Vörtkylningstips!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Vörtkylningstips!

Inlägg av Joakim44 »

Nu är jag ju en rookie i sammanhanget men ett smart sätt att snabbt kyla vörten kan inte det vara att lägga ned PET-flaskor (rena givetvis) med fruset vatten i vörten, om man inte har kylspiral..?

Då det är varmt nu tänkte jag ge mig på en att brygga en Saison. Kan man göra det på pale ale malt (jästen & humlen "stämmer" för Saison)?
Användarens profilbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Vörtkylningstips!

Inlägg av benghan »

Jag har bryggt saison med Pale Ale malt med bra resultat, så det går absolut. Sen ska ju tilläggas att Pilsner malt är att föredra för stilen, speciellt om du vill få den riktigt torr.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Kan vara värt att prova först i bara vanligt kokat vatten. Iskall plast i kokande vatten kan göra att plasten spricker...
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

Låt det svalna liiite först.pet fixar inte kokhet vatten så bra.testa,häll te vatten i en flaska så märker du var gränsen går...
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

Ps. först typ 50c går rätt snabbt med badkarskylning så spar din iskuber till sista 30
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Vörtkylningstips!

Inlägg av Bee »

Om man ändå ska späda efter kok kan man lika gärna frysa in vatten i glasslådor och plastpåsar för att tillsätta som kylning/spädning. Funkar skitbra.
(Bryr mig inte om att koka det innan, ingen infektion än..)
Skriv svar