BIAB-fråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

BIAB-fråga

Inlägg av hejseb »

Hej!

Beställde igår en BIAB-påse och har en fråga om metodens motsvarande lakmoment. Jag ska göra ett recept ur Brygg öl-boken (kokvolym 15,5 liter), men halv sats då min kastrull rymmer 10L. I en tråd läste jag att som en liten uppskattning kan man vid BIAB få initial vattenvolym genom att ta tänkt kokvolym + maltvikt*0,9. I mitt fall skulle det bli 7,75+1,3*0,9, vilket är ungefär 9 liter. Detta då plus malten... Det kan ju då alltså bli trångt att få plats i en 10L-kastrull.

Det jag funderade på, men som jag är osäker på, är att man ju vid traditionell bryggning kan använda mindre mängd vatten vid mäskningen och sedan tillsätta mer under lakningsprocessen. Skulle man kunna göra på något liknande sätt med BIAB? Typ:
  • – Värma upp 7 liter vatten till mäskningstemperatur
    – I med malten och mäska
    – Ta upp BIAB-påsen, låt den droppa ur och tillsätt vatten så att kokvolymen blir 7,75L
Tror ni det skulle fungera? Har bara bryggt två gånger än så länge (varav en med enbart extrakt) så är lite grön. Tacksam för hjälp!
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: BIAB-fråga

Inlägg av Bee »

Jag gör liknande. Mäskar med 3 liter per kg malt, låter det droppa av och sedan lakar jag i ett separat kärl med 2.5 liter per kg malt. Som att doppa en tepåse en andra gång. Fast med ordentlig omrörning i malten.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Bee skrev:Jag gör liknande. Mäskar med 3 liter per kg malt, låter det droppa av och sedan lakar jag i ett separat kärl med 2.5 liter per kg malt. Som att doppa en tepåse en andra gång. Fast med ordentlig omrörning i malten.
Tack för svar! Om vi säger att du har 1 kg malt. Då mäskar du med 3 liter och när mäskningen är klar (och påsen har droppat av) så åker den ner igen i en annan kittel med 2,5 liter vatten. Sen är det bara att hälla över "andra doppet" i det första och i med den mängd vatten som saknas?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp! Men jag brukar laka med så mycket att jag når kokvolym. Typ 23 liter på 5kg malt.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Har testat Biab fyra gånger nu, men inte testat att "doppa tepåsen en andra gång", har dock hamnat lite lågt i effektivitet, så jag får prova nästa gång.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Tror jag kör på att mäska med 3 liter per kg malt också och sedan ett andra dopp som du gjort. I mitt fall, med ungefär 1,3 kg malt, blir det då 3,9 liter. Svårt veta hur mycket vatten som blir kvar, men om jag då kör ner påsen en gång i en annan kastrull med 3,25 liter vatten och sedan häller över det så får jag se hur mycket som saknas. Om jag har varmt vatten i en vattenkokare borde jag ju efter det kunna få rätt temperatur på vattnet snabbt för ytterligare ett dopp för att få i det sista som saknas.

Gör det något att malten tappar i temperatur när man låter den droppa av? Eller är temperaturfallet inte så stort?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: BIAB-fråga

Inlägg av Bee »

Brewsnail skrev:Har testat Biab fyra gånger nu, men inte testat att "doppa tepåsen en andra gång", har dock hamnat lite lågt i effektivitet, så jag får prova nästa gång.
Prova att krossa malten finare också.

Seb, den ska inte droppa torr, det handlar om någon minut innan jag lakar, sen efter pressar jag ut så mycket jag orkar.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Aha, jag förstår. Tack så mycket för hjälpen! :)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ja, ska prova mer finmalet. Just nu funderar jag på att köra två olika omgångar, en med ett lakningssteg och en med finare malgrad, mest för att ha full koll på vad som händer =)
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Nästa bryggning blir antagligen ett halverat Pale ale-recept från Brygg öl-boken. Har skaffat BS till iPaden och tänkte försöka få igång det eftersom det verkar vara nästintill obligatorisk användning ;) I receptet är kokvolymen 15,5 liter i 60 minuter och det ger 10 liter färdigt öl. Alltså vill jag ha en kokvolym på 7,75 liter och 5 liter färdigt öl. Tänkte då att jag kunde fylla i min utrustnings- och mäskningsprofil lite ungefärligt och sedan mäta det som behövs vid den här bryggningen för att kalibrera inställningarna. Men jag blir alldeles förvirrad av alla inställningar! Mitt tänkta tillvägagångssätt är alltså som följer:
  • - Mäska 1,3 kg malt i 3,9 liter vatten i 60 minuter (BIAB)
    - Avlägsna BIAB-påsen. Laka påsen i ett annat kärl med 3 L vatten i. Häll över vattnet i kokkärlet.
    - Tillsätt den mängd vatten som saknas för att få en kokvolym på 7,75 L.
Jag har en IKEA-kastrull (10L) och (vissa av) inställningarna är:

Efficiency - 65%

Mash
Mash Tun Vol - 10 L

Boiler
Kettle Top Up - 0L
Boil Time - 60 min
Boil Off - 2.84 L

Cooling and Fermentation
Trub Loss - 1.5 L
Top Up Water - 0 L
Batch Volume - 5 L
Fermenter Loss - 0.83 L

Boil Volume - 9.6 L (beräknas automatiskt)
Post Boil Volume - 6.76 L
Bottling Volume - 4.17 L

Det som inte är redovisat är satt till defaultvärden. Det som jag behöver mäta verkar då vara Boil Off, Trub Loss och Fermenter Loss. Kan man mäta Boil Off genom att koka 9.6 L vatten i 60 min och se hur mycket som är kvar, eller blir det (mycket) annorlunda när man har malt i? Och hur får jag in att mäskningen inte är på allt vatten? Det finns ju BIAB-profiler, men de stämmer inte med måtten tyvärr...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Man kan ju späda efter kok för att kompensera för boil-off. Man får ju en del kylning gratis i spädningen då.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

koka upp t ex 6-7 liter (bara du vet hur många liter du har i), låt koka utan lock i 60 minuter.
Räkna bort vad som finns kvar från startvärdet = boil off (gissningsvis drygt 3 liter)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Kokade 8 liter i 60 minuter. Det blev cirka 5,5 liter kvar. Hade tänkt mäta OG och FG vid bryggningen sen också för att ha lite koll på effektiviteten, men råkade köpa en alkoholmätare istället för en hydrometer så det får bli nästa gång...
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

hejseb skrev:
  • - Mäska 1,3 kg malt i 3,9 liter vatten i 60 minuter (BIAB)
    - Avlägsna BIAB-påsen. Laka påsen i ett annat kärl med 3 L vatten i. Häll över vattnet i kokkärlet.
    - Tillsätt den mängd vatten som saknas för att få en kokvolym på 7,75 L.
Den lakning du beskriver kan närmast liknas med MAXI-BIAB.
Istället för att toppa upp med vatten i slutet kan du tillsätta allt det vattnet vid "lakningen" i andra kärlet, har du en livsmedelsgodkänd spann eller jäshink t ex duger den,
detta förfarande kallas också " dunk sparge "
(har du verkligen 1,5 liter i Loss to trub & chiller på den lilla volymen?)

Använder själv MAXI-Biab och gör 23 liter vört på 1.056 som OG av 5 kg malt, mäskar med ca 22 liter, tillsätter sedan mellan 13-15 liter i dunk spargen.
Kokar då 75 minuter och kokar det som inte får plats i stora grytan vid sidan om tills det får plats vilket brukar vara runt 60 minuter givan
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Brandis skrev:Den lakning du beskriver kan närmast liknas med MAXI-BIAB.
Istället för att toppa upp med vatten i slutet kan du tillsätta allt det vattnet vid "lakningen" i andra kärlet, har du en livsmedelsgodkänd spann eller jäshink t ex duger den,
detta förfarande kallas också " dunk sparge "
(har du verkligen 1,5 liter i Loss to trub & chiller på den lilla volymen?)

Använder själv MAXI-Biab och gör 23 liter vört på 1.056 som OG av 5 kg malt, mäskar med ca 22 liter, tillsätter sedan mellan 13-15 liter i dunk spargen.
Kokar då 75 minuter och kokar det som inte får plats i stora grytan vid sidan om tills det får plats vilket brukar vara runt 60 minuter givan
Jag hamnade i den här tråden igår: http://biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=352 och insåg, precis som du säger, att det är Maxi-BIAB (fast i liten skala) jag tänker mig. I den länkade tråden så kör han så mycket som möjligt direkt. Om man använder Weinkellers tråd här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... sc&start=0 kommer jag, med 1,3 kg malt, ha cirka 10-1,3*1,9=7,53 kvar efter att BIAB-påsen tagits upp. Då känns det nästan lite onödigt doppa den en andra gång, om jag häller på två deciliter (vilket är det som saknas) rent vatten istället för att ha "lakat" det innan så lär väl inte det göra någon märkbar skillnad? Med större volymer så kan jag förstå det, men inte om det är så pass lite. Nästa recept efter detta blir en DIPA med 1,9 kg malt och tänkt kokvolym på 8,25 och då blir det nog lite lakning med påsen. Koket blir nog ikväll så det ska bli spännande :)

Vet inte alls vad trub loss kan ligga på. Ska försöka hålla lite koll på det idag.

Delar du då upp humlegivorna procentuellt så att säga? Dvs om du kokar 20 liter i kitteln och 15 i "dunk spargen" och har en bittergiva på 70g så kör du 40 i kitteln och 30 i dunken? Eller får det i dunken bara stå och vila? Om man har det i en jäshink t.ex så är det ju lite svårt att koka det väl...
Skriv svar