Kylspiral i koppar - vad ska jag välja?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
Gott folk,
Står inför att börja brygga lite smått i mitt hem och har införskaffat allt basalt samt ämnar bygga en egen kylspiral. Har läst in mig en del men har ett par frågor angående val av rör till spiralen
1) Koppar eller förnicklad koppar?
En hel del grejer är förnicklade men dessa kanske är för svårböjda?
2) Hårdhet på koppar?
Har sett att det finns olika varianter - mjukglödgade, mellanhårda etc. Vad ska jag beställa?
3) Längd?
Kokar små batchar i 12-liters kittel, då borde ett fem meter långt rör funka va?
Stort tack för input och kommentarer!
/Daniel
Står inför att börja brygga lite smått i mitt hem och har införskaffat allt basalt samt ämnar bygga en egen kylspiral. Har läst in mig en del men har ett par frågor angående val av rör till spiralen
1) Koppar eller förnicklad koppar?
En hel del grejer är förnicklade men dessa kanske är för svårböjda?
2) Hårdhet på koppar?
Har sett att det finns olika varianter - mjukglödgade, mellanhårda etc. Vad ska jag beställa?
3) Längd?
Kokar små batchar i 12-liters kittel, då borde ett fem meter långt rör funka va?
Stort tack för input och kommentarer!
/Daniel
Re: Kylspiral i koppar - vad ska jag välja?
Jag byggde eget för 4-5 månader sen nu och biltemas bränslerör i koppar var billigast då. Det viktiga är ytarean så längd och diameter får du titta på. Biltemas är 8mm som tjockast och det är lite tunnt, blir en väldigt mjuk spiral.
Jag hitta på tradera, köpte 10m nytt 10mm bränslerör för 250kr från Atlas copco och det funkar utmärkt. 10mm är bog det minsta man ska gå på.
Jag kyler 25 liter till 20 grader på ca 25 min. Jag skulle rekommendera dig att köpa 10m ist för 5m. Det "räcker" väl så sett med 5m men ju snabbare desto bättre och det är inte så mycket mer pengar när du redan köper 5m.
Då har du också en kylare om du vill gå upp i storlek om ett tag.
Lycka till!
Jag hitta på tradera, köpte 10m nytt 10mm bränslerör för 250kr från Atlas copco och det funkar utmärkt. 10mm är bog det minsta man ska gå på.
Jag kyler 25 liter till 20 grader på ca 25 min. Jag skulle rekommendera dig att köpa 10m ist för 5m. Det "räcker" väl så sett med 5m men ju snabbare desto bättre och det är inte så mycket mer pengar när du redan köper 5m.
Lycka till!
Kan rekommendera isolerat kopparrör (prisolrör) från Biltema 12mm. Du drar lätt av isoleringen genom att göra två hack i ena änden, sen är det bara att dra av. Fördelen är att det är mjukt att böja till en bra spiral samt att det är tjockare än bränslerör vilket ger en bättre kyleffekt. 12mm funkar bra till 1/2 tums vattenslang, mycket bra passform. Talar av egen erfarenhet. Lycka till!
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
-
vetikatten
- Torrhumlare

Verkar vara många som använder rör avsett till bilar? Jag tror det mer eller mindre är en legering av koppar och 1-2 andra metaller för ren koppar är spröd och är inte lämpligt när det skakar och rör på sig, dessutom svår att böja.
Men om det har betydelse i att man stoppar ner det i öl vet jag inte. Jag själv skulle nog använda rör till dricksvatten iaf.
Men om det har betydelse i att man stoppar ner det i öl vet jag inte. Jag själv skulle nog använda rör till dricksvatten iaf.
Re: Sv: Kylspiral i koppar - vad ska jag välja?
...det finns ju en metod som heter mjukglödgning... https://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6dgning
Så vitt jag vet är det den metoden som används för att göra kopparrör mjuka, inte legeringar. Både produktionsmässigt billigare och effektivare. Bara att värma så blir det mjukt. Det finns säkert en röris på detta forum som kan rätta mig om jag har fel.
Så vitt jag vet är det den metoden som används för att göra kopparrör mjuka, inte legeringar. Både produktionsmässigt billigare och effektivare. Bara att värma så blir det mjukt. Det finns säkert en röris på detta forum som kan rätta mig om jag har fel.
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
Stort tack för den kvicka responsen, all hjälp/inspiration uppskattas för mig som är helt grön.
Köpte 5 meter (10mm) prisolkabel på Clas Ohlson idag samt en gänga som jag trodde skulle passa min kökskran (men jag gick bet där). Får bli att knalla till Järnia imorgon och inhandla några meter slang och klämmor, samt eventuellt någon annan variant på en Gardenakoppling.
Som sagt, stort tack för hjälpen!
/Daniel
Köpte 5 meter (10mm) prisolkabel på Clas Ohlson idag samt en gänga som jag trodde skulle passa min kökskran (men jag gick bet där). Får bli att knalla till Järnia imorgon och inhandla några meter slang och klämmor, samt eventuellt någon annan variant på en Gardenakoppling.
Som sagt, stort tack för hjälpen!
/Daniel
Sörj för att du har rörelse i vörtern när du kyler så borde du kanske komma ned mot 20c på 15min.Kostir skrev:Jag byggde eget för 4-5 månader sen nu och biltemas bränslerör i koppar var billigast då. Det viktiga är ytarean så längd och diameter får du titta på. Biltemas är 8mm som tjockast och det är lite tunnt, blir en väldigt mjuk spiral.
Lycka till!
Aha!Mikael skrev:Sörj för att du har rörelse i vörtern när du kyler så borde du kanske komma ned mot 20c på 15min.Kostir skrev:Jag byggde eget för 4-5 månader sen nu och biltemas bränslerör i koppar var billigast då. Det viktiga är ytarean så längd och diameter får du titta på. Biltemas är 8mm som tjockast och det är lite tunnt, blir en väldigt mjuk spiral.
Lycka till!
Ja för min kylspiral sjunker ihop litegrann så den kyler väldigt mycket i botten på grytan!
Bra rörelse, ska jag göra en whirlpool med slev då när jag kyler typ?
Tack för tipset!
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
När vi ändå är inne på ämnet - sitter någon måhända på en steg-för-steg-guide till hur man tillverkar en slinga? Har som sagt inhandlat prisol-rör med inre diameter 10mm och blev lite bummed idag när slangkopplingen jag köpte för att fästa i min kran i köket inte passade (trodde att det var någon sorts standard i kransammanhang med 1/2" men.... nej).
Vad ska jag fästa slangarna med i prisolröret? Eller duger det att bara fästa slangarna riktigt tajt på det avskalade prisolröret och sedan täta?
Sorry för nybörjarlingon!
/Daniel
Vad ska jag fästa slangarna med i prisolröret? Eller duger det att bara fästa slangarna riktigt tajt på det avskalade prisolröret och sedan täta?
Sorry för nybörjarlingon!
/Daniel
Det är inte direkt raketforskning att tillverka en kylspiral. Eftersom du redan har ett prisolrör (i en linda?), google fram en bild på en spiral och böj den försiktigt med handkraft i motsvarande form. Använd den riktning röret redan har. Vissa fyller röret med sand för att undvika brott men när jag gjorde min spiral hade jag inga problem med det. Du trär på slangen på röret och fäster det med slangklämmor.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Det är skönt att kunna se hur andra har gjort, innan man gör sin. Jag tittade mycket på bloggar + youtube innan.
Här är en liten redogörelse.
http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... dagen.html
Såg en man på youtube som böjde sin vörtkyl runt ett större rör. Det var smart, för den blev väldigt estetiskt vacker. Min uppfyller inte samma krav.
Jag kan också tillföra att jag körde biltemas 8mm rör och den kyler bra men är instabil och var svårt att skarva på trädgårdsslangen i ändarna.
Trädgårdsslang brukar vara 12,5mm innerdiameter, från 8 till 12,5 var svårt att täta. Vi använde vulktejp på clasohlsson först men det fungerade aldrig. Nu sitter den bra tack vare två ytterligare lager med slang, 8mm och 10mm, ovanpå varandra, sedan trädgårdsslangen.
Clasohlsson har krankopplingar till flera typer av kranar. Jag fick byta ett felköp innan jag hittade rätt gängor.
Här är en liten redogörelse.
http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... dagen.html
Såg en man på youtube som böjde sin vörtkyl runt ett större rör. Det var smart, för den blev väldigt estetiskt vacker. Min uppfyller inte samma krav.
Jag kan också tillföra att jag körde biltemas 8mm rör och den kyler bra men är instabil och var svårt att skarva på trädgårdsslangen i ändarna.
Trädgårdsslang brukar vara 12,5mm innerdiameter, från 8 till 12,5 var svårt att täta. Vi använde vulktejp på clasohlsson först men det fungerade aldrig. Nu sitter den bra tack vare två ytterligare lager med slang, 8mm och 10mm, ovanpå varandra, sedan trädgårdsslangen.
Clasohlsson har krankopplingar till flera typer av kranar. Jag fick byta ett felköp innan jag hittade rätt gängor.
Som länken som Grindcrusher la in, böj runt en kastrull med lagom diameter. Funkar fint. Sen böj ändarna på kopparröret neråt igen så sprider sig värmen inte lika bra ut till gardernaplasten eller vad du nu har där.
Vidare så gör rent med 5%ättiksyra innan första kylning. (palmer - how to brew)
Kan tilläggas att vår spiral också läckr.
Vidare så gör rent med 5%ättiksyra innan första kylning. (palmer - how to brew)
Kan tilläggas att vår spiral också läckr.
Ett tips är att passa på att dra åt skruvarna när man kyler första gången. Det heta vattnet gör att det går att dra åt lite till. Läcker inget längre, endast kondens.
Senast redigerad av Lindh den fredag 2013-08-09 10:23, redigerad totalt 1 gång.
Ah!
såklart. Tack Lindh!
såklart. Tack Lindh!
Jag postade en liten guide för hur man bygger en spiral här för ett tag sen:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=7750
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=7750