Vilken vätska i ölkylare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Vilken vätska i ölkylare
Hej.
Jag undrar vad man har för medel i en ölkylare? (Jag antar att det inte ska bli isbildning på slingan utan väldigt kall vätska)
Med vänlig hälsning Fredrik
Jag undrar vad man har för medel i en ölkylare? (Jag antar att det inte ska bli isbildning på slingan utan väldigt kall vätska)
Med vänlig hälsning Fredrik
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Vilken vätska i ölkylare
Tack.
Blir en tur till macken då, någon som har koll på blandningen?
Vill helst inte testa mig fram då jag misstänker att isbildning kan får något (plast) att gå sönder.
Jag har tyvärr ingen dokumentation för det kylare jag fått tag på.
Blir en tur till macken då, någon som har koll på blandningen?
Vill helst inte testa mig fram då jag misstänker att isbildning kan får något (plast) att gå sönder.
Jag har tyvärr ingen dokumentation för det kylare jag fått tag på.
40% borde väl vara en lämplig siffra - då får du om jag inte räknar fel en fryspunkt kring -20 och så lågt hamnar du väl knappast.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag hittade bara Etylenglykol på lokala macken och gogglat mig fram till att man kan köpa Propylenglykol på apotket med krångel.
Någon som på rak arm kan säga vart man får tag på den? Eller funkar det lika bra med Etylenglykol?
/Mvh Fredrik
Någon som på rak arm kan säga vart man får tag på den? Eller funkar det lika bra med Etylenglykol?
/Mvh Fredrik
Etylenglykol är giftigt, så jag skulle inte använda det.
Propylenglykol används som lösningsmedel i mat (E1520) och läkemedel.
Propylenglykol används som lösningsmedel i mat (E1520) och läkemedel.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Frågan är om du behöver något alls, men det beror kanske på kylaren. Min två som jag har testat har aldrig frusit med bara vatten. I och med att den jag har nu nästan alltid bara fylls när den behövs för att sedan tömmas igen har det aldrig varit aktuellt med någon tillsats. Men har man den jämt fyld kanske man ska tillsätta något för att iaf förhindra tillväxt.
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Annars kan man väl använda sig av någon vätska som har låg fryspunkt och som man kan inhandla på "apoteket gröna skylten" 
Härliga tider, strålande tider 
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag testade med bara vatten, det blev en rejäl isbank runt kylslingan.
Jag googlande upp dom kanske vanligaste (cornelius imi). I deras instruktioner står det rent vatten.
Min är av märket Scotsman som verkar gått i ny regi och glömt ta med manualerna för dom äldre produkterna.
Jag antar att det har med termostaten att göra. Jag har heller inte hittat någon temperatur inställning på maskinen.
Sprit vore gott
men det dunstar ju tyvärr.
Jag googlande upp dom kanske vanligaste (cornelius imi). I deras instruktioner står det rent vatten.
Min är av märket Scotsman som verkar gått i ny regi och glömt ta med manualerna för dom äldre produkterna.
Jag antar att det har med termostaten att göra. Jag har heller inte hittat någon temperatur inställning på maskinen.
Sprit vore gott
Rent vatten innebär antaglgien avjoniserat. Finns det joner i vattnet kan lösligheten ändras med temperaturen (det vanliga är att lösligheten sjunker med lägre T). Om det då faller ut några particklar och vattnet är vid 0°C så kommer det bildas iskristaller runt dessa föroreningar. Avjoniserat vatten gåt att få ner under nollan, utan att det fryser, men kommer det ner lite damm, eller annat så fryser det snabbt.