Tillsätta jäst vid kolsyrning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tillsätta jäst vid kolsyrning?

Inlägg av Brewson »

Hej!
Vi har kört champagnemetoden i alla våra brygder men börjar ledsna på att det inte blir den kolsyra som vi vill ha samt att det brukar bli restsötma kvar, dvs allt socker äts inte upp av jästen. Ölet brukar smaka bra när det har jäst färdigt, men blir väldigt tråkigt när vi ska få till kolsyran. Ett alternativ är naturligtvis att gå över till fat och allt vad det innebär av extra utrustning och kostnader, men vi skulle vilja komma underfund med vad det är som blir fel eftersom vi inte får till det med sockret. Kan det vara så att vi har kvar för lite av jästen när det är dags för att kolsyresätta? Vi brukar sekundärjäsa eftersom det ger ett klarare öl, men iomd försvinner ju det mesta av jästen. Ska man tillsätta ny jäst, och isf hur mycket? // Erik
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Tillsätta jäst vid kolsyrning?

Inlägg av Bee »

Kolsyrejäser ni eller använder ni champagnemetoden? Champagnemetoden används för att ta bort jäst efter kolsyrejäsning och är ganska omständig och svår om jag förstått det rätt.

Om ni kolsyrejäser och det blir restsötma beror det troligen på att ni inte väntat på att det har kolsyrejäst färdigt. Jästen kommer knapra ner det tids nog. Ställ flaskorna lite varmare ett tag så löser det sig nog.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Det är nog ingen risk att det är för lite jäst kvar. Jag brukar låta flaskorna stå i rumstemperatur i 3 veckor.

Http://otterbo.wordpress.com <-- Öl o hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Bee skrev:Kolsyrejäser ni eller använder ni champagnemetoden? Champagnemetoden används för att ta bort jäst efter kolsyrejäsning och är ganska omständig och svår om jag förstått det rätt.
SHBF:s wiki kallar kolsyrejäsning på flaska med hjälp av lite socker för "champagnemetoden". Vad man än tycker om det namnet, så är det nog det Brewson med vänner gör.

För att komma med ett svar på själva frågan så upprepar jag vad andra skrivit: ställ flaskorna i rumstemperatur så blir det med stor sannolikhet bra.
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tillsätta jäst vid kolsyrning?

Inlägg av Brewson »

Tack för era svar, som iofs gör mig lite bekymrad. Jag brukar låta ölet stå på flaska i fyra veckor i rumstemperatur innan jag ställer det i källaren för lagring, så jag tycker att jag redan följer era råd. Jag har läst någonstans att man kan tillsätta extra jäst just för att få mer krut i kolsyreproduktionen. Är det någon som är bekant med det och vet hur mycket jäst man isf ska tillsätta, jag vill inte ha sprängda flaskor.
Visst Bee, det är inte Champagnemetoden "på riktigt", men som longjohn skriver så är det en benämning som förekommer på den här sidan.
//Erik
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Jag har råkat ut för att kolsyrningen inte fungerade. Jag öppnade alla flaskorna, tog torrjäst och blötte upp i kokat avsvalnat vatten (enligt instruktion
för torrjästen) i 15-20 min, rörde om och adderade ett kryddmått av jästen i varje flaska.
Det fungerade bra men om det berodde på den adderade jästen eller om jag fått kolsyra ändå eftersom flaskorna fick stå ytterligare
2 veckor vet jag ju förståss inte.
Ett kryddmått är 1 ml, så om man uppskattar dosen skulle det bli 11g jäst uppblandat med 100ml vatten. Jag har halvliters flaskor så jag
använde alltså 2ml av jäst blandningen per liter öl vilket (grovt uppskattat) betyder 0.22 g / l eller 2.2g / 10 liter. Det förstörde i alla fall inte
ölen och jag tror att det fick fart på jäsningen. Men som sagt, jag vet ju inte om jag fått kolsyra ändå om jag haft tålamod att vänta.....
Flasksprängning är nog ingen risk om du tillsätter jäst, det hänger nog mer på sockermängden.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Brewson skrev:Hej!
Vi har kört champagnemetoden i alla våra brygder men börjar ledsna på att det inte blir den kolsyra som vi vill ha samt att det brukar bli restsötma kvar, dvs allt socker äts inte upp av jästen. Ölet brukar smaka bra när det har jäst färdigt, men blir väldigt tråkigt när vi ska få till kolsyran. Ett alternativ är naturligtvis att gå över till fat och allt vad det innebär av extra utrustning och kostnader, men vi skulle vilja komma underfund med vad det är som blir fel eftersom vi inte får till det med sockret. Kan det vara så att vi har kvar för lite av jästen när det är dags för att kolsyresätta? Vi brukar sekundärjäsa eftersom det ger ett klarare öl, men iomd försvinner ju det mesta av jästen. Ska man tillsätta ny jäst, och isf hur mycket? // Erik
Hej

Jag har själv genom åren råkat ut för att tillräckligt av mina öl inte blivit kolsyrade alls eller för lågt. Sedan ca 5 år tillbaka så tillsätter jag alltid ca 0,5-1 g torrjäst till primen och sedan dess så har mina öl alltid fått en ok kolsyra.

Tidigare så kunde jag vänta 4-8 veckor, men ingen kolsyra, primen var alltid tillräcklig. Jag har oxså fått dom flesta ölen kolsyrade utan extra jäst, men som sagt tillräckligt många blev det inte.

Du förlorar ju inget på att tillsätta xtra jäst, finns det tillräckligt i ölen så ingen skada skedd, är det dåligt ja då gör det ju nytta. Var bara säker på att ölet jäst färdigt och tillsätt inte en jäst med högre utjäsningsgrad än själva "huvudjästen", för då kan det i värsta fall bli "bomber", har dock själv aldrig råkat ut för det själv.

Prova nästa gång och dra egen slutsats.

Bo
Skriv svar