Hjälp med recept och tillvägagångssätt.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
KennyN
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp med recept och tillvägagångssätt.

Inlägg av KennyN »

Hej

Tänkte fixa lite öl idag.
Har knopat ihop ett eget recept.

Vad tror ni om detta tillvägagångsätt och recept?

4 kg Pale Ale
1 kg Pilsner

5 kg malt * 3 liter vatten = 15 liter vatten i grytan med sil. Fyller på med 3 liter vatten extra för att fylla ut utrymmet under plåtsilen.

Värmer vattnet till 64 grader. Häller i malten. Låter det stå på 64-65 grader i 30 minuter för att få styrkan. Höjer till 67 grader och kör i 30 min till för att få fyllighet.
Höjer till 75 grader och låter det stå i 10 minuter.

Lakar ner i en jästunna. Häller tillbaka 2 liter för att få en bra filterbädd. Fyller på med ca. 15 liter 78 gradigt lakvatten.

Diskar panna och kokar upp vörten. Kokar i 60 min. Häller på 40g Hallertau Hersbrucker som jag tänkte koka med i 40 min.
När det är 20 min kvar häller jag på 20g Northern Brewer och när det är 5 min kvar, blir det 50gr socker och MM klar.

Fyller på med vatten så vi får ca. 25-28 liter.
Kyler ner med spiral och syresätter vörten.

Tillsätter 2 påsar med Mauribrew Lager 497.
Jäser sedan i ca. 15 grader i 3 veckor.

Tack för råd och justeringar redan nu. :)

Mvh
Kenny
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hjälp med recept och tillvägagångssätt.

Inlägg av Foodhead 1 »

Har svårt att fundera och svara ingående nu, men du behöver nog ha varmare vatten till inmäskningen. Häller du i malten i 64-gradigt vatten hamnar du en bra bit under önskad mäsktemp. Eller var det avsikten?
KennyN
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Hjälp med recept och tillvägagångssätt.

Inlägg av KennyN »

Hej. Tack för tipset. Nybörjarfel gissar jag. Vi hann börja innan vi läste ditt inlägg. Efter vi hält imalten sjönk tempeln till 48. Tog nästan 35 min innan vi var uppe i 65 igen. Blir en ofrivillig och utdragen proteinrast. Blir ölet starkt och utan skum nu? /Kenny
Skriv svar