Hej!
Nu sitter jag och planerar nästa bryggning, och tänkte se om det finns nån därute som vill ge lite synpunkter på det recept jag snidar på?
Jag skulle vilja använda ambermalten jag har hemma. Därtill har jag bra med pale ale malt och ytterst lite av munich 25, cara pale och crystal 100. Därav de lite underliga värdena i receptet.
Jag har även fler humlesorter som centennial, simcoe, citra, chinook och columbus, utöver de som ni ser i receptet. Jag tänker mig en batch size på 12,0l.
Har ni förslag på förbättringar?
1700g Pale Malt
500g Munich Malt
480g Amber Malt
250g Cara-Pils (...är det samma som "cara pale"?)
250 Caramel/ Crystal 40L
60g Honey
30g Goldings, East Kent (5%) Boil 60 min
Irish moss
12g Goldings, East Kent (5%) Boil 10 min
8g Fuggles (4,5%) Boil 5 min
12g Fuggles (4,5%) Boil 5 min
1 pkg Nottingham Yeast
Hepp!
Synpunkter på Amberöl?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Synpunkter på Amberöl?
*Humble hops*
Re: Synpunkter på Amberöl?
Tycker det ser bra ut, amber går ju att göra både med brittisk och amerikansk humle lite beroende på vad man är ute efter. Däremot vet jag inte om så lite som 60 g honung kommer ge någon smak. Jag tänker göra något liknande i helgen och tänkte använda 200g honung och förväntar mig ytterst lite smak. Men jag vet inte, är bara den uppfattningen jag fick när jag googlade runt om mängden honung i öl.
Funderade också på det där med honungen, ser att andra recept har betydligt mer i sig.
Kör man i honungen redan vid mäskning? Eller är det först vid koket?
Kör man i honungen redan vid mäskning? Eller är det först vid koket?
*Humble hops*
Kör du i honungen i början av koket kommer mindre av bitterheten från humlen tas upp, så jag tror det är bättre att ha i honungne mot slutet av koket, typ 15-10 min.