Ännu en APA!

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Ännu en APA!

Inlägg av Southbee »

Hej ölvänner

Jag ska brygga min andra sats med BIAB på söndag och bestämt typen till en APA. Jag har skrivit ihop ett recept, med nedanstående ingredienser , och har nu frågor.

Boil Size: 16,29 l
Post Boil Volume: 13,45 l
Batch Size (fermenter): 11,00 l
Bottling Volume: 10,17 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 15,3 EBC
Estimated IBU: 52,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 55,00 %
Est Mash Efficiency: 64,7 %
Boil Time: 60 Minutes

Malt:

2,70 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) 80,8 %
0,38 kg Carapale (8,0 EBC) 11,4 %
0,19 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) 5,7 %
0,07 kg Caramel/Crystal Malt -120L (200,0 EBC) 2,1 %

Humle:

15,00 g Simcoe [12,90 %] - Boil 60,0 min 40,9 IBUs
10,00 g Amarillo Gold [8,90 %] - Boil 10,0 min Hop 6,8 IBUs
10,00 g Cascade [6,30 %] - Boil 10,0 min Hop 4,8 IBUs
30,00 g Cascade [5,50 %] - Aroma Steep 0,0 min Hop 0,0 IBUs
30,00 g Simcoe [13,00 %] - Aroma Steep 0,0 min Hop 0,0 IBUs
1,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051

Jag vill gärna ha en mörk färg men inget bidrag till smak från den mörka karamellmalten. Finns det någon magisk gräns man inte får gå över? Hur mycket vågar jag ta i?

Samma sak med vetemalten; hur mycket ska jag ha i om jag endast vill ha en kraftigare skumkrona och minimal smak av vete?

Slutligen med humlen, jag är ute efter en klar humle smak och samtidigt en kraftigt humlearom. Räcker det med givor som ligger i koket 10 min för att ge smak eller borde jag ha en giva vid 20 min också? Vad tror ni humlen kommer ge för bidrag på smak och arom?

En till fråga: är det ok att tillsätta den flytande jästen på en gång utan förkultur till vörten? Eftersom jag endast får ut ungefär 11 liter vört kan jag använda bara halva jästen?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Ännu en APA!

Inlägg av ScrotzaN »

Malt receptet tycker jag ser bra ut. Du har nog prickat in det du vill ha. And humlen så ser den också bra ut. Men har du Humle vid 20 min så kommer det mest ge mer beska. Du är redan uppe i en teoretisk IBU på 55 o frågar du mig är det 10-15 IBU för mkt för en apa. Säger inte att det är rätt men det är min åsikt.

Ang jästen så handlar allt om hur mkt du bryr dig. Räknar man med en optimal pitchrate av 750000 celler per ml o plato så bör du ha ca 105 miljarder celler. I ett rör är det 100 miljarder. Så tar du hälften kommer du kraftigt underpitcha o dessutom är det jäst som inte är aktiv. Så jag skulle i det här faller göra en liten förkultur på 1-2 dl bara för att aktivera jästen o sen hysta i.

Personligen tycker jag att alldeles för mkt folk tar för lättvindigt på sin jästhantering o gör lite hur som helst o tycker det "funkar" men min åsikt är att ska man göra något ska man göra det ordentligt o det finns bra böcker om ämnet o folk som gjort undersökningar i vad som är bra o dåligt som det bara är att läsa o lära sig av. Tyvärr är det som sagt många som inte bryr sig. Folk på det här forumet inkluderat. Men åter igen så är det min personliga åsikt.

Lycka till med bryggningen :-)
Senast redigerad av ScrotzaN den lördag 2013-10-05 06:59, redigerad totalt 1 gång.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Ännu en APA!

Inlägg av ScrotzaN »

Ta bort det här inlägget.
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Men då kör jag nog på detta jag skrivit. Tack för svaret.

När det gäller förkulturen, ska jag koka upp 2dl malt extrakt och sedan ha i all jäst, eller ska jag bara ta lite grann?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ännu en APA!

Inlägg av Foodhead 1 »

All jäst. Och en liten förkultur är nog en bra idé, för att få fart på jästen. Jag är inte lika duktig på att räkna jästceller som ScrotzaN och tycker att det är en överkurs man kan ge sig in på när man känner sig mogen för det. Men man behöver inte vara intresserad av att räkna för att vårda sin jäst. Att dela upp paket är sällan en bra idé. Blötjäst mår alltid bäst av förkultur. Särskilt öl man vill ska ha låg profil av estrar och fenoler (apa, mm) behöver tillräckligt med jäst. (Jäst som jobbar i uppförsbacke kan ge kul resultat i andra öltyper, men inte här.)

Gör en halvliter vört med maltextrakt, kyl kastrullen i vattenbad till rumstemperatur, häll vört och jäst (som också bör vara rumstempererad) i ett rent och StarSan-at kärl. Täck över (inte för noggrant, i det här skedet vill jästen ha syre – aluminiumfolie funkar bra) och låt stå ett par dagar. Klart!

(Tillägg: Jag hoppas att det inte lät som att jag ringaktar jästteori! Ett vetenskapligt angreppssätt är alltid önskvärt. Men just tack vare att det finns jästkloka människor som ScrotzaN så kan vi andra slippa sätta oss in i precis allt på en gång. Gemensam kunskap berikar!)
Senast redigerad av Foodhead 1 den lördag 2013-10-05 09:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Sen skulle jag dra ner på karamell till åtminstone hälften. Men det är ju en smaksak.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Foodhead 1 skrev:All jäst. Och en liten förkultur är nog en bra idé, för att få fart på jästen. Jag är inte lika duktig på att räkna jästceller som ScrotzaN och tycker att det är en överkurs man kan ge sig in på när man känner sig mogen för det. Men man behöver inte vara intresserad av att räkna för att vårda sin jäst. Att dela upp paket är sällan en bra idé. Blötjäst mår alltid bäst av förkultur. Särskilt öl man vill ska ha låg profil av estrar och fenoler (apa, mm) behöver tillräckligt med jäst. (Jäst som jobbar i uppförsbacke kan ge kul resultat i andra öltyper, men inte här.)

Gör en halvliter vört med maltextrakt, kyl kastrullen i vattenbad till rumstemperatur, häll vört och jäst (som också bör vara rumstempererad) i ett rent och StarSan-at kärl. Täck över (inte för noggrant, i det här skedet vill jästen ha syre – aluminiumfolie funkar bra) och låt stå ett par dagar. Klart!

(Tillägg: Jag hoppas att det inte lät som att jag ringaktar jästteori! Ett vetenskapligt angreppssätt är alltid önskvärt. Men just tack vare att det finns jästkloka människor som ScrotzaN så kan vi andra slippa sätta oss in i precis allt på en gång. Gemensam kunskap berikar!)
Mkt bra tips! Tycker du skrev en bra förklaring:)
Jag skulle vilja tillägga dock eftersom det inte riktigt framgick i ditt inlägg att man kokar upp 10g malt extrakt per dl vatten. Så ska du göra en halvliter så tar du alltså 5dl vatten och 50g maltextrakt. :)
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Tack för infon! Så nu får jag sätta en förkultur i allafall men den hinner bara stå knappt ett dygn för jag måste brygga på söndag, men jag antar att det är bättre än inget.

Varför tycker du att jag ska dra ner på karamellmalten, tror du att det blir för sött?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ja, ungefär så. Jag har upptäckt att jag tycker om när det är ganska sparsamt med karamell i ljusa och rena öl. Men åt skogen är det verkligen inte, och du kanske gillar det. Och jag ser nu att vi hade 9 % karameller i vår senaste apa, så jag ska inte komma här och komma. ;)

Försök att minnas hur du tänker dig att ölet ska bli, så du kan jämföra det mot resultatet sen. På så vis hittar du snart en balans som passar dig.
Skriv svar