Vörtkokning och brandlarm etc.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Vörtkokning och brandlarm etc.
Hej allihop!
Har en, kanske lite märklig, fråga: Finns det någon chans att ett vörtkok skulle utlösa ett brandlarm eller sprinklersystem?
Det har aldrig hänt när jag kokat hemma men vi funderar att köra en bryggning på jobbet och där finns det både mer sofistikerade brandvarnare samt sprinklers. Vore ju extremt jobbigt om de skulle dra igång under vörtkoket…
Men jag antar att det i princip bara är vattenånga som dunstar under koket och det borde väl inte påverka brandvarnare o dyl?
Tacksam för svar
/Daniel
Har en, kanske lite märklig, fråga: Finns det någon chans att ett vörtkok skulle utlösa ett brandlarm eller sprinklersystem?
Det har aldrig hänt när jag kokat hemma men vi funderar att köra en bryggning på jobbet och där finns det både mer sofistikerade brandvarnare samt sprinklers. Vore ju extremt jobbigt om de skulle dra igång under vörtkoket…
Men jag antar att det i princip bara är vattenånga som dunstar under koket och det borde väl inte påverka brandvarnare o dyl?
Tacksam för svar
/Daniel
Re: Sv: Vörtkokning och brandlarm etc.
En detektor som reagerar på rökgaser kan nog lösa ut, men inte sprinklers. Sprinklers har ett litet rör fyllt med vätska som går sönder vid ca 70°C, så det ska inte vara ett problem.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: Vörtkokning och brandlarm etc.
Vi har en gång ordnat jongleringskonvent i en lokal där det visade sig att om det blev för mycket vattenånga i herrduschen, vilket skedde genom vanlig duschning, så gick brandlarmet och brandkåren kom. Så nog finns det detektorer som reagerar då. Det blir ju dock lätt rätt immigt i en dusch. Så om lokalen där man kokar inte immar igen borde man kanske klara sig?
My hope is hops
Fredrik Almgren skrev:Vi har en gång ordnat jongleringskonvent i en lokal där det visade sig att om det blev för mycket vattenånga i herrduschen, vilket skedde genom vanlig duschning, så gick brandlarmet och brandkåren kom. Så nog finns det detektorer som reagerar då. Det blir ju dock lätt rätt immigt i en dusch. Så om lokalen där man kokar inte immar igen borde man kanske klara sig?
Verkar konstigt att dom har optiska deckare i våtutrymmen? I kök och toalett/badrum har man alltid värmekänsliga deckare.
I övriga utrymmen används optiska deckare, dom kommer att reagera på ånga.
TS: undersök vilken typ av deckare det är, är det en värmedeckare är det ingen fara för utlöst brandlarm.
Tack för alla svar
Jag ska undersöka vilken typ av larm det är.
Jag brygde min WhiteHouse Honey Ale i söndags i Garaget när jag plötsligt upplevde att det tjöt i hela huset
Det var mitt brandlarm i Garaget som gick av och det tutade och blinkade som fan på
gavelspetsen.
Det visade sig att jag till och med blev tvungen att göra larmet spänningslöst för att reseta.
Som tur var, var jag snabb att rapportera att det var falsklarm.
Det vore trist med tre brandbilar på uppfarten när man brygger lite öl

Det var mitt brandlarm i Garaget som gick av och det tutade och blinkade som fan på
Det visade sig att jag till och med blev tvungen att göra larmet spänningslöst för att reseta.
Som tur var, var jag snabb att rapportera att det var falsklarm.
Det vore trist med tre brandbilar på uppfarten när man brygger lite öl
Tack för alla svar! Kan efter fyra bryggningar avslöja att brandlarmet inte har gått igång