Tänkte uppgradera bryggeriet lite med en maltkross, vill helst ha valsar, känns bäst så då får det bli så
ANledningen är att när bryggarsinnet faller på så vill man ha ett lager malt hemma så man bara kan köra igång med bryggandet. nu beställer jag sats för sats typ, krossad hos MM.
Har kollat på 2 och 3 vals monstermill men är enda skillnaden att man snabbare kan krossa malt i 3 valsaren?
Jo maltkross är fint att ha till hands, och inte minst kan man som du säger ha ett större lager med malt liggande hemma. Jag kör på Monster mill 2, haft den 1 år och fungerar finfint. Jag tycker vitsen är liten att köra på det tunga artelleriet; alltså 3valser. Av andras intryck är denna inte så där mycket bättre än en med 2, alltså har den tredje inte all världens att säga för resultatet på crushen. Sen kan du bygga till en moteringsskiva och tratt till maltkrossen, vilket jag tyckte var väldigt stimulerande =). Det går ju förstås också att köpa sig färdig moteringsskiva om det frestar mer.
Allt i allt: ja, maltkross är bra att ha och när du väl ska lägga pengarna på det- skippa Coronan och punga ut en 1000lapp till så får du en solid maltkross du inte behöver byta ut (någonsin).
Tjena!
Ja coronan känns inte som ett riktigt alternativ, alltid tråkigt att köpa nåt å sen inte vara helt nöjd.
Ja jag kolla på tratten man kan köpa till å kostar ju ändå några hundralappar å kan vara kul att snida till något själv.
Tratt och monteringsplatta känns ju nödvändigt för att det ska fungera smidigt!
Ingen som provat "budgetvarianten" från MM? Såg att den fanns på bryggbolaget med!
Kostir skrev:Ingen som provat "budgetvarianten" från MM? Såg att den fanns på bryggbolaget med!
Den jag har ser identisk ut, dock varken köpt på MM eller bryggbolaget, så det kan ju vara en annan.
Har inte hunnit prova den än, men den känns rejäl. (Säkert inte lika rejäl som monster mill, men duger nog fint åt mig)
Kostir skrev:Vart köper ni dom från? Ebay? Vad söker ni på då?
Jag köpte min på taobao.com, fast då måste du skeppa till en kinesisk adress. Jag har turen att ha en polare som bor där, så han plockar med sig mina beställningar när han kommer hem.
Det finns firmor som gör beställningen på taobao åt dig och skeppar till Sverige, tror inte dom är helt svindyra. Problemet är att hitta på taobao då det bara är på kinesiska men med lite google translate funkar det hjälpligt.
Här är den jag köpte: http://item.taobao.com/item.htm?spm=a23 ... 0342316390
(från http://www.monsterbrewinghardware.com/)
We machine the rollers, and frames here in Atlanta. Our hopper parts are cut in North Dakota, and our bases are cut by a local cabinet maker. Monster Brewing Hardware is a US company based in Georgia, and all our products are produced domestically, always have been, and always will be.
En ordentlig maltkross från humlegården för 1700, det är rimligt det alltså. Du får annars också beställt direkt från USA.
Som sagt, skal det först vara en maltkross- gör det ordentligt! Tycker inte om när man börjar tumma på utrustningen alltså..
Mikael skrev:Som sagt, skal det först vara en maltkross- gör det ordentligt! Tycker inte om när man börjar tumma på utrustningen alltså..
Det var tråkigt att du inte tycker om mitt val av utrustning nä, men jag resonerar såhär: Min kostade mig knappt 400, jämfört med monster mills 1700. Nu har jag 1300 jag kan göra något skoj för. Tror säkert monster mill är bättre på alla sätt och vis, men inte 1300 spänn bättre.
Jag följer inläggen från "woodland gardener" på youtube. Han har summerat plus o minus med vanliga maltkrossar. Han verkar veta vad han pysslar med... Han kan i alla fall en hel del om ölskum...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Det var tråkigt att du inte tycker om mitt val av utrustning nä, men jag resonerar såhär: Min kostade mig knappt 400, jämfört med monster mills 1700. Nu har jag 1300 jag kan göra något skoj för. Tror säkert monster mill är bättre på alla sätt och vis, men inte 1300 spänn bättre.[/quote]
kanske, kanske inte. Men som min farfar brukade säga: du får vad du betalar för...
Testade min kina-kross för första gången igår, funkade jäkligt bra.
Så om någon sneglar på den så tycker jag att den är väldigt prisvärd. Jag länkade tidigare till taobao där jag köpte den, men den går säkert att hitta på ebay, aliexpress eller nåt också.