Varför värmer du humlen på kastrullocket?Lindh skrev: ...
Det här med lakning.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Det här med lakning.
Att värma humlen är en klart berättigad fråga,,,,även om den går en bit OT
Hahahahaha, ja det ser ut som jag värmer humlen. Jag hade inget bra ställe att ställa humlen när jag skulle ta en bild på den till bloggen och sen backade jag och tog en översiktsbild. Den kastades i strax efter bilden togs för en first wort hopping. Så ni kan vara lugna =)
-
Hobgobbler
- Delmäskare

Hejsan, tycker att denna metod med Rubbermaid, falsk botten och tapp verkar perfekt. Har du koll på om Rubbermaids cylinderkylare finns att få tag på i Sverige?
Finns att köpa i sverige från någon friluftsbutik. Kostar runt 1300kr här och runt 200kr i usa men frakten äter upp mellanskillnaden.
Går även under namnet igloo cooler. Om någon hittar den billigare eller liknande går det bra att säga till.
http://www.jakto.se/fritid/kylvaeskor/d ... -3431.html
Går även under namnet igloo cooler. Om någon hittar den billigare eller liknande går det bra att säga till.
http://www.jakto.se/fritid/kylvaeskor/d ... -3431.html
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har också ett par saker jag inte fått grepp om i ämnet lakning.
Många av mina recept specificerar mäskning med 2,5l/kg. Efter mäskningen är det mao ganska lite vatten att börja laka ur. Ska jag då börja med att tillsätta en massa vatten vid start, eller ska jag bara röra om och sedan flödeslaka?
Hur gör ni med lakningsvattnet? Jag har kört på flödeslakning hittills. Kokat upp vattnet i vattenkokare till 80 (har en knapp för det) och spätt ut med någon dl kallvatten till ca 75, men då kan jag aldrig hälla på snabbare än vad vattenkokaren hinner koka upp. Funderar på att köpa en kylbox för att kunna buffra mer volym och koka upp i förväg.
Många av mina recept specificerar mäskning med 2,5l/kg. Efter mäskningen är det mao ganska lite vatten att börja laka ur. Ska jag då börja med att tillsätta en massa vatten vid start, eller ska jag bara röra om och sedan flödeslaka?
Hur gör ni med lakningsvattnet? Jag har kört på flödeslakning hittills. Kokat upp vattnet i vattenkokare till 80 (har en knapp för det) och spätt ut med någon dl kallvatten till ca 75, men då kan jag aldrig hälla på snabbare än vad vattenkokaren hinner koka upp. Funderar på att köpa en kylbox för att kunna buffra mer volym och koka upp i förväg.
Rör inte om! Det är bara att sätta i gång med lakningen och tillföra lakvatten i samma takt som du tar ut vört.Grindcrusher skrev: Många av mina recept specificerar mäskning med 2,5l/kg. Efter mäskningen är det mao ganska lite vatten att börja laka ur. Ska jag då börja med att tillsätta en massa vatten vid start, eller ska jag bara röra om och sedan flödeslaka?
Att kunna sätta på lakvattnet under mäskningen så att det är uppvärmt när mäskningen är klart är ett bra sätt att snabba upp bryggningen. Det sätt du beskriver verkar rätt bökigt.Grindcrusher skrev: Hur gör ni med lakningsvattnet? Jag har kört på flödeslakning hittills. Kokat upp vattnet i vattenkokare till 80 (har en knapp för det) och spätt ut med någon dl kallvatten till ca 75, men då kan jag aldrig hälla på snabbare än vad vattenkokaren hinner koka upp. Funderar på att köpa en kylbox för att kunna buffra mer volym och koka upp i förväg.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Haha, det ÄR bökigt. Problemet är att jag mäskar i kastrull på spisen och har ingen plats att koka upp vatten i en ytterligare stor kastrull.ekstedt skrev: Att kunna sätta på lakvattnet under mäskningen så att det är uppvärmt när mäskningen är klart är ett bra sätt att snabba upp bryggningen. Det sätt du beskriver verkar rätt bökigt.
Jag tror att det jag egentligen behöver göra är att bygga ett mäsknings- och lakningskärl. Tills dess vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt.
Är det dåligt att röra om? Även under själva mäskningen?
Nej, men man bör låta maltbädden sätta sig innan man recirkulerar och lakar.Grindcrusher skrev:
Är det dåligt att röra om? Även under själva mäskningen?
Re: Sv: Det här med lakning.
Jag rör alltid om innan jag börjar tappa ut sen recirkulerar jag 2-3 l. Aldrig haft något problem. Jag satslakar förövrigt o kör alltid 2.5l/kg.
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl o hembryggning!
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl o hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Vid satslakning är det nog bra att röra om, men inte med flödeslakning. Nu har vi ju olika utrustning, hör jag, men så här gör vi just nu:
Vi mäskar och lakar med hink-i-hink-lösning. Under mäskningen fyller vi ännu en hink (med tappkran) som står ovanför hink-i-hinken med lakvarmt vatten. När vi tappat ur (efter recirkulering) så pass att maltbädden kan anas öppnar vi kranen på lakvattenshinken och påbörjar lakningen. (För närvarande har vi en slangstump på tappkranen som vi viftar runt med för att sprida vattnet jämt över maltbädden. Smidigare lösning kommer nog snart.)
Denna hink-över-hink-i-hink-över-kastrull-lösning är smidig på många sätt, men det är lite läskigt att balansera 25 liter varmvatten på en hög pall på ett bord. Det är inte heller helt tympligt att lyfta upp 50 kg varm vörtkastrull till kokplattan på bordet. Vi har inhandlat en pump för att göra processen smidigare, men har inte prövat i praktiken än. Hur som helst: do not underestimate the power of flera separata kärl.
Vi mäskar och lakar med hink-i-hink-lösning. Under mäskningen fyller vi ännu en hink (med tappkran) som står ovanför hink-i-hinken med lakvarmt vatten. När vi tappat ur (efter recirkulering) så pass att maltbädden kan anas öppnar vi kranen på lakvattenshinken och påbörjar lakningen. (För närvarande har vi en slangstump på tappkranen som vi viftar runt med för att sprida vattnet jämt över maltbädden. Smidigare lösning kommer nog snart.)
Denna hink-över-hink-i-hink-över-kastrull-lösning är smidig på många sätt, men det är lite läskigt att balansera 25 liter varmvatten på en hög pall på ett bord. Det är inte heller helt tympligt att lyfta upp 50 kg varm vörtkastrull till kokplattan på bordet. Vi har inhandlat en pump för att göra processen smidigare, men har inte prövat i praktiken än. Hur som helst: do not underestimate the power of flera separata kärl.
Hej
men det är lite läskigt att balansera 25 liter varmvatten på en hög pall på ett bord.
Ja det skall gudarna veta, september 2011, hade jag en liknande anordning, dumt nog satt jag bakom hinken med 85 c vatten som trevlig nog att välta, jag fick allt vatten över mig, ambulans till sjukhus, det var ingen rolig syn när det gamla skinnet började krulla.
Kan man så är det alltid bra att göra en riskanalys, så man kan undvika det man kan.
Jag klarade mig fint från ärr och sådant, men jag försöker sedan dess tänka säkert samt inte slarva.
Bo
men det är lite läskigt att balansera 25 liter varmvatten på en hög pall på ett bord.
Ja det skall gudarna veta, september 2011, hade jag en liknande anordning, dumt nog satt jag bakom hinken med 85 c vatten som trevlig nog att välta, jag fick allt vatten över mig, ambulans till sjukhus, det var ingen rolig syn när det gamla skinnet började krulla.
Kan man så är det alltid bra att göra en riskanalys, så man kan undvika det man kan.
Jag klarade mig fint från ärr och sådant, men jag försöker sedan dess tänka säkert samt inte slarva.
Bo
Som kemist skulle jag säga att man får ut mer av ett önskat ämne om man häller av och tillför ny vätska flera gånger. Antagligen skulle man bara få ut lite mer om man delade upp en satslakning i två omgångar, med omrörning och avhällning. Kontinuerlig lakning borde skölja ut mer socker hela tiden, så där är det helt enkelt mängden lakvatten som borde avgöra effektiviteten.
Ex: Tänk dig att du ska diska en flaska och du har bara en liten mängd vatten. Är det bäst att hälla i allt diskvatten först och skaka, eller att ta mindre vatten flera gånger istället?
((För en kemist betyder inte lakning samma sak som för en ölbryggare, vilket har förvirrat mig en hel del. För mig är lakning när ett ämne extraheras till en vätskefas, som när man gör kaffe t.ex. då lakas smak- och färgämnen ur kaffet och går över i vattnet.))
Ex: Tänk dig att du ska diska en flaska och du har bara en liten mängd vatten. Är det bäst att hälla i allt diskvatten först och skaka, eller att ta mindre vatten flera gånger istället?
((För en kemist betyder inte lakning samma sak som för en ölbryggare, vilket har förvirrat mig en hel del. För mig är lakning när ett ämne extraheras till en vätskefas, som när man gör kaffe t.ex. då lakas smak- och färgämnen ur kaffet och går över i vattnet.))
Är inte det väldigt mycket samma lika? Analogin med kaffe alltså... Jämför kaffebryggare med flysparging, pressobryggare med satslakning och biab med... tja okej då, tepåsar.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Vad är skillnaden, menar du?Brewsnail skrev: ((För en kemist betyder inte lakning samma sak som för en ölbryggare, vilket har förvirrat mig en hel del. För mig är lakning när ett ämne extraheras till en vätskefas, som när man gör kaffe t.ex. då lakas smak- och färgämnen ur kaffet och går över i vattnet.))