Syrarast
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Syrarast
Hej! Jag ska nu ge mig på min andra bryggning. Vid de första gången fick jag ett rätt lågt SG och tänkte därför jobba lite noggrannare med mäskningen. Jag bor i Stockholm och efter att ha läst på lite om vattnet här tycks det mig som att en syrarast skulle kunna vara på sin plats. Dock har jag lite frågetecken kring syrarasten:
Jag häller på 35-40 gradigt vatten på malten och låter stå- hur länge?
Jag kommer att göra en IPA på pale malt och pilsnermalt, bestämmer dessa basmalter tidsangivelsen för syrarasten?
Är det bara basmalten som ska syrarastas? Jag ska också ha i en caramelmalt och carapils/dextrine (kaka på kaka?), ska dessa också vara med i syrarasten?
Hur mycket vatten ska till syrarasten? Och när det rastats klart, hur gör jag då? då ska ju temperaturen upp till en 67 grader- hur får jag till det utan att hamna på en alltför hög vattenvolym? Det är alltså vattenmängderna jag undrar över här. Vad svårförklarat det blev...
Tacksam för svar!
Jag häller på 35-40 gradigt vatten på malten och låter stå- hur länge?
Jag kommer att göra en IPA på pale malt och pilsnermalt, bestämmer dessa basmalter tidsangivelsen för syrarasten?
Är det bara basmalten som ska syrarastas? Jag ska också ha i en caramelmalt och carapils/dextrine (kaka på kaka?), ska dessa också vara med i syrarasten?
Hur mycket vatten ska till syrarasten? Och när det rastats klart, hur gör jag då? då ska ju temperaturen upp till en 67 grader- hur får jag till det utan att hamna på en alltför hög vattenvolym? Det är alltså vattenmängderna jag undrar över här. Vad svårförklarat det blev...
Tacksam för svar!
*Humble hops*
Re: Syrarast
Jag bor i Stockholm med kommunalt VA och har aldrig gjort en syrarast.
Du kanske ska börja med att bara bli säker på processen innan du ger dig på avancerad vattenbehandling. Om du är osäker på pH i mäsken kan du köpa pH buffer. Men mitt råd är att bara brygga.
Du kanske ska börja med att bara bli säker på processen innan du ger dig på avancerad vattenbehandling. Om du är osäker på pH i mäsken kan du köpa pH buffer. Men mitt råd är att bara brygga.
Bee, jag lutar åt att det får bli just så, både utifrån att jag behöver öva på bryggningens olika grundsteg mer samt att jag inte fått nån tydlig pejl på syrarasten. Men, fortfarande, om någon har klargörande svar för en nybörjare om syrarast så tar jag tacksamt emot.
*Humble hops*
Om du tycker att du får för lågt SG så bör du snarare titta på försockringsrasten(erna).
Du kan lägga dig några grader högre och eventuellt korta tiden ner till 60 minuter (om du nu kör längre än så)
Du kan också använda dig av lite dextrinmalt för att få mer kropp.
Om du berättar lite mer om dina recept, mäskscheman och processer så är det lättare att ge råd.
Du kan lägga dig några grader högre och eventuellt korta tiden ner till 60 minuter (om du nu kör längre än så)
Du kan också använda dig av lite dextrinmalt för att få mer kropp.
Om du berättar lite mer om dina recept, mäskscheman och processer så är det lättare att ge råd.
Härliga tider, strålande tider 
Fast vad menar trådstartaren med SG? OG eller FG? Det är ju enorm skillnad.
Om OG avses (SG hos vörten innan jäsningen) är det problem med utbytet, och då är justering av pH bara en tänkbar åtgärd av flera möjliga (och syrarast är endast en tänkbar åtgärd av flera för att sänka pH, en ganska bökig sådan dessutom).
Om FG avses (SG efter jäsningen) är det som Kenneth skriver mäsktemperaturen man främst ska titta på.
Om OG avses (SG hos vörten innan jäsningen) är det problem med utbytet, och då är justering av pH bara en tänkbar åtgärd av flera möjliga (och syrarast är endast en tänkbar åtgärd av flera för att sänka pH, en ganska bökig sådan dessutom).
Om FG avses (SG efter jäsningen) är det som Kenneth skriver mäsktemperaturen man främst ska titta på.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Antar att det är OG som blev lågt.
Om så tycker jag PH-strips och mjölksyra är en bättre väg att gå, men först se över mäskprocessen med temperaturer och tider.
Och som tidigare påpekats så är maltnotan intressant hurvida du fick högt PH i mäsken.
Jag tycker wikin ger bra info http://shbf.se/wiki/index.php/Syrarast
Om så tycker jag PH-strips och mjölksyra är en bättre väg att gå, men först se över mäskprocessen med temperaturer och tider.
Och som tidigare påpekats så är maltnotan intressant hurvida du fick högt PH i mäsken.
Jag tolkade också inlägget så eftersom syraraster var på tapeten.Ale Bundy skrev:Antar att det är OG som blev lågt.
Håller med om att syrarast är det sista man ska ta till. Själv skulle jag aldrig orka jiddra med syraraster för att få lite bättre utbyte. Då tycker jag det är mycket enklare att bara öka på mängden malt.
Intressant att läsa era svar! Och jag inser vad mycket jag har kvar att lära, trots att jag somnar intill bryggarwikin varje kväll
SG, OG, FG... Jag tog ett mått innan kokning, ett efter kok och så tar jag ett ytterligare efter jäsning.
Så ska jag snart lära mig förkortningarna...
Jag var dock noggrann med mäsktemp samt att lakningen fick ta goood tid på sig och fick därför exakt de siffror som beersmith förutspådde. Så det problem jag hade vid förra bryggning tycks ha åtgärdats.
Nu ska jag läsa på om vatten och vilka tillsatser som kan vara aktuella. Eller bara kika runt här på forumet och se vad andta stockholmare gjort med sitt vatten.
Hepp!
SG, OG, FG... Jag tog ett mått innan kokning, ett efter kok och så tar jag ett ytterligare efter jäsning.
Så ska jag snart lära mig förkortningarna...
Jag var dock noggrann med mäsktemp samt att lakningen fick ta goood tid på sig och fick därför exakt de siffror som beersmith förutspådde. Så det problem jag hade vid förra bryggning tycks ha åtgärdats.
Nu ska jag läsa på om vatten och vilka tillsatser som kan vara aktuella. Eller bara kika runt här på forumet och se vad andta stockholmare gjort med sitt vatten.
Hepp!
*Humble hops*
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Personligen skulle jag säga att såvida du inte upplever ett specifikt problem eller känner dig riktigt trygg med din bryggprocess så håll dig borta från vattenbehandling det är överkurs. Går jättebra att brygga det mesta på stockholmsvatten. Vi har bryggt på Norsborgsvatten och endast på senare tid gett oss på att vattenbehandla men det är svårt att säga om det ger så mycket effekt. Finns annat som kan påverka väldigt mycket mera så om du precis börjat så koncentrera dig på att brygga och trimma den processen.
Norrvatten som jag brygger på (norra delarna av Sthlm och kringliggande kommuner som Solna och Sundbyberg) innehåller lite för lite kalciumklorid för ett optimalt resultat.
Jag tillsätter i regel alltid några gram CaCl per 20 liter för att få bättre utbyte och ett lite fylligare öl.
Jag tillsätter i regel alltid några gram CaCl per 20 liter för att få bättre utbyte och ett lite fylligare öl.
Härliga tider, strålande tider