Byta ut kastrullen, lite frågor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Byta ut kastrullen, lite frågor

Inlägg av Kostir »

Tjena,

Till att börja med vill jag tacka alla som hjälpt mig att komma igång ordentligt med hembryggandet, vilken fruktansvärt rolig hobby detta är, mer beroendeframkallande än mycket annat...
Har nu gjort 12 satser hembryggt och är fantastiskt nöjd med många resultat, första veteölen jäste över som f-n inatt men luktar fantastiskt!

Jag kör nu med en 29l bielmeiergryta och är nöjd med den, inga problem. Det jag känner är att jag har svårt att värma lakvatten och annat i tid, speciellt när jag brygger dubbla satser på en dag och min spis i hyresrätten lämnar en del att önska..

Funderar därför på att ev köpa en till bielemeier eller en lös gryta och en induktionshäll till den. Isånnafall är det Patina 50l som gäller känner jag så man kan gå upp i storlek lite.
Har läst så mycket jag kunnat om olika hällar och att köra 2 billigare hällar för att få kok känns inte stabilt tycker jag.. funderar därför på att köpa en 3,5kW häll men då går ju proppen i lägenheten så det är inte heller något alternativ. Skulle ju gå med en häll och en grilltändare från humle men dom är också ganska dyra...

Har därför kollat på värmeelement till tvättmaskin, finns ju för 3-400kr för en med dubbel slinga (2000 + 1000w) och det borde ju räcka för ett rullande kok tycker jag?

Vad är era tankar om detta? Är 50l patina med 3kw element ett bra alternativ eller är det för klent?
Är relativt få hembryggare som jag ser det som sätter in element men jag har en vän som jobbar i verkstad som kan montera och koppla åt mig så jag får 1 fas på vardera slinga vilket skulle lösa problemet.

Tacksam för lite hjälp med inputs på detta!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Byta ut kastrullen, lite frågor

Inlägg av Ceder »

Själv kör jag med kokplatta + doppvärmare i min 50 liters gryta.

Doppvärmaren är på 2000 watt och köptes på ebay (tyska) kostade <400 kr inkl. frakt hem till dörren har jag för mig.
Jag får till ett lagom rullande kok på bara doppvärmaren när jag har typ 30-35 liter liter vört (isolerad kastrull) Kör jag lite mindre satser brukar jag ta bort isolering för att lugna ner koket något. Skulle jag någon gång vilja maxa volymen så har jag alltid kokplattans effekt att tillgå som komplement till doppvärmaren. Plattan/hällen nyttjas alltså normalt "bara" för att hjälpa till med snabbare uppvärming (och för mäskingen i mitt fall då jag kör BIAB och inte vill köra ner doppvärmaren när jag har påsen i)

Det är en metod som funkar bra för mig, enda minuset som jag ser är att det inte går att reglera effekten på doppvärmaren/grilltändaren (utan att addera någon form av termostat/styring) så för egen del är jag glad över att jag inte köpte den kraftigare varianten på humle, då det hade blivit ett på tok för kratigt kok.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hej!
Du skriver först att du har problem att hinna värma lakvatten, men jag får känslan av att du är ute efter en gryta för att koka vörten.
För lakvatten är det smidigt och billigt med en jäshink med en eller två vattenkokar element.
För att koka vört så är patinagrytorna prisvärda. Jag har även köpt en kraftigare induktionshäll på tyska ebay. Det var ett mycket bra köp. Det är klart att det kostar mer än att montera in element, men det finns fördelar. Jag ville inte förstöra grytan och vill jag någon gång prova biab är inte elementet i vägen. Inte heller vid whirlpool eller kylning. Du kommer få fastbränning eller avlagringar på elementet också, vilket går att tvätta bort med ättika och milt våld, men oavsett kommer disken efteråt att bli svårare.
Jag säger inte att det är fel att montera in element, men jag skulle antingen hitta ett billigare kokkärl som det inte är hela världen med, eller gå hela vägen och köpa patina och riktig häll.
Skulle det inte vara surt om det inte (mot förmodan) blev tätt, elementet går sönder och du inte får tag på ett likadant eller om du bara ångrar dig?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Gjorde samma tolking som bryggapa, att frågan (främst) rörde själva koket (min tolking: "få ett rullande kok till rimlig peng i en 50 liters gryta") inser nu att jag inte nämnde det i min post, så denna post är bara för tydlighetens skull :)

Och för än större tydlighet från min sida menar jag naturligtvis att doppvärmaren ej är fast moterad utan skickas i när det skall kokas :wink:
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag håller med om att doppvärmare är också ett bra alternativ.
Tycker det är intressant att 2kW räcker för rullande kok för dig Ceder, min erfarenhet hittills har varit att 2kW har varit för lite. 2,5kW har varit ganska lagomt till 30 liter med isolerat kärl. Men vi har kanske sämre fart på elektronerna hemma hos oss och då är jag inte ute efter något galet kok, utan att det precis är rullande.
Jag gillar min induktionshäll, men doppvärmare låter bra det med i mina öron.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

bryggapa skrev:Jag håller med om att doppvärmare är också ett bra alternativ.
Tycker det är intressant att 2kW räcker för rullande kok för dig Ceder, min erfarenhet hittills har varit att 2kW har varit för lite. 2,5kW har varit ganska lagomt till 30 liter med isolerat kärl. Men vi har kanske sämre fart på elektronerna hemma hos oss och då är jag inte ute efter något galet kok, utan att det precis är rullande.
Jag gillar min induktionshäll, men doppvärmare låter bra det med i mina öron.
Tror också jag har snabbare elektroner hemma hos mig :D

Skänt å sido, om vi pratar om en häll/platta så håller jag med dig (baserad på praktisk erfarenhet) att 2kW är för litet på 30 liter, men med doppvärmare fungerar det utmärkt! Kan tänka mig att det har att göra med att förlusterna blir mindre/försumbara då doppvärmaren är i direkt kontakt med vörten.

Pratar vi platta/häll (utan stöd av doppvärmare/grilltändare) så skulle jag också gå på en (1) kraftigare häll på mer än 2kW om man skall koka mer än 20-25 liter. Så länge man har säkrat på 16A så finns det bra hällar för det, men det är klart, de kostar mer de "vanliga" 2kW hällarna på jula/net-on-net/kjell/etc.
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Ja jag inser nu att min fråga var lite luddigt ställd..

Mitt problem är att jag inte hinner värma lakvatten på spisen, detta skulle då gå att lösa med vattenkokarelement i jäshink, vilket iofs är en smidig lösning som nämndes här.
Men, jag tänkte "slå 2 flugor i en smäll" och lösa problemet genom att köpa en ny 50l för att kunna koka större satser och värma lakvatten i min bielmeier istället.

Problemet är då att jag måste ha någon uppvärmning för att få rullande kok i min 50l och då är en lös induktionsplatta på 2kW för lite. En lös grilltändare i skulle ju kunna lösa problemet iofs, men får man inte lika mycket avlagringar på den som på ett värmeelement inbyggt i katsrullen? Det blir ju lite lättare att rengöra eftersom man kan ta upp det iofs.
Jag kokar med humlepåsar, blir det ett problem om man kör med grilltändaren? Eller använder ni bara grilltänadren för att komma upp i kok och sen räcker plattan?

Tack!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Nu är jag ingen expert i ämnet men för egen del skulle jag undvika kombinationen humlepåsar och doppvärmare/grilltändare.

om du har 16A så skulle säkert denna funka; 3.5 kW kokplatta på ebay Har inte kollat upp den i detalj, men det tycks vara populär bland flera hemmabryggare.

EDIT: För egen del räcker inte 2kW plattan för att underhålla ett rullande kok på 30-35 liter, därför tror jag att du behöver mer under själva koket (inte bara uppvärmingen)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Från början kokade jag i jäshink med 3st 1kW vattenkokarelement (dvs 1kW på papper, i verkligheten var de säkert närmre 900W). Funkade fint men jag fick avlagringar på elementen och var nojjig över att koka 30 liter sockerlösning i en plasthink jag hade tagit 3 hål i. Jag ansåg att även om det fortsätter fungera var en riktig gryta värt pengarna bara i att man slapp oroa sig.
Men då satt jag i samma sits som trådskaparen. Behövde uppvärmning. Jag byggde en egen 2kW doppvärmare genom att ta elementet från en fritös och förlänga det genom att löda på rostfria rör som passade precis över ändarna. Funkade, men 2kW räckte inte för ett rullande kok, så jag fick använda en grilltändare också. Prövade även kjelles induktionshäll.
Missnöjd började jag bygga en egen variant av 'stovezilla', 3st 1kW vanliga spisplattor monterade på en hopsvetsad ram av fyrkantsjärn. Det gick väl sådär, det skulle nog fungerat, men orkade inte jiddra längre när jag såg att de kraftigare induktionshällarna var betydligt billigare i Tyskland.
Ursäkta långdragen post, jag vill bara klargöra att jag har vridit och vänt på det här mer än en gång och har själv aldrig kommit undan med 2kW för rullande kok, varken med häll eller direktverkande element. Jag ångrar inte att jag köpte induktionshäll, ångrar bara att jag inte köpte den direkt. Med det sagt, hittar du doppvärmare så funkar det säkert bra också, men jag skulle nog själv vilja ha en på 2,5kW isf. Det funkar på 10 A säkring (även om det är över vad man borde lasta), men borde kunna koka 30 liter.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Även jag har varit inne i det här träsket en del. Jag kan precis få kokpå 45 liter med 2kw kjell induktion och grilltändare 835w. Jag har även den stora doppvärmaren från humle på 3.2kw och den är grym. Så länge jag bara värmer vatten med den så går inte 10A-proppen. Den kan nog inte dra max effekt förrän den är riktigt varm. Har kokat med den också men lyfter man upp den under kok i 2-3 sekunder går proppen direkt vilket bevisar min tes. 3.2kw + 2kw induktionsplatta är påtok för mycket för 45 liter.
2kw induktion och 835w doppvärmare är ok till 35 liters kok men inte mer. Har en slaktad fritös och är sugen på att göra något med denna och justera effekten på induktionsplattan men är lite för dålig på att svetsa tyvärr. Har en Biltemskastrull som inte används som vore grym att konvertera till hlt på 2kw om inte annat...
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Du behöver inte svetsa, rostfritt går bra att mjuklöda förutsatt att du har bra passform och rätt fluss. Mycket lättare än att svetsa :)
Ska se om jag kan lyckas lägga upp en bild på min doppvärmare....
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Bild
Doppvärmare av fritöselement.

Bild
Närbild på lödningen.

Bild
Stovezilla.

Bild
Stovezilla undersida.
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Ah grilltändaren från humle lär ju vara bra drag i!

Verkar som de flestas lösning för att koka sådan volym är just grilltändare eller annan form av separat uppvärmning..
En 3,5kW induktionsplatta hade varit ett vettigt alternativ men då blir det dyrare.. iofs, en 3,5kW kostar 1500kr och det är väl inte särskilt mycket ändå, en 2kW platta + humles 3,2kW grilltändare + annan grilltändare för koket blir ju samma pengar ungefär!

Landar på 4k totalt för ny 50l plus induktionsplattan då. Är det vettigt?

Vad säger du Lindh? Hade du kört med din lösning eller med enbart en stor induktionsplatta? Hur lång tid tar det för dig att värma mäskvattnet med den lösning du har nu?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

En alternativ doppvärmare på ebay 3000 watt, min tyska är dock för dålig för att kunna ge mer info om den :oops:
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Kostir skrev:Ah grilltändaren från humle lär ju vara bra drag i!

Verkar som de flestas lösning för att koka sådan volym är just grilltändare eller annan form av separat uppvärmning..
En 3,5kW induktionsplatta hade varit ett vettigt alternativ men då blir det dyrare.. iofs, en 3,5kW kostar 1500kr och det är väl inte särskilt mycket ändå, en 2kW platta + humles 3,2kW grilltändare + annan grilltändare för koket blir ju samma pengar ungefär!

Landar på 4k totalt för ny 50l plus induktionsplattan då. Är det vettigt?

Vad säger du Lindh? Hade du kört med din lösning eller med enbart en stor induktionsplatta? Hur lång tid tar det för dig att värma mäskvattnet med den lösning du har nu?

Ja, alltså kan du köra 3,5kw induktionsplatta så kommer det ju rocka på ordentligt men det kräver ju 16A vilket inte alla har tillgång till. Det är lyxvarianten som du inte kommer bli missnöjd med om du har pengarna till det.

En induktionsplatta och grilltändare på 800w kommer kostar runt 380kr på Kjell&Co när de har kampanj på induktionsplattan vilket de haft två ggr senaste året bara.

2kw induktion från kjell&co + humles grilltändare värmer mäskvatten 20l på 15-20 minuter men då är det ju 3.2kw rätt ner i vätskan och inte på kastrullen. En doppvärmare ger mer vattenvärme per watt eftersom du minskar värmeförlusten från kastrullen men det är en mindre säker lösning och lite blaskigt att hålla på med + mer disk. En stor fördel med platta är ju att du kan sänka värmen. Min 3.2kw-doppvärmare är för kraftfull för allt annat än värmning upp till kok/mäsktemp under 40 liters mängd. 3,2an fungerar på 10A fram till kok då den lättare blåser proppen, framförallt om man lyfter upp den (varför jag nu envisas med att lyfta upp för att se/höra så den är igång). Jag köpte humlegårdens doppvärmare begagnad då någon på humlegårdens webbshop skrivit att den fungerar bra på 10A, annars hade jag nog satsat på en annan lösning. Jag ska ha hit en elektriker i höst så då kanske det blir ett 16A uttag till doppvärmaren, annars kanske den blir till salu till bättre behövande.
Skriv svar