Servering på bröllop

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Servering på bröllop

Inlägg av August »

Hej
Jag ska nu till helgen bjuda på ett öl som jag tänkt servera från fat. Jag har aldrig serverat öl från fat på tillställningar förut som tex SM mm.. Tanken var nog att ha faten kylda o isolerade med liggunderlag men hur länge håller sig faten kalla så? Alternativet är att ha dem i hinkar fyllda med is. Jag kommer servera med en vanlig picknick-kran för enkelhetens skull. Är sytråd att föredra? Finns det något annat man behöver tänkta på? Jag uppskattar alla tips jag kan få. Känns onödigt att uppfinna hjulet igen. Tack!

Mvh
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Servering på bröllop

Inlägg av AndersG »

Min gissning är att om du kan kyla ner ölen till 4-6 grader så håller sig ett fullt fat (om vi pratar om 19 l fat) kall eller i alla fall sval, i flera timmar.
Är det lite öl i faten, dvs när du börjat tappa ur så går uppvärmningen snabbare men kan du isolera med ett liggunderlag tror jag inte att
det är något stort problem. Men som sagt, jag gissar bara.

/Anders
Användarens profilbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av angr »

Jag håller med. Ett bra liggunderlag räcker långt. Sytråd är att rekommendera tycker jag enligt modellen; kulkoppling-kort ölslang-JGkoppling-sytråd (1m)-JGkoppling-kort ölslang-picnickran.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Ifall du har möjlighet att bygga lite så kan du fästa frigolitplattor (k-rauta) på insidan av en flyttkartong. Jag får plats med två fat i en sån.
Brukar fylla den med isklampar också!
Bild
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Tack för svaren!. Jag körde med liggunderlag. Höll tempen väldigt bra!
mvh
Skriv svar