Mer jäst under sekundärjäsning??

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Mer jäst under sekundärjäsning??

Inlägg av Älgas »

Första satsen någonsin står just nu och puttrar i 18C sedan ett dygn tillbaka.

Planen var 20L bitter med en ABV på ca 5%

Vi räknade ner ett recept från 50L till 20L, och tillsatte ingredienserna därefter. Förutom pale ale malt och crystal malt, även 325g ljus sirap.

OG skulle landa på 1,050 men då vi kokade bort ca 5 liter blev uppmätt OG 1,080. Ivriga som vi var pitchade vi i 11,5g safale-04 och Skakade om jäshinken och så in med den i STC1000moddade kylen. Tanken är primärjäsning 5-7 dagar därefter tappa över på sekundär i 2-3veckor

Nu i efterhand dyker frågetecknena upp.
Resultatet kanske blir en hädelse mot allt vad ölstil heter, men vi är överens om att vi hellre får ett starkt öl än ett alldeles för sött (vilket vi gissar blir fallet?).

Orkar jästmängden fixa till en alkoholhalt upp mot 7-8%?

Om inte, kan man tillsätta en extra påse efter primärjäsningen(risk för autolys?)? Eller kan sockerlag räcka?

Om vi får en hög FG, finns det risk att okonverterade sockerarter bidrar till ett för högt tryck efter primning?

Inför nästa bryggning tänkte vi att vi kanske borde koka med locket på mellan humlegivorna eller kokar det över då?

In for the penny in for the pound, denna sats kommer inte kastas, oavsett om det smakar avskum så vill vi för erfarenhetens skull smaka på resultatet. Men vore enormt tacksam för tips som kan "rädda" ölet till någonting drickbart.

Beklagar eventuella dumma frågor men har intensivläst om allt kring detta projekt så länge nu att allt har blivit en enda röra!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Mer jäst under sekundärjäsning??

Inlägg av ScrotzaN »

Älgas skrev:Första satsen någonsin står just nu och puttrar i 18C sedan ett dygn tillbaka.

Planen var 20L bitter med en ABV på ca 5%

Vi räknade ner ett recept från 50L till 20L, och tillsatte ingredienserna därefter. Förutom pale ale malt och crystal malt, även 325g ljus sirap.

OG skulle landa på 1,050 men då vi kokade bort ca 5 liter blev uppmätt OG 1,080. Ivriga som vi var pitchade vi i 11,5g safale-04 och Skakade om jäshinken och så in med den i STC1000moddade kylen. Tanken är primärjäsning 5-7 dagar därefter tappa över på sekundär i 2-3veckor

Nu i efterhand dyker frågetecknena upp.
Resultatet kanske blir en hädelse mot allt vad ölstil heter, men vi är överens om att vi hellre får ett starkt öl än ett alldeles för sött (vilket vi gissar blir fallet?).

Orkar jästmängden fixa till en alkoholhalt upp mot 7-8%?

Om inte, kan man tillsätta en extra påse efter primärjäsningen(risk för autolys?)? Eller kan sockerlag räcka?

Om vi får en hög FG, finns det risk att okonverterade sockerarter bidrar till ett för högt tryck efter primning?

Inför nästa bryggning tänkte vi att vi kanske borde koka med locket på mellan humlegivorna eller kokar det över då?

In for the penny in for the pound, denna sats kommer inte kastas, oavsett om det smakar avskum så vill vi för erfarenhetens skull smaka på resultatet. Men vore enormt tacksam för tips som kan "rädda" ölet till någonting drickbart.

Beklagar eventuella dumma frågor men har intensivläst om allt kring detta projekt så länge nu att allt har blivit en enda röra!

Hur många l fick ni i jäshinken? För en "optimal" pitchrate så skulle ni ha pitchat strax under 300 miljarder jäst celler för 20 L 1.080 vört. Ett paket torrjäst innehåller 200 miljarder men håller ni det direkt i vörten så där hälften så ni har kanske pitchat 100 miljarder celler vilket är minst sagt i underkant. Att tillsätta mer jäst i detta skede hjälper inte.

Ni löper störst risk för att jästen blir stressad o avger dåliga smaker och att den ger upp o får för högt FG. Om det slutar jäsa o ni har för högt FG så är det enda ni kan göra att göra en förkultur o pitcha högaktiv jäst i jäskärlet o hoppas att det jäser ut.
Ifall ölet får ett för högt FG o ni bestämmer er för att inte försöka jäsa ner ölet nåmer är det lugnt o prima o flaska. Jag har aldrig varit med om att socker skulle få den kvarvarande maltosen att jäsa ut. Vanligt socker är mkt enklare för jästen att äta än maltos o efter att man matat jästen med vanligt socker brukar jästen inte orka äta mer maltos i vilket fall.

Lär av hur mkt vatten ni kokade bort denna gång o ta med det i eran beräkning nästa gång så slipper ni såna stora felberäkningar. Bland det viktigaste är att lära känna sin utrustning o anpassa sina recept o brygg rutiner efter den.

Det enda dumma frågorna som finns är de man inte ställer :-)
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Mer jäst under sekundärjäsning??

Inlägg av Älgas »

Just det, missade att ange att vi fick ca 15L ner i jäsdunken. Jästen tillsattes först i en dryg deciliter avtappad, nedkyld vört (20C). Här tror vi att ett par fel begicks då teorin säger att vatten (och inte vört) ska användas till rehydration samt att jästen ska ligga på ytan 15min innan den rörs ner (om jag inte missförstått?). Vi rörde ner den direkt. Sedan fick den vila i en kvart (under tiden vi kylde av vörten) Därefter pitchade vi med en tempskillnad på 0.5C.

Många fel begicks och allt blev väldigt luddigt och "på känn", mycket beroende på dålig förberedelse vilket skapade en liten stressfaktor. Mycket lärdom inför nästa brygg :).

Men du menar att halva kulturen dör om man inte rehydrerar torrjästen först? Eller har jag förstått fel?
Detta var i såfall viktig lärdom som jag helt har missat.

Fanns inte i vår fantasi att vi skulle uppnå detta höga OG när pre-boil SG var på 1.035 :) (mätfel kanske). Strategisk planering inför nästa brygg är i full gång.

Jag har läst någonstans att man skulle kunna spä med kokt vatten vid för höga OG, har även läst på andra ställen att detta inte är att rekommendera vid helmäskning. På pappret verkar de logiskt att det skulle gå. Men annars blir det, som du skrev på slutet, att basera recepten på 15L istället.

Slutligen tack så mycket för ett givande svar!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Mer jäst under sekundärjäsning??

Inlägg av ScrotzaN »

Älgas skrev:Just det, missade att ange att vi fick ca 15L ner i jäsdunken. Jästen tillsattes först i en dryg deciliter avtappad, nedkyld vört (20C). Här tror vi att ett par fel begicks då teorin säger att vatten (och inte vört) ska användas till rehydration samt att jästen ska ligga på ytan 15min innan den rörs ner (om jag inte missförstått?). Vi rörde ner den direkt. Sedan fick den vila i en kvart (under tiden vi kylde av vörten) Därefter pitchade vi med en tempskillnad på 0.5C.

Många fel begicks och allt blev väldigt luddigt och "på känn", mycket beroende på dålig förberedelse vilket skapade en liten stressfaktor. Mycket lärdom inför nästa brygg :).

Men du menar att halva kulturen dör om man inte rehydrerar torrjästen först? Eller har jag förstått fel?
Detta var i såfall viktig lärdom som jag helt har missat.

Fanns inte i vår fantasi att vi skulle uppnå detta höga OG när pre-boil SG var på 1.035 :) (mätfel kanske). Strategisk planering inför nästa brygg är i full gång.

Jag har läst någonstans att man skulle kunna spä med kokt vatten vid för höga OG, har även läst på andra ställen att detta inte är att rekommendera vid helmäskning. På pappret verkar de logiskt att det skulle gå. Men annars blir det, som du skrev på slutet, att basera recepten på 15L istället.

Slutligen tack så mycket för ett givande svar!
Huruvida du låter jästen ligga på ytan av vörten i 15 min lr ej spelar nog mindre roll. När man rehydrerar så kan jästen inte styra vilka ämnen som tar sig in genom cellväggen lr inte de första sekunderna o då dör ca 50% av alla cellerna när man häller dom direkt i vört istället för vatten. Min personliga erfarenhet av torrjäst är att det nästan är krångligare att försöka rehydrera den i vatten innan än att bara kompensera för 50% förlusten o ha i mer jäst men det är min erfarenhet som sagt.

Det borde inte vara några som helst problem att spä ut med kokt kylt vatten.

Räkna ut exakt hur många L vatten som kokar bort per timme. Häll upp vanligt vatten i ett erat kokkärl (förslagsvis så mkt ni tänkt ha preboil) o koka i en timme o kolla sedan hur mkt som kokat bort. Då kan ni sen anpassa alla era recept efter det så blir det nog "rätt" OG i fortsättningen.

Att ni hade tempskillnad på bara 0.5 grader när ni pitchade var väldigt bra iallafall :-)

Man får räkna med att några bryggningar inte går som dom ska. Det är när det blir fel man lär sig :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag försöker att alltid orka rehydrera. Är ju bara att koka lite vatten som får svalna och ha i jästen en kvart innan, skaka/röra om lite före pitch så det blir en fin slurry och ner i hinken. Ser ju inte så vackert ut men det gör ju inget =) Får igång jäsningen bra tycker jag... Gör man en stark och stor batch (OG 1.100x40 liter) så blir ju dubbla jästmängden lite onödiga pengar.

Bild
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Att toppa med vatten under kok är ju inte fel, om ni vill slippa förlora vätska till bortkok.
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Älgas »

Det var ett glädjande besked att det faktiskt gick att spä. Blir ju tusen gånger lättare justera OG om man hamnar i vårt läge. Även humlegivorna blir ju felanpassade vid stort bortkok gissar jag på. Vi ska fixa mätsticka (finns ingen gradering i vörtkokaren av nångon anledning) och få bättre kontroll på bortkok och även volymerna överhuvud taget, men det skadar ju inte att det finns nödlösningar så att resultatet ändå blir drickbart, skulle man klanta sig :).

Blev lite väl mycket skott från höften denna första gång känner vi.

Det där med jästen ska vi prova både med och utan rehydrering. Se om vi märker någon skillnad. 30 spänn för en extra påse jäst känns inte så svettigt så här i början, men det är klart det drar ju iväg efter ett par brygg. Ska testa och "återanvända" bottesatser någon gång men det känns tryggast med torrjäst så här i början.

Hehe, nej det är ingen fröjd för ögat (bilden). Nu har vi en inte allt för genomskinlig jäshink, men jag gissar på att det sällan är vackra syner i jäshinken ändå ;).

Frågetecknena klarnar en efter en. Osäkerheten har hittils varit en stor fiende.

För att upprepa vad många andra "newbies" skrivit, förbaskat kul är det i alla fall.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Älgas skrev:Hehe, nej det är ingen fröjd för ögat (bilden). Nu har vi en inte allt för genomskinlig jäshink, men jag gissar på att det sällan är vackra syner i jäshinken ändå ;).
Jorå, jäshinkar och framförallt damejeanner är vackra. Skulle de inte vara ljuskänsliga skulle de lätt få stå framme. När jag gjorde min första minibatch sa t.om. min fru att "den där får stå framme om du vill"! Sen kanske jag är lite skadad men rostfria jästankar är ju underbara att se på xD

Efter några dagar så klarnar vätskan en del och blir vackrare men det har jag ingen bra bild på. Får fixa ikväll då jag har en "skönhet" på jäsning just nu.
Bild

Bild
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Älgas »

Tar tillbaka min kommentar :)
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Älgas »

Liten uppföljare. Bryggdag +7dagar tog vi ett prov och mätte SG. Trodde inte våra ögon när vi läste av 1.010 på hydrometern!?! ABV på ca 8-9% enligt olika kalkyl program. Smakade gjorde vi givetvis, och nog smakade det starkt!

Tapperhetsmedalj till jästen i alla fall. Vette fasen hur det gick till!?

Återstår och se om den blir något vidare god i slutändan.

Kan dock inte undgå att fundera över om vi mätt fel eller om hydrometern skulle vara knasig. Men ser inte hur det skulle kunna ske.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Jag läste ingen kommentar om att du skrev att ni funderade på att koka med lock så jag skulle vilja avråda er från att göra det då ni riskerar att råka ut för dms. Alltså, under uppkok ok men under själva koket och efter så ska ni låta det vara av och om ni som vill dryga ut vattenmängden så är det bara att fylla på under koket, det brukar vi göra med den sista vörten från lakningen.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

1010 är fullt normalt FG i de flesta fall. Allt är som det ska.
Älgas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Älgas »

@horrorhead. Tack för det, då förblir locket av. Spä, kommer vi göra. 13 liter hade vi i jästanken visade det sig. Då har vi tydligen kokat bort ca 7 liter på en dryg timme.

@foodhead1. Vi blev bara så paffa när vi från början inte trodde jästen skulle orka :) Blev ett glädje rus som man knappt vågade tro på :).

Tack för alla svar och hjälp. Läget känns mer under kontroll inför kommande bryggningar nu. Får hoppas tråden kommer till hjälp för fler oroliga nybryggare :).
Pugilist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pugilist »

Strunta i sekundärjäsningen, att tappa om ger bara större risk för bakterieinfektioner plus eventuell oxidation.
Absinthen är kommen och jag har det bra.
/August Strindberg, Inferno
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Pugilist skrev:Strunta i sekundärjäsningen, att tappa om ger bara större risk för bakterieinfektioner plus eventuell oxidation.
Sekundärjäsning är inte samma sak som omtappning.

Håller dock med om att omtappning (oftast) är onödigt.
Skriv svar