Få kylen att gå lägre än 2,5°C

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Få kylen att gå lägre än 2,5°C

Inlägg av TwofoldBrewing »

Den ligger (inte skruvad, än) på golvet i kylen. Vi har reglaget relativt lågt och kör med samma termostat som till kylen, fast satt tvärtom (på vid 18,7 av vid 19,2). Funkar riktigt bra! Enda svårigheten är att strömkabeln är lite tjock så det var lite lurigt att hålla dörren stängd men Vi löste det med lite vilja, våld, vaselin och ett vinkeljärn.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Få kylen att gå lägre än 2,5°C

Inlägg av Morgan »

Är väl bara att borra ett hål genom kylen? Det är ju bara plåt och isolering och plast. Om man inte behöver hålet är det ju bara att plugga med något lämpligt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Sen. Nackdelen med det är att man måste dela kabeln som är ip23-godkänd. Har inte rätt prylar till att göra det på ett snyggt å säkert sätt. För nu.

TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kan informera om att jag kopplat enligt beskrivningarna nu med hjälp av en vanlig jävla sockerbit. Verkar funka fint! Till helgen blir det kallkrasch igen och förhoppningsvis på -1°C.
Lampan var också kopplad via termostaten så nästa gång jag öppnar upp där ska jag se till att fixa det, termostaten får ju numera ingen ström alls.

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

De går att justera termostaten med en skruv bakom temp-vredet på vissa kylskåp. Jag fick ner mitt från 4c till -2 med denna metod. Inga kablar att koppla eller sabbad avkondensering. Såhär gjorde jag: http://lindh.olkartoteket.se/2013/12/klara-ol/
Botteu
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Botteu »

Jag försöker justera/koppla bort den interna termostaten på ett Bosch-skåp med "digital" kontrollpanel. Jag har skruvat bort skruvarna som verkar hålla fast panelen men lyckas inte få bort den.

Är det någon som har gjort liknande operation på ett kylskåp som inte har ett vred?

För mig skulle det funka bra om jag lyckades koppla bort termostaten helt då jag har en extern.

:!: UPPDATERING :!:

Jag lyckades koppla bort den interna termostaten på vårt kylskåp så nu går den ner under nollan om man vill. Den externa termostaten sköter jobbet :D

Här är lite bilder:

Frontpanel
Frontpanel
Frontpanel
Baksidan av frontpanelen med, vad jag tror är, termostatkontrollsladden urdragen.
Baksida av frontpanel
Baksida av frontpanel
Extern termostat sköter jobbet.
Under nollan baby!
Under nollan baby!
Hoppas det kan hjälpa fler som vill ådstakomma liknande resultat.
Skriv svar