Nog har det varit lågsäsong för bryggandet under sommaren, men icke på byggandet! Har knåpat ihop en stegmäskningsapparat som cirkulerar och värmer vörten enligt önskad mäskningsprofil. Jag menar, varför köpa en Braumeister när man kan göra det själv till ett möjligen högre pris?
Det blev ganska mycket jobb med "vörtflödaren" då det var rostfritt rör och jag inte hade tillgång till bockningsmaskin eller dylikt. Tack till svärfar är för lån av snickarboa och hjälp med bockning och annat:
Färdig vörtflödare, helt i rostfritt stål:
Den magiska maskinen. PID-regulatorn från Auber tilllåter programmering av ramp/soak-steg så att stegmäskning kan implementeras:
Inuti burken: Herms-rör med 2.2kW elpatron och temperatursensor i toppen. Pump, SSR, och annat skojs. Jag har kopplat så att man inte kan aktivera elpatronen om inte pumpen är i drift. Detta för att undvika att överhetta elpatron. Att det finns vört i systemet får den mänskliga faktorn hantera. Justerbart nätagg till pumpen så man kan reglera flödeshastigheten utan kulventil:
På sidan av burken: Nätsladd, säkringshållare till PID'en och ett extra 12V uttag om man vill koppla till en extra extern pump för att flytta vätskor:
Jag har testat att alla elektronik är rätt kopplad, men nu kvarstår en del tester för att se att systemet håller tätt och funkar som det tänkt.. särskilt då att trimma in flödeshastighet så att inte maltbädden sätter sig, justera kompensation för tempförluster och autotuna PID etc.
Mer info kommer allteftersom..
/Dompan