vinbär i den här tråden på humle.se: "Erfarenhet av Svarta/Röda vinbär i öl".
Strax under 1kg bär i 10l öl gav en frisk syrlig smak i en veteöl med FG 1,015.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Saltakatten skrev:Jag är ute efter en syrlig öl. Hur mycket syra ger vinbären i det färdiga ölet. Och hur mycket syra ger de föreslagna jästerna i tråden jämfört med exempelvis WLP644?
Ingen av de föreslagna jäststammarna ger någon syra att tala om (finns ingen jäst jag känner som gör det), så vill du få syra utöver den från vinbären är det mjölksyrabakterier du ska använda. Och då börjar det det bli komplicerat.

Men som Weinkeller skriver så ger vinbär rejält med syra, så med ett ordentligt utjäst öl så är det inte säkert att du vill ha mer syra än den från bären.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Några jästfrågor.

I ett recept som detta, behöver jag även tillsätta jäst vid sekundär (när bären åker i) och vid flasktappning (ölet står i flera veckor/månader på damejeannen). Är det då samma mängder som vid primärjäsning?

Och en lite off topic fråga. Hur mycket skada tar en färsk flytande jäst av att ligga ett dygn på ett utlämningsställe för att sedan åka in i kylen?

Jästen är WLP644.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Saltakatten skrev: I ett recept som detta, behöver jag även tillsätta jäst vid sekundär (när bären åker i) och vid flasktappning (ölet står i flera veckor/månader på damejeannen). Är det då samma mängder som vid primärjäsning?
Jästen är WLP644.
Någon ny jäst vid tillsättning av bären behövs ej, oavsett jäst kommer den kunna leva vidare ett tag på det socker som finns i bären.

Vid flasktappning flera veckor/månader senare kan Sacharromyces gått in i dvala och ny jäst behövas, men Brettanomyces som du tänker använda är segare och ska kunna jäsa ner kolsyresockret. Dock kan den ta lite längre tid på sig, så för snabb och smidig kolsyrejäsning kan ett par gram av exempelvis Safbrew F2 komma väl till pass.
Saltakatten skrev:Några jästfrågor.
Och en lite off topic fråga. Hur mycket skada tar en färsk flytande jäst av att ligga ett dygn på ett utlämningsställe för att sedan åka in i kylen?
Försumbart.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Vinbären har åkt i och den fick fart igen. Den ser väldigt tilltalande ut och doftar ljuvligt.

Jag funderar på att tillsätta körsbär också. Jag skulle vilja ha lite mer mustiga röda-frukter-smak och jag föreställer mig att bara röda vinbär kan bli lite tunnt.

Skulle vilka körsbär som helst funka bra? Vad har körsbär för SG?

Angående vinbären jag tillsatt - Om vinbär ligger på 1.045 cirka och mitt OG detsamma så behöver jag inte kalkylera antar jag?
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Det börjar närma sig tappning. Vad är riktlinjerna för kolsyrejäsningen? Jag använder vanligt strösocker.
Skriv svar