Hej,
Jag har till slut tröttnat på att det tar två timmar att kyla ölen i badkaret och har beställt en PVV som borde komma nu i dagarna, jag funderade även på en spiralkylare men var av någon anledning mer sugen på att prova med en PVV.
Så nu har jag börjat fundera på det enklaste\ bästa sättet att använda den.
Min tanke är att bygga någon form av sil som monteras på en silikonslang och därefter antingen pumpa eller med hjälp av självfall låta den varma vörten rinna/pumpas igen PVV:n rakt ner i jäshinken.
Brukar det räcka att vörten åker genom PVV:n en gång eller behövs det flera rundor?
Skulle någon van PVV användare vilja beskriva hur de går tillväga både vid kylning av vört och vid rengöring efteråt?
Mvh Toby
Plattvärmeväxlare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Plattvärmeväxlare
Jag kör enligt följade:
Innan användning kör jag igenom StarSan som sedan får rinna ur, jag använder även pvv till whilpool så jag kör den några minuter med het vört innan jag slår på kylvattnet.
Efter bryggning kör jag igenom PBW i slinga med samtliga slangar, pump samt pvv. medan den snurrar tvättar jag ur kokkärlet, fyller på med några liter vatten som får börja koka. låter PBWn tömmas ut slingan, kopplar sedan in de kokande vattnet som får resirkulera. avslutar med att tappa ur det heta vattnet samtidigt som jag fyller på med några liter kallvatten för att få bort eventuella PBW rester.
Detta tar 15-30 minuter max och allt är rent till nästa bryggtillfälle då man måste konsentrera sig på bryggning och inte om det är rent eller inte.
Innan användning kör jag igenom StarSan som sedan får rinna ur, jag använder även pvv till whilpool så jag kör den några minuter med het vört innan jag slår på kylvattnet.
Efter bryggning kör jag igenom PBW i slinga med samtliga slangar, pump samt pvv. medan den snurrar tvättar jag ur kokkärlet, fyller på med några liter vatten som får börja koka. låter PBWn tömmas ut slingan, kopplar sedan in de kokande vattnet som får resirkulera. avslutar med att tappa ur det heta vattnet samtidigt som jag fyller på med några liter kallvatten för att få bort eventuella PBW rester.
Detta tar 15-30 minuter max och allt är rent till nästa bryggtillfälle då man måste konsentrera sig på bryggning och inte om det är rent eller inte.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag har för mig att det fins en youtubevideo från Blichman som visar pvvkylning med och utan pump. Jag gör själv ungefär som Tristan fast jag cirkulerar mitt HLTvatten med en pump igenom växlaren under hela bryggningen för att decinficera den.
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Tackar för snabba och bra svar!
Bra tips med whirlpoolen också, kanske blir alternativet med pump ändå...
Hur gör ni för att undvika att humlen hänger med in i PVV:n?
Jag tänkte ju bara göra mig en sil som sitter i änden på slangen alternativ en bazooka screen innan utloppet i grytan.
Nackdelen med alternativ två är ju att det blir riktigt jobbigt om den sätter igen, fast det kanske inte är nån risk?
Bra tips med whirlpoolen också, kanske blir alternativet med pump ändå...
Hur gör ni för att undvika att humlen hänger med in i PVV:n?
Jag tänkte ju bara göra mig en sil som sitter i änden på slangen alternativ en bazooka screen innan utloppet i grytan.
Nackdelen med alternativ två är ju att det blir riktigt jobbigt om den sätter igen, fast det kanske inte är nån risk?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Whirlpool!Toby skrev:Hur gör ni för att undvika att humlen hänger med in i PVV:n?
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=16786#p16786
Jag har föresten ingen plåt i den nya grytan som är lite bredare. Gör jag humlestarka öl så kör jag all vört genom en hopback full med humlekottar innan växlaren för lite extra filtrering.
Jag kör med silplåt i botten.