Reda ut mäskning och lakning inför första bryggning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Reda ut mäskning och lakning inför första bryggning

Inlägg av wippan »

Hej,

Nybliven medlem och total nybörjare på området men nu är utrustning beställd och ett recept börjar så sakteliga ta form inför första bryggningen.

Dock blir jag inte riktigt klok på det här med mäskning och lakning. Egentligen mest lakningsproceduren och hur mycket vatten som ska användas. Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Ni får ursäkta om jag inte använder rätt termer men ska försöka göra mig förstådd :)

Planen är att brygga en Amerikansk IPA (såklart! :wink: )

Vid mäskningen hade vi tänkt använda oss av 2,5liter/kg malt (eller ska man köra 3liter/kg). 7kg malt där 94% består av Pale Ale malt, 3% vetemalt och 3% carahell. Tanken var att använda en kylbag som mäskkärl. (20 liter, om det rymmer detta annars har vi två kylbagar)

Sen kommer vi till lakningen då. Har läst och läst och läst lite till men får inte till det. Ska vi sikta på att använda oss av ca 1,5 ggr så mycket lakvatten som vi använde oss av vid mäskningen eller 4 liter/kg malt? Det ger ju liknande mängd.

Behöver man redan innan lakningen ha bestämt vörtstorleken man vill åt beroende på slutvolym eller hur tänker man? Lakar man med bestämd volym lakvatten för att sedan mäta OG och justera med att tillsätta vatten eller att förlänga koktiden för att uppnå ett bra OG?

Utrustningen är alltså en eller två 20-liters kylbag för mäsken. Hink-i-hink lakningskärl a' 30 liter och en Patinagryta på 36 liter för vörtkoket.

Kanske bara krånglar till det men skulle verkligen uppskatta lite hjälp att reda ut detta innan vi drar igång :)
Vörtväktarna https://www.facebook.com/vortvaktarna "Gilla" gärna våran sida! :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Reda ut mäskning och lakning inför första bryggning

Inlägg av ekstedt »

Enklast är att använda lika stor volym lakvatten som volym vört ni vill koka. Slutvolymen vört kommer bli något lägre på grund av avdunstning under koket.

Man kan dock klara sig på en något mindre mängd lakvatten än så då malten inte binder allt mäskvattnet. Själv brukar jag värma cirka 18 liter till en 20-literssats då min lakvattengryta rymmer just 18 l. Och jag använder 2,5 l mäskvatten per kg malt.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

ekstedt skrev:Enklast är att använda lika stor volym lakvatten som volym vört ni vill koka. Slutvolymen vört kommer bli något lägre på grund av avdunstning under koket.
+1

Då behöver man inte fundera så mycket ;)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Sidospår, inte för att röra till det för er, utan för att jag undrar: Varför inte mäska i hink-i-hink om ni nu ska laka där? Jag har förstått att vissa mäskar och lakar i olika kärl, så jag antar att det måste finnas skäl till det, men jag förstår inte vitsen med att slabba över en massa blöt malt från ett kärl till ett annat mitt i allt bryggstök.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

7kg malt med 2.5l vatten kommer bli lite för mkt för 20 L kylbag tror jag. Det kommer nog ta upp närmare 24-25 L. Jag brukar räkna med antal kg malt * 3.5 ungefär så får du ungefär hur många L det kommer ta upp. Ni borde testa utrustningen så att ni vet exakt hur mkt vatten som kokar bort under koket. Då kan ni kompensera för det i receptet o kan räkna mer på hur stor kokvolym ni behöver :-)

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Foodhead 1 skrev:Sidospår, inte för att röra till det för er, utan för att jag undrar: Varför inte mäska i hink-i-hink om ni nu ska laka där? Jag har förstått att vissa mäskar och lakar i olika kärl, så jag antar att det måste finnas skäl till det, men jag förstår inte vitsen med att slabba över en massa blöt malt från ett kärl till ett annat mitt i allt bryggstök.
Tanken är väl att kylväskan ska hålla värmen bättre under mäskningen än två plasthinkar. Men jag tycker också det verkar bökigt. Dessutom får man precis som ScrotzaN påpekade knappast plats i en 20-liters kylväska heller.

Testa först med att både mäska och laka i hinkarna är mitt råd. Får man problem med för stort temperaturfall kan man börja fundera på en annan lösning. Men jag tappar bara 1-2 grader under en timma i hinkarna utan någon isolering, och den mesta omvandlingen av stärkelse till socker sker dessutom första kvarten-halvtimman, så jag ser inget problem med det.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Vi brukar bara isolera hinkarna med ett liggunderlag och det funkar bra för oss. Temperaturförlusten är inte stor på 60 minuter.
Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av wippan »

Tack för alla bra inputs! :)

Det får bli till att skippa kylbagen och mäska i hink-i-hink istället. Liggunderlag finns ju hemma så det låter ju som bästa lösningen.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Låter vettigt tycker jag. Lycka till det kommer att gå bra!
Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av wippan »

Första bryggningen är avklarad!!! :D

Receptet:
All Grain Recipe
Submitted By: wippan (Shared) (Make Private)
Download | Delete Recipe | Bookmark

Batch Size: 18.93 l Style: Imperial IPA ()
Boil Size: 23.69 l Style Guide: BJCP 2008
Color: 13.3 EBC Equipment: Testkastrull
Bitterness: 69.9 IBUs Boil Time: 60 min
Est OG: 1.082 (19.5° P) Mash Profile: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out
Est FG: 1.017 SG (4.2° P) Fermentation: Ale, Two Stage
ABV: 8.6% Taste Rating: 30.0

Boil:
Amount Name Type #
6.58 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC) Grain 1
210.0 g Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC) Grain 2
210.0 g Wheat Malt, Bel (3.9 EBC) Grain 3

50.0 g Nelson Sauvin [12.0%] - Boil 60 min Hops 4

60.0 g Cascade [5.5%] - Steep 15 min Hops 5
30.0 g Nelson Sauvin [12.0%] - Steep 15 min Hops 6
Protafloc – 15min

60.0 g Nelson Sauvin [12.0%] - Steep 2 min Hops 7
60.0 g Cascade [5.5%] - Steep 2 min Hops 8

2 pkgs Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 9

60.0 g Nelson Sauvin [12.0%] - Dry Hop 5 days Hops 10
80.0 g Cascade [5.5%] - Dry Hop 5 days Hops 11

Vi mäskade med 18,26 liter och värmde 23,56 lakvatten. Våran boil volume skulle bli 23,69 l. När vi hade lakat ur 24 liter slutade vi och då hade lakat i 45-50min då. Då var det en del lakvatten kvar i grytan som vi hällde ut, inte mycket men två liter kanske.

Medans vi började värma på vörten lät vi lakkärlet tömmas av sig självt och fick ut ytterligare 8 liter fin vört men lite ljusare.

Eftersom OG innan kok låg på 1.080 hällde vi faktiskt på ytterligare 1,5 liter ifrån det sista i grytan som precis hade börjat koka (på sekunden) Efter koket, silning osv fick vi ut 19 liter med ett OG på 1.080. Målet enligt receptet var OG 1.082 Post Boil på 19,69 och Batch Volume på 18,93.

Vad säger ni, är det ett dugligt resultat?

Några frågor som dök upp direkt var ju om vi skulle behållt allt vi lakade ur eller om man ska nöja sig med den volymen man bestämt innan i receptet? Nu hällde vi ju på lite till vilket antagligen gjorde att vårat OG inte blev högre än 1.080. OG 1.080 fick vi ju även innan vi började koka men då hade vi inte i den extra 1,5 litern.

Nästa fråga är mäskningen, vi hade tänkt mäska i hink-i-hink kärlet men det är ju ett par liter vatten som lägger sig i botten under falskbotten då som inte kommer i kontakt med malten så vi valde att mäska i ett ensamt jäskärl men isolerat. Vi tappade bara 1 grad på 1 timme så det gick ju bra. Spelar det nån roll att vattnet mellan hinkarna inte är i kontakt med malten eller hur tänker ni som mäskar i hink-i-hink?

Sista frågan nu :) Torrhumling! Tanken var att tömma över till nytt jäskärl om ca 5-7 dagar och sedan torrhumla ca 5 dagar innan man tappar det på flaska men här får ni gärna koma med tips. Läste i Omnipollos bok om hur dom gjorde med sin Nebuchadnezzar och det lät ju intressant. Torrhumla med hälften humlet efter ca 4-5 dagar i jäshinken, låt stå 3 (eller vad det 5) dagar. Tappa över på nytt jäskärl, låt stå en vecka och sedan torrhumla med resten av humlet i 3 dagar innan man tappar på flaska.

60g Nelson Sauvin och 80g Cascade hade vi tänkt torrhumla med så skulle uppskatta väldigt mycket era förslag på hur det ska göras.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Det var väl ett alldeles strålande resultat!

Vattnet mellan hinkbottnarna spelar ingen roll. Recirkulerar man innan avtappning och lakning så är det ju nästan att betrakta som lakvatten, även om det förstås får sin beskärda del socker redan under mäsken.

Jag tycker inte att ni ska krångla till torrhumlingen så här i början. Att tappa om till nytt kärl för att torrhumla ser jag som överkurs, så även att trixa med separata torrhumlingsomgångar. Det är verkligen ingen exakt vetenskap. Släng i humlen på lämpligt sätt, vänta några dagar, flasktappa. Humlepåse med tyngd kam vara smidigt.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Låter som det gick riktigt bra tycker jag :-)

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av wippan »

Statusuppdatering:

Omtappning till nytt kärl idag efter nio dagar på första. I med en massa humle idag så nu ska det torrhumlas! :)

Uppmätt FG idag hamnade på 1.014 och enligt Beersmith skulle vi hamna på 1.017 så det verkar ha jäst på bra :) OG't efter kok låg på 1.080. Fick ju provsmaka lite idag och det bådar gott :) Torrt, bra beska och väldigt bra humlearom.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Lysande!

Angående utrymmet under falskbotten. Detta är inget problem, men man bör enligt mig fylla denna volym utöver det ordinarie mäskvattnet. Om man exempelvis vill ha 15 l mäskvatten ska man alltså hälla i 15 l + volymen under falskbotten. Det är ju lätt att se att man har fått rätt mängd genom att titta på volymskalan på den inre hinken (den med falskbotten).
Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av wippan »

Uppdatering:

I söndags var det dags för flasktappning efter att det hade fått torrhumla i nio dagar. Vi mätte FG som nu hamnade på 1.012.

Kokade upp en sockerlösning på 115g (6g/liter) socker och 115g vatten som vi hällde i ett nytt jäskärl och sen förde vi över ölet ifrån sekundärjäskärlet till det nya kärlet. Lätt omrörning och sen påbörjade vi tappningen.

Provsmakade såklart, riktigt gott! :D Nu håller vi tummarna för att kolsyrejsäningen går som det ska oxå. Fyllde en halvliters petflaska, tryckte ut luften och skruvade på korken enligt ett tips i How To Brew för att kunna följa kolsyrejäsningen enklare.

Funderingar.
1: Är det möjligtvis så att det jäst ut för bra tillsammans med hög alkohol för att kolsyrejsäningen ska gå bra? Kan det behövas tillsättas lite torrjäst i flaskorna eller hur länge ska man behöva vänta innan man ser att det händer nåt med PET-flaskan?
2: Temperaturen. Under sekundärjäsningen låg temperaturen i rummet på runt 16,5-17 grader och det gör den nu med. Är det för svalt eller kan flaskorna stå här i ett par veckor. Funderar på om man ska ställa upp dom i lägenheten om man inte ser att det händer nåt efter en vecka.

En sak är iaf säker.... just nu går tiden extremt långsamt!!! Vill ju korka up och provsmaka våran första hembryggda öl ju! :D Känner ni igen det? :wink:
Skriv svar