hjälp med recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Sibbeponken
Delmäskare
Delmäskare

hjälp med recept

Inlägg av Sibbeponken »

hej !
jag har gjort 5 helmatsbryggningar nu (BIAB) och en jobbarkompis har börjat intressera sig...
han är en pilsnerdrickare som diggar Baron trenck.
jag har sökt igenom nätet efter en klon på denne men misslyckats! :(

Är det någon här på forumet som gjort något liknade så vore det till stor hjälp om ni kunde ge lite input på vad ni hade stoppat i eller ännu bättre om ni har ett recept,

MVH!
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: hjälp med recept

Inlägg av Getingen »

Nummer 1, har du möjlighet att jäsa lager?

Om inte skulle jag satsa på något liknande fast jäsa med alejäst istället, blir lite annorlunda men fortfarande likt.

Utan att alls veta hade jag nog kört (jag ser mig fortfarande som nybörjare)

70% Pilsnermalt
25% Viennamalt
5% Carapils/Carapale

Humlad med tettnager och saaz till 25 IBU

Jäst med Safale US-05
Sibbeponken
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sibbeponken »

hej!

har kylskåp med tempreglering så har möjlighet att jäsa kallt.

har gjort ett försök till pilsner förut då med
pilsnermalt 80%
munich 25 20%
tettnanger
perle
Mauribrew Lager 497

jäste i 12 c

tyckte dock den vart ganska "smaklös". kan bero på att jag är mer inne på mörkare ales,, men men.
men vienna kanske vore nått att satsa på isåfall.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Sibbeponken skrev:hej!

har kylskåp med tempreglering så har möjlighet att jäsa kallt.

har gjort ett försök till pilsner förut då med
pilsnermalt 80%
munich 25 20%
tettnanger
perle
Mauribrew Lager 497

jäste i 12 c

tyckte dock den vart ganska "smaklös". kan bero på att jag är mer inne på mörkare ales,, men men.
men vienna kanske vore nått att satsa på isåfall.
Ljus lager är ju ganska så "smaklöst" jämfört med mörkare ales, vet inte om vienna är så mycket bättre. Var mest en chansning för att ha något att börja med :) Ett tips kan ju vara att prova din brygd mot originalet, jämföra se vilka smaker som fattas, vad det ska mer av osv, och justera mängderna och lägga till annan malt/humle till nästa gång :) För att komma närmare originalet, skulle tro att den innehåller saaz.

Jästen är jag inte bekant med och kunde inte hitta på humle.se, efter att ha läst lite om olika lager-jäster hade jag kanske testat Pilsen Lager Wyeast eller Urquell Lager Wyeast, vet dock inte hur mycket det kommer påverka ditt slutresultat, men kan ju vara värt ett försök.

Vore ju bra om du fick något utlåtande av någon mer erfaren, jag är nybörjare och har aldrig bryggd lager :) Bara lite spontana tanker för att kanske få dig att komma närmare originalet. :)
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Baron trenck ligger på 6% och man kan väl tänka sig att den har ett FG mellan .012-.008 kanske?

Ifall jag skulle göra ett försök skulle jag banta ner ölet lite för att minimera risken för att få ett icke utjäst öl.
Använd dig av Jamils recept för Bohemian Pilsner: http://beerdujour.com/Recipes/Jamil/Jam ... ilsner.htm
  • -Var noga med att pitcha MYCKET jäst (mrmalty.com -> yeast pitch calculator),
    -syresätt så mycket du bara kan! (läs gärna på om detta, finns många tillvägagångssätt men vissa är inte så effektiva man kanske tror),
    -jäs vid 10-12 grader (bestäm dig för en temperatur),
    -låt det ta sin tid!.
Det kan vara bra att göra en diacetylrast men det är inte superenkelt att timea det första gången. Ett safecard är att jäsa lite kallare (10°c) och lite längre istället samt en ordentlig lagring.
Bild
Skriv svar