Refraktometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Refraktometer

Inlägg av Grindcrusher »

ScrotzaN skrev:Jag har en refraktometer från humlegården. Den med störst omfång tror ja. Kan du inte kalibrera refraktometern bara?

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Den är kalibrerad för 1.000 med destvatten vid 20grader. Tänker du en andra kalibreringspunkt? Det förutsätter att felmätningen är linjär.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Hej
Grindcrusher skrev:Nu har jag gjort en del tester med min hydrometer, min refraktometer och min kompis Cooper's hydrometer. Alla visar naturligtvis olika. Mest exakt på hela skalan verkar coopers hydrometer vara, även om den också visade lite off.

Jag undrar om någon här gjort något liknande och fått bra resultat? Jag behöver uppenbart byta ut min hydrometer och ev skicka tillbaka refraktometern. Sett att humle har en "professionell" version för några hundralappar. Någon som testat den och kan ge ett utlåtande?
Vad har du för referens, dvs hur avgör du att Coopers hydrometer är bäst? Jag har kollat de olika volym-mått jag har hemma dvs vanliga
deciliter- och litermått och kan konstatera att de är olika. Skulle gärna jämföra vågen jag använder med andra vågar och se hur mycket de varierar.
Frågan är hur många siffrors noggranhet man behöver för ölbryggning och då hemmabryggning i synnerhet? Då tror jag att det är viktigare att man känner sin utrustning och eftersom den antagligen visar lika mycket fel/rätt varje gång du använder den. För en hydrometer t.ex. så tror jag att om man är noggran vid avläsningen så dominerar systematiska fel, dvs om klumpen i botten är för tung/lätt så är den ju alltid lika mycket för tung/lätt.

/Anders
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

AndersG skrev: Vad har du för referens, dvs hur avgör du att Coopers hydrometer är bäst? Jag har kollat de olika volym-mått jag har hemma dvs vanliga
deciliter- och litermått och kan konstatera att de är olika. Skulle gärna jämföra vågen jag använder med andra vågar och se hur mycket de varierar.
Frågan är hur många siffrors noggranhet man behöver för ölbryggning och då hemmabryggning i synnerhet? Då tror jag att det är viktigare att man känner sin utrustning och eftersom den antagligen visar lika mycket fel/rätt varje gång du använder den. För en hydrometer t.ex. så tror jag att om man är noggran vid avläsningen så dominerar systematiska fel, dvs om klumpen i botten är för tung/lätt så är den ju alltid lika mycket för tung/lätt.

/Anders
Jag har vägt och blandat socker och vatten i olika proportioner, räknat ut vad lösningen har för ungefärligt SG. Coopers hydrometer har visat närmast det teoretiska värdet. Största problemet är som du nämner att vågen inte är exakt. Funderat på om det existerar något man kan köpa som har ett specifikt sg, som man kunde använda som referens, men inte kommit på något.

Hydrometern har som du påpekar en konstant vikt jämte vätskan. Mätfelet uppstår när en 7-årig arbetare i en varm och fuktig källare i Kina klistrat in en pappersbit med en skala på inuti hydrometern, som inte stämmer.

Jag accepterar att det alltid kommer finnas en felmarginal. Det ligger bara i min natur att vilja minimera den så mycket jag kan. Tips mottages gärna.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Refraktometer

Inlägg av ScrotzaN »

Grindcrusher skrev:
Den är kalibrerad för 1.000 med destvatten vid 20grader. Tänker du en andra kalibreringspunkt? Det förutsätter att felmätningen är linjär.
Hmm, det var ju lite knivigare.
Det kan ju som sagt vara fel på refraktometern. Har du möjlighet att testa med en annan så har du ju svaret där.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Beer-naise
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Beer-naise »

Vet inte varför du behöver veta ditt värde så exakt. Om det bara skiljer några pinnar brukar ju inte avgöra om det blir bra eller dåligt. Jag använder min refraktometer för att se att jag är i närheten av mitt mål. Under mäskning, innan kok, under koket och efterkoket. Fast efter koket så tar jag även en hydrometerprov. Kan förstå om det känns lite surt när du har köpt din dyrt i Sverige.
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Instämmer med föregående talare.
Köpet en refraktometer på DX.com. Ser exakt likadan ut som Humlegårdens. T.o.m bilderna är förvillande lika.
Har tyvärr inte hunnit testa den än eftersom en massa renovering kommit ivägen för bryggandet men tanken är exakt likadan som Beer-Naise. För snabbakontroller under bryggandets gång.
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TwofoldBrewing »

Jag har en sån från dx, och det kan vara jag som har otur alternativt är dum i huvudet, men den visar inte rätt värden. Har försökt kalibrera den men den visar fel hela tiden om man jämför med hydrometern. Inte heller är felen konsekventa, så jag kan inte räkna om det. Litar inte på den för tillfället iaf.

Skickat från min LT26i med Tapatalk
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Men den visar rätt med destillerat vatten?
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Refraktometer

ScrotzaN skrev:Men den visar rätt med destillerat vatten?
Typ. Den går att ställa in. Så den visar 0 med destillerat vatten, vilket vi har justerat in exakt. Men sen skiljer det väldigt. Mätte två olika öl som båda visade ca 1.030 på hydrometer, men helt (alltså HELT) olika på refraktometern. Därför väljer vi att inte lita på den. Minns inte exakt vad den visade men det var inte i närheten av att vara rätt.

Skickat från min LT26i med Tapatalk
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Är du noga med att provet är "klart"? Så det inte är en massa grums o dyl i det? Det har påverkat mina mätningar iaf.
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Ja båda var relativt klara. Men vi ska göra ordentliga mätningar med sockerlösning nån gång när vi orkar och har tid, men eftersom den visar så väldigt olika så väljer vi att inte lita på den.

Sent from my LT26i using Tapatalk
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Låter problematiskt :-( kan ju helt enkelt vara något fel på den också. Sjukt tråkigt isåfall.
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Mätte två olika öl som båda visade ca 1.030 på hydrometer, men helt (alltså HELT) olika på refraktometern.
Hoppas du menar vört för refraktometern mäter brytningsindex och inte FG. Du kan mäta på FG på öl men då behöver du konverteringsrutin från brytningsindex till FG. Några bryggarprogram har det inbyggt, t. ex. ProMash.

Om du vill kalibrera refraktometern kan du göra det m h a sockerlösning.
/PeO
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Good point! Får ta å skärpa mig lite med kollauppandet... De båda ölen hade jäst några dagar. Men borde de ändå inte visa samma ungefär? OG var dock lite olika...

Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

TwofoldBrewing skrev:Good point! Får ta å skärpa mig lite med kollauppandet... De båda ölen hade jäst några dagar. Men borde de ändå inte visa samma ungefär? OG var dock lite olika...

Med refraktometer ska du bara mäta på helt ojäst vört

Jag har försökt använda min refraktometer på ojäst mjöd, det var inte bra, men med vört har jag inte haft problem annat är någon grads skillnad, där tror jag mest det berott på att jag ibland fått med lite skum i provet.
Normalt har jag fått exakt lika med min hydrometer och min refraktometer.
Skriv svar