BIAB-fråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: BIAB-fråga

Inlägg av Brandis »

Dunk spargen tillsätter jag till huvudkoket efter den kokat upp
Min gryta rymmer ca 29 liter och jag kokar upp i den runt 25-26 liter för att ha lite marginal mot överkokning. Det som inte ryms där från dunk spargen brukar jag för enkelhetens skull koka upp i ett separat kärl och tillsätta efter hand då det finns utrymme för det.
Humlegivorna ligger i huvudkoket enbart
Jag brukar ha fått plats med det mesta från dunk spargen i huvudkoket inom 15-20 minuter av kokande (notera att jag kokar 75 minuter vid Ale och 90 minuter vid lager)
Gjorde en uträkning tidigare baserat på dina uppgifter tidigare i tråden och ca 9 l är ett pre-boil du bör nå (förutsatt att 1.5 l är loss to trubb & chiller)
Volym till jäshink (5l) + Bortkok (2,5l) + Trub (1,5l) = kok volym (9l)
Kör du vöten genom en steriliserad bärsil till jäshinken kan du nog räkna ner loss to trubb & chiller en hel del ;)
Och glöm inte att malten dels trycker undan vätska + att den suger åt sig, i ditt fall, om du mäskar med drygt drygt 8 liter vatten (10 liter bli nog svårt i 10 liters grytan, 10 liter vatten + 1,3 kg malt=massa vatten på spisen ;) ) och kör en mini dunk sparge på resterande vatten så behöver du inte tillsätta rent vatten om du har ordning på dina inställningar ;) och mäskar du lite längre tid än 60 minuter kommer du få ut lite mer socker ur malten också
80 minuter + mash out 10 minuter t ex + dunk sparge 20-30 minuter

Dunk sparge är ett steg i mäskningen, så där kokas inget ;)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Ah, tror jag förstår nu. Känns också som vi är inne på samma spår :) Som du säger borde jag kunna mäska med drygt 8 L, om malten tränger undan cirka 0,9 L per kg så ger det 8 + 1,3*0,9=9,2. När påsen sen avlägsnas så borde det vara cirka 9,2-1,3*1,9=6,7 liter kvar. Då kan jag ha cirka två liter i min andra kastrull som jag då kan stoppa påsen i och sedan tillföra det vattnet till huvudkoket. Då borde jag ha cirka 9 liter att koka. Trubloss låter högt, men vi får se. Kör humlepåsar och eftersom malten är i påse också borde det ju inte vara så mycket skräp i vörten. Eller trub kanske syftar på det som är i jästhinken sen?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Nu är bryggningen klar!

Mäskade in vid 50 grader i 8L vatten och fyllde därefter på med lite till för att nå kastrullens max. Mäskade en timma vid 65 och sedan upp till 75 då jag tog ut påsen. Kramade ur den lite och hade då ungefär 8L vört. Struntade därför i att laka påsen eftersom det var till den volymen jag hade förberett humle. Kokade det sedan i en timme. Hade tre humlegivor i påsar så dom sög med sig en del av vörten när jag tog ut dom i slutet på kylningen. När jag hällde över det i jäshinken hade det samlat sig en del malt i botten (körde dubbelkrossad pilsnermalt, så gissar att den kommit ut genom maskorna), men har ingen saftsil så jag körde med det också ner i jäshinken. Antar att det samlas i bottnen där sen ändå. Ner i hinken blev det strax under 5L, så då får jag över kanske 4L på flaska? Tycker det låter lite, men det var ju första gången med BIAB så det känns ändå ok. Hade ju kunnat köra mer än 8L kok. Men i receptet så är det 15,5L vilket ger 10L färdigt öl (och jag gjorde halv sats), och har man väl kommit till koket så spelar det ju ingen roll om man har kört BIAB eller inte...
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Om du gör så små satser så ta gärna den där extra litern för att kompensera upp för till exempel vätskan humlen drar åt sig. Skaffar du en bärsil så koka och sterilisera tyget innan du häller vörten igenom så rensar du bort eventuella skalrester och lite trub
Ölet kommer säkerligen bli gott oavsett
Du borde med lite kreativ MAXI-Biab kunna få ut upp till 9 liter i jäshinken, men kom först in i hur saker och ting fungerar innan du börjar exprimentera för mycket ;)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Ja, ska ta och skaffa en sil. Då kan man ju skippa humlepåsarna också antar jag, eftersom de inte längre fyller någon egentligen funktion när man ändå silar bort det. Tror det nästa gång kan bli en liknande variant som du kör med dunk sparge, men att jag kör dubbla kok och häller över när jag kan. Tänker också att jag kan dela upp humlegivorna proportionerligt då med. Då borde man i slutändan kunna ha 9-10L vört när man kommer till nedkylningsmomentet.

Osäker bara på humlemängden och vilken kokvolym man ska räkna med... Vilket bryggforum är det mest aktiva? Känns som det hade varit bra att få in det här i Beersmith (om det ens är möjligt), men behöver nog hjälp för det tror jag.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Om man ska köra MAXI-BIAB gör man då dunk sparge efter mash out? vilken temperatur ska man i så fall ha på vattnen för dunk sparge?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag gör utmäskning och satslakning i samma steg. Du får göra en beräkning med något av alla de fina program som finns tillgängliga.
Men för 5 kg malt som legat i 65°C och du satslakar med 10l så ska vattnet hålla 81°C för att uppnå 78°C.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Jag gör utmäskning och satslakning i samma steg. Du får göra en beräkning med något av alla de fina program som finns tillgängliga.
Men för 5 kg malt som legat i 65°C och du satslakar med 10l så ska vattnet hålla 81°C för att uppnå 78°C.
Du menar alltså att jag inte ska göra någon temperaturhöjning innan jag lägger över påsen i kärl två utan jag har istället högre temperatur på det lakvattnet?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ja, precis så.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Ja, precis så.
Tack för svar!
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Jag satt precis och försökte formulera precis den frågan som du formulerade i början på tråden så tack ;)

Jag har beställt malt och humle till samma recept, har precis som du en tiolitersgryta som begränsar mig lite och tänker köra biab för första gången. Hur har det gått? Blev ölen bra?

Jag har bryggt två delmäskningssatser innan så biten med vörtkoket och så är jag inte så orolig för men kan du (eller någon annan) tänka dig att kolla om jag tänker rätt med biabdelen? Jag har räknat fram och tillbaka så många gånger så jag blir snurrig ;)

Om jag gör såhär så borde det väl funka?
  • Först lite drygt 8 liter vatten i grytan som värms upp till 50 grader och sen i med påsen och malten, rör om och på med locket. När påsen åker ur bör man väl ha ganska nära de önskade 7,75 literna?
  • Sen höja temperaturen till 65 grader och försöker hålla den där ca 60 minuter.
  • Sen upp med påsen och låta den rinna av några minuter, eventuellt pressa ur den lite.
  • Sen påbörja koket och slänga i humlen vid de olika tidpunkterna i receptet.
  • Sist kyla ner, mäta OG, hälla över på damejeanne och hälla i jästen.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Jag har gjort lite olika faktiskt och inte nån gång egentligen riktigt så som jag tänkte här i den här tråden! Avslutade precis en bryggning som kändes väldigt bra och som nog är det jag kommer köra framöver. Har insett att jag det räcker gott och väl med 4-5 liter öl, dels på grund av att det blir enklare men också för att det behövs ju flaskor, plats och någon som dricker upp det med... Så min filosofi då har nog snarare kommit att bli att hellre brygga oftare och mindre än mer sällan och mycket. Tillvägagångssättet jag körde idag var:
  • - Mäskade cirka 1,6 kg malt i 4 liter vatten vid 65°C i 90 minuter .
    - Tog ur påsen, cirka 3,5 liter vatten kvar. La påsen i en bunke, filtrerade vörten från stora kastrullen till en mindre (5L) eftersom det var en del maltrester i vörten. Sedan hällde jag över det igen från den lilla till den stora.
    - La i påsen i den lilla kastrullen tillsammans med cirka 2 liter vatten (cirka 70°C). Hällde även "lakningsvörten" genom saftsilen när jag hällde i det i den stora kastrullen. Hade då cirka 5,5 liter vört.
    - Spädde ut med cirka 3 liter vatten, vilket kom sig av att jag då fick ett beräknat OG som var det jag siktade på (1,065). Hade då alltså cirka 8,5 liter vört.
    - Sedan kok som vanligt! Silade igen på väg ner i damejeannen och skulle gissa att det är cirka 4,5 liter där i nu.
Detta gav en effektivitet på nånstans mellan 63-81% (beroende på om man räknar med 4,5 eller 5,8 liter vört). Det blev en del vört över i slutet och det blev lite för hög OG (1,070 istället för 1,065), så det skulle alltså gå att skala ner maltandelen och ändå få rätt OG och volym. Men nu när jag nog har övergett önskan om större volymer så blir det lite enklare :)
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Tack ;)

Ja mängden håller jag nog med om att den är lagom. Blir ju ändå ett dussin flaskor varannan vecka eller så.

Var på Ikea och skulle köpa det omtalade tyget men fick inte tag på det men jag köpte annat. Och malt har jag köpt färdigkrossad från maltmagnus.

Har du hunnit smaka nåt på ölen? Blir det nåt att ha.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Testade att brygga såhär igår. Fick OG 1055 istället för receptets 1057. Hade bara 7,5 liter vatten för jag blev nervös för kastrullen rymmer bara 10 men det hade nog gått med 8 om man hade vart väldigt försiktig. Blev ganska mycket grums i men fin färg på det iaf. Fick ut 4,3 liter i damejeannen. Så nästa gång ska jag testa med 8 liter så kan jag nog kanske få ut närmre fem. Damejeannen rymmer bara lite drygt fem och lite marginal vill jag nog ha. Nu är det bara att vänta en månad och se om det blev gott.
Om jag gör såhär så borde det väl funka?
  • Först lite drygt 8 liter vatten i grytan som värms upp till 50 grader och sen i med påsen och malten, rör om och på med locket. När påsen åker ur bör man väl ha ganska nära de önskade 7,75 literna?
  • Sen höja temperaturen till 65 grader och försöker hålla den där ca 60 minuter.
  • Sen upp med påsen och låta den rinna av några minuter, eventuellt pressa ur den lite.
  • Sen påbörja koket och slänga i humlen vid de olika tidpunkterna i receptet.
  • Sist kyla ner, mäta OG, hälla över på damejeanne och hälla i jästen.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

johansjogren skrev:Testade att brygga såhär igår. Fick OG 1055 istället för receptets 1057. Hade bara 7,5 liter vatten för jag blev nervös för kastrullen rymmer bara 10 men det hade nog gått med 8 om man hade vart väldigt försiktig. Blev ganska mycket grums i men fin färg på det iaf. Fick ut 4,3 liter i damejeannen. Så nästa gång ska jag testa med 8 liter så kan jag nog kanske få ut närmre fem. Damejeannen rymmer bara lite drygt fem och lite marginal vill jag nog ha. Nu är det bara att vänta en månad och se om det blev gott.
Kul, det var ju väldigt nära ditt önskade OG! Jag har kört 9 liter, då kokar det nästan över i början, men ganska snabbt så kommer det ner till en "säker" nivå. Jag mäskade i 90 minuter senast efter att jag läst om det på några ställen. Det skadar ju inte, och eftersom man i "vanlig" bryggning lakar och gör diverse saker så håller man ju på vid den temperaturen något längre. Så fick du lågt utbyte eller vill få upp OG så kanske det kan vara värt att testa. Men skönt att det gick bra!
Skriv svar