Det var ett tag sedan jag motoriserade min maltkross, men det är ett av de projekten jag är mest nöjd med. Jag har en del lösningar som kan vara av intresse för andra, så jag tänkte jag skulle lägga upp lite info.

Jag använder en köttkvarn från Jula, tror den kostade runt 500kr. Den har tillräckligt med kraft och har rätt hastighet. Den har dessutom back om det någon gång skulle behövas. Idén att använda en köttkvarn som motor är inte min, tipset kom från Björn Petersson http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1472.

Det är kopplingen mellan kvarnen och krossen jag har löst själv och om jag får säga det själv, ganska finurligt.

Kvarnens drivaxel.

På kvarnens drivaxel passade en 5/16 hylsa (det går säkert med någon metrisk också, det var den jag hade liggandes hemma som passade bäst). Sedan använder jag en förlängare till hylsan, det ger lite mera spel och motorn blir lättare att placera. Sedan en bits adapter till förlängaren.

Här kommer det finurliga. På axeln till krossen passade en 10mm klämringskoppling (för kopparrör) alldeles perfekt. Och som inte det vore nog, så hade jag även en gammal bitsmejsel men samma diameter. Så jag sågade av skaftet på den och så var man hemma. Nästan... Det blev allt annat en rakt, det löstes genom att först trä på mutter och klämring på axel och mejseln, sedan dra tejp runt ändarna tills de precis går in i mittendelen av klämringskopplingen. När man sedan drar ihop blir det helt rakt.
Inga specialdelar, tror man kan hitta allt man behöver på Jula. Relativt billigt, ganska kompakt och väldigt funktionellt och vill man kan man även mala kött eftersom man inte behöver förstöra kvarnen
Hoppas det kan vara till hjälp om det är någon annan som funderar på motorisering av maltkross.
//mats