Hej
Min humle er ved at väre klar for höst og sen skal den jo törkes.
Har tänkt at bygge en humletörk i et gammelt skåb.
Er der nogen her som har bild på törkskåb til humle
Tak for tips.
Jag skulle hellre köra på 40°C, om du kan kontrollera det så pass. Då kommer humlen behålla mer av de aromatiska föreningarna man vill åt. Det är viktigare med ett stort luftflöde.
På jobbet torkar jag en hel del växtmaterial (träflis och pappersmassa), så jag har ett stort torkskåt jag kan ställa in temperaturen, någonstans runt 50°C verkar det finnas en gräns man inte vill passera, lukten av kåda blir mer intensiv där, när jag torkar granflis. Troligtvis är det nån/några av hartserna (resin/kåda/extraktivämnen) som förångas strax före 50°C, så det kan vara samma för humle.
En lägre temperatur kommer bevara mer smakämnen, men förlänga torktiden, kan man köra vid lägre temperatur så rekommenderar jag 40°C, baserat på hur jag i forskningssammanhang torkat trä för att bevara ämnen som liknar de vi vill ha från humlen.
Det tar inte särskilt lång tid att torka humle så gör det hellre på låg temperatur. Kommersiellt använder dom 60 grader.(Jag blir osäker på om det var Fahrenheit eller Celsius. Gissar F då det var amerikanskt) Deras torkbäddar är dessutom 1m djupa.