Faktorer på kolsyrejäsningen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Faktorer på kolsyrejäsningen
Hallå!
Jag ligger fortfarande i startgroparna och har 5 batcher på flaska, varav jag smakat på 4 av dem. Brygger englesk bitter.
Den första hade för mycket kolsyra och jag tror jag prime:ade för 2 i kolsyrevolym. Batchen efter prime:ade jag för 1.5 men den blev lite väl tunn i kolsyra. De två efterföljande har jag prime:at för 1.8 men de har bägge två blivit mindre kolsyrade än den som var prime:ad för 1.5.
Vad finns det för faktorer som påverkar kolsyrejäsningen som jag kanske behöver ta i beräkningen? Kan jästen ha varit för trött? Det handlar ju om relativt svag öl detta, runt 4% snåret.
Finns det en bättre eller sämre temperatur att lagra i för kolsyrejäsningen? Jag har använt "brewer's friend" för att räkna ut priming socker. Det står "bottling temperature" men jag antar att temperaturen man skall fylla i är den man lagrar flaskorna i? Jag flaskar i lägenheten och förvarar flaskorna i källaren.
Jag ligger fortfarande i startgroparna och har 5 batcher på flaska, varav jag smakat på 4 av dem. Brygger englesk bitter.
Den första hade för mycket kolsyra och jag tror jag prime:ade för 2 i kolsyrevolym. Batchen efter prime:ade jag för 1.5 men den blev lite väl tunn i kolsyra. De två efterföljande har jag prime:at för 1.8 men de har bägge två blivit mindre kolsyrade än den som var prime:ad för 1.5.
Vad finns det för faktorer som påverkar kolsyrejäsningen som jag kanske behöver ta i beräkningen? Kan jästen ha varit för trött? Det handlar ju om relativt svag öl detta, runt 4% snåret.
Finns det en bättre eller sämre temperatur att lagra i för kolsyrejäsningen? Jag har använt "brewer's friend" för att räkna ut priming socker. Det står "bottling temperature" men jag antar att temperaturen man skall fylla i är den man lagrar flaskorna i? Jag flaskar i lägenheten och förvarar flaskorna i källaren.
Re: Faktorer på kolsyrejäsningen
Ale: 4-5g socket per liter som ska flaskas, jäses i rumstemp. Funkar alltid. Veteöl det dubbla. Pssst, klunk klunk.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Men om det är exakt den mängden socker jag använt och jäst i rumstemp och det ändå knappt blir någon kolsyra, vad beror det på? Jästen?Lindh skrev:Ale: 4-5g socket per liter som ska flaskas, jäses i rumstemp. Funkar alltid. Veteöl det dubbla. Pssst, klunk klunk.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Men om det är exakt den mängden socker jag använt och jäst i rumstemp och det ändå knappt blir någon kolsyra, vad beror det på? Jästen?Lindh skrev:Ale: 4-5g socket per liter som ska flaskas, jäses i rumstemp. Funkar alltid. Veteöl det dubbla. Pssst, klunk klunk.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Kommer inte jästempen in i din excellkalkyl? Den styr ju hur mycket koldioxid du redan har i ölet, mängden socker hur mycket du lägger till. Om man råkar jäsa eller förvara ölen vid olika temp så får du en viss skillnad i din nivå. Dock inte några jättestora skillnader om du har haft den enbart i rumstemperatur.
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Temperaturen är den högsta temperatur som ölet uppnått efter jäsningen är avslutad. Det låter som att du primar väldigt lågt. Ljusa öl primar jag till 2.6 o mörkare öl lr öl i allmänhet som ska ha lite lägre kör jag 2-2.3 på. 1.5 är väldigt lite.
http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
1,2-2 är ju standard för Engelsk bitter. Mellan 1.5 och 2 är väldigt vanligt.
Lindh har haft stor framgång med 4-5g socker per liter. Jag har primat 4g*18liter=72g socker och det ska vara en co2volym på 1.8. Ändå har flaskorna knappt haft några bubblor alls.
Tänker om det är temperaturväxlingarna som gjort jästen trött? Eller är jag helt ute och cyklar?
Lindh har haft stor framgång med 4-5g socker per liter. Jag har primat 4g*18liter=72g socker och det ska vara en co2volym på 1.8. Ändå har flaskorna knappt haft några bubblor alls.
Jag har knappat in temperaturen i priming kalkulatorn, men förvarat flaskorna lite olika. Två batcher i källaren där det är 20-21C, och en uppe i lägenheten. Nu när temperaturen lugnat ner sig här på hösten ska jag köra alla flaskor i lägenheten, där jag brygger/jäser.svensson.lu skrev:Kommer inte jästempen in i din excellkalkyl? Den styr ju hur mycket koldioxid du redan har i ölet, mängden socker hur mycket du lägger till. Om man råkar jäsa eller förvara ölen vid olika temp så får du en viss skillnad i din nivå. Dock inte några jättestora skillnader om du har haft den enbart i rumstemperatur.
Tänker om det är temperaturväxlingarna som gjort jästen trött? Eller är jag helt ute och cyklar?
Hej
4 g socker/liter det ger mkt låg kolsyra, ja vill du ha standard bitter kolsyra på ca 1,7 vol så ligger du nog rätt men en sådan låg covol, så känns det nog väldigt avslaget. Jag vill ha kolsyra så jag kör med 6-7 gsocker/liter + lite torrjäst.
Bo
4 g socker/liter det ger mkt låg kolsyra, ja vill du ha standard bitter kolsyra på ca 1,7 vol så ligger du nog rätt men en sådan låg covol, så känns det nog väldigt avslaget. Jag vill ha kolsyra så jag kör med 6-7 gsocker/liter + lite torrjäst.
Bo
Jag gjorde nyligen en ESB på 5,9%, använde mig av Edinburgh Ale(WLP028).
Körde på ett kolsyrevärde på 2,2 i Beersmith som svarade med att jag bör tillämpa 102g för mina 20L.
Lät flaskorna stå i rumstemperatur i 14dagar.
Skummet blev bra.
-Otäta flaskor?
-För låg temperatur för flaskförvaringen?
Körde på ett kolsyrevärde på 2,2 i Beersmith som svarade med att jag bör tillämpa 102g för mina 20L.
Lät flaskorna stå i rumstemperatur i 14dagar.
Skummet blev bra.
-Otäta flaskor?
-För låg temperatur för flaskförvaringen?
Har du dåligt med kolsyra är nog jästen slö eller dö eller kvar i hinken. På 5g/l brukar jag få det bra kolsyrat och skum på 3-5cm vid lagom upphällning och runt 8c. Överkolsyrat tycker jag känns så hembryggt (förutom veteöl och några till).
Det är inte så att det blir kasst blandat, sockerlösningen och ölet?
Vi har gjort den där tabben ett par gånger. Retligt när man kommer på det halvvägs in i flasktappningen kan jag lova... Numer verkar det funka bättre, men det innehåller en extra omtappning och ihällning av sockersluren i början av den omtappningen. (i väl utjäst öl sjunker väl sockret snabbare... hmm, fast det är nog på marginalen)
För övrigt så kör vi genomgående 5g/liter.
Antagligen (?) är det inte det här men det kan väl vara bra att utesluta en del grejer.
//karl
Vi har gjort den där tabben ett par gånger. Retligt när man kommer på det halvvägs in i flasktappningen kan jag lova... Numer verkar det funka bättre, men det innehåller en extra omtappning och ihällning av sockersluren i början av den omtappningen. (i väl utjäst öl sjunker väl sockret snabbare... hmm, fast det är nog på marginalen)
För övrigt så kör vi genomgående 5g/liter.
Antagligen (?) är det inte det här men det kan väl vara bra att utesluta en del grejer.
//karl