Dåligt kok.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Dåligt kok.
Jag lyckas inte få något vidare kok utan lock hemma. Har 30L patina. Provat både min gamla traditionella spis och en lös 2000w kokplatta från Lidl (inte min!) men bägge är ungefär likvärdigt dåliga...
Idag åkte jag ut till Jula och köpte en grilltändare, men den är alldeles oljig såg jag när jag kom hem.
Ni som kör grilltändare; Var era så när ni köpte dem? Hur fick ni bort oljan? Ska jag lämna tillbaka den och köpa en annan?
Överlag är jag nyfiken på om det kan vara skillnad på induktionsplattor av olika märken med samma effekt. Tycker det ser ut som Lindh har rätt bra kok med patina och Kjell's platta på 2000W.
Idag åkte jag ut till Jula och köpte en grilltändare, men den är alldeles oljig såg jag när jag kom hem.
Ni som kör grilltändare; Var era så när ni köpte dem? Hur fick ni bort oljan? Ska jag lämna tillbaka den och köpa en annan?
Överlag är jag nyfiken på om det kan vara skillnad på induktionsplattor av olika märken med samma effekt. Tycker det ser ut som Lindh har rätt bra kok med patina och Kjell's platta på 2000W.
- Goblintroll
- Torrhumlare

Re: Dåligt kok.
Jag kör på 36liters patina och kokar batcher på 25-28 liter på en 2000w OBH-nordika induktionsplatta. För att få upp kok så har jag en doppvärmare på 1500w men när jag kommit upp i kok så rullar det på bra med 2000w plattan. Köp en bra platta och prova, du har ju oftast 30 dagars öppet köp så du kan lämna tillbaka plattan om du inte är nöjd. Det är sällan ekonomiskt att köpa billigaste.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Har också 36-liters Patina. Jag kokar på Biltemas induktionshäll. Om jag kör den tillsammans med en grilltändare så får jag ett helt okej kok. Jag skulle vilja ha lite mer dock. Framförallt lite kortare tid till kok.
Mina grilltändare var inte oljiga, men jag förstår vad du syftar på, har sett sådana. Jag har testat Biltemas grilltändare, 500W och Rustas på 800W.
Rustas var det aningens bättre kok med, men den är kortare och jag fick böja den lite konstigt för att inte känna som om jag stoppade eluttaget rakt ner i grytan.
Idag när jag bryggde kom jag till rullande kok på ca 35 minuter. Då började med nylakad vört, där första delen hamnade på plattan under tiden jag lakade ur det sista. Från att jag börja laka till uppkok var ca 70 minuter.
Jag hoppas också på lite tips i denna tråden på någon bra, testad induktionsplatta+grilltändarkombo. Eller liknande.
Mina grilltändare var inte oljiga, men jag förstår vad du syftar på, har sett sådana. Jag har testat Biltemas grilltändare, 500W och Rustas på 800W.
Rustas var det aningens bättre kok med, men den är kortare och jag fick böja den lite konstigt för att inte känna som om jag stoppade eluttaget rakt ner i grytan.
Idag när jag bryggde kom jag till rullande kok på ca 35 minuter. Då började med nylakad vört, där första delen hamnade på plattan under tiden jag lakade ur det sista. Från att jag börja laka till uppkok var ca 70 minuter.
Jag hoppas också på lite tips i denna tråden på någon bra, testad induktionsplatta+grilltändarkombo. Eller liknande.
- Goblintroll
- Torrhumlare

jag har tidigare tipsat om att söka på ebay på travel heater.
där kan ni hitta doppvärnare på 2000w för en hundring eller två.
ett bra kompliment till induktionshällen. klart att en induktinsplatta på ca 2500 - 3000w hade vart guld.
där kan ni hitta doppvärnare på 2000w för en hundring eller två.
ett bra kompliment till induktionshällen. klart att en induktinsplatta på ca 2500 - 3000w hade vart guld.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Håller med Folk. Det vore onekligen intressant att läsa fler lyckliga/olyckliga kombinationer.
Man kanske skulle köpa sig en rejäl doppvärmare helt enkelt, och lämna tillbaka grilltändaren. Koka på den trötta spisen.
Jag står i läge att strax rusta köket med induktionshäll, så jag köper gärna inte en fristående platta i onödan. Lägger hellre en slant extra då på en lite bättre häll.
Sneglade på en från Tyskland på eBay för 360kr ink frakt, men känner jag mig själv rätt så kanske det ändå blir den där från Humle.se. De där ryska såg läskiga ut.
Man kanske skulle köpa sig en rejäl doppvärmare helt enkelt, och lämna tillbaka grilltändaren. Koka på den trötta spisen.
Jag står i läge att strax rusta köket med induktionshäll, så jag köper gärna inte en fristående platta i onödan. Lägger hellre en slant extra då på en lite bättre häll.
Sneglade på en från Tyskland på eBay för 360kr ink frakt, men känner jag mig själv rätt så kanske det ändå blir den där från Humle.se. De där ryska såg läskiga ut.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Vi har köpt doppvärmare på 2000 W från tyska Ebay. Får bra kok på 45 liter med den kombinerad med Kjell-induktion på effekt 4 av 10.
Vi har nog en doppvärmare över, faktiskt, som vi kan sälja för inköpspris (får kolla upp priset). Min tyska var lite för rostig, så jag råkade liksom genomföra ett köp för mycket av misstag.
Vi har nog en doppvärmare över, faktiskt, som vi kan sälja för inköpspris (får kolla upp priset). Min tyska var lite för rostig, så jag råkade liksom genomföra ett köp för mycket av misstag.
Jag har labbat en del med olika varianter så jag tänkte dela med mig av lärdomarna i den ordningen jag började. Samtliga kombinationer är med lock på uppkok och utan lock hela koket.
Biltema 25L + spis från 1996 med glashäll (röd-glödgande): Mycket långsamt uppkok (1timme), kokar 24 liter okej.
Biltema 25L isolerad med Claes Ohlson liggunderlag + spisen: Långsamt uppkok (kanske 45min?) men kokar 24 liter bra.
Biltema 25L isolerad + Spisen ovan + Grilltändare 835w från Coop: Halverar uppkoket men blir för kraftigt till själva koket på 12an på spisen.
Biltema 25l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta: Bra kok.
Patina 50L isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta: klent kok på 48 liter, okej kok på 20-25 liter
Patina 50l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta + Grilltändare 835w: Bra kok på 48 liter
Patina 50l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta + Doppvärmare/Grilltändare 3200w från Humlegården: Grymt till uppkok men för kraftigt till kok av 48 liter. Stor varrning för överkok, det går på 10 sekunder från hotbreak till katastrof!
Min grilltändare från coop har faktiskt använts som grilltändare några gånger så där blev det rengöring med stålull/tvålull samt diskmedel innan användning.
När jag räknade på hur mycket effekt som skulle ge en märkbar skillnad vid uppvärmning av mäskvatten kom jag fram till följande:
Formel: 20 liter från 8c till 78c: 4,18 x 20l x 70 (78-8c) = 5852 kJ
49 min med 2kw (kjellplattan)
34 min med 2,835kw (kjellplattan + grilltändaren)
24 min med 4kw (kjellplatta x 2)
19 min med 5.2 kw (kjellplattan + humlegårdens doppvärmare)
Jag har ingen film på hur mycket kok jag tycker är för mycket men den här bilden kanske beskriver det hela något:

Biltema 25L + spis från 1996 med glashäll (röd-glödgande): Mycket långsamt uppkok (1timme), kokar 24 liter okej.
Biltema 25L isolerad med Claes Ohlson liggunderlag + spisen: Långsamt uppkok (kanske 45min?) men kokar 24 liter bra.
Biltema 25L isolerad + Spisen ovan + Grilltändare 835w från Coop: Halverar uppkoket men blir för kraftigt till själva koket på 12an på spisen.
Biltema 25l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta: Bra kok.
Patina 50L isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta: klent kok på 48 liter, okej kok på 20-25 liter
Patina 50l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta + Grilltändare 835w: Bra kok på 48 liter
Patina 50l isolerad + Kjell&Co 2000w induktionsplatta + Doppvärmare/Grilltändare 3200w från Humlegården: Grymt till uppkok men för kraftigt till kok av 48 liter. Stor varrning för överkok, det går på 10 sekunder från hotbreak till katastrof!
Min grilltändare från coop har faktiskt använts som grilltändare några gånger så där blev det rengöring med stålull/tvålull samt diskmedel innan användning.
När jag räknade på hur mycket effekt som skulle ge en märkbar skillnad vid uppvärmning av mäskvatten kom jag fram till följande:
Formel: 20 liter från 8c till 78c: 4,18 x 20l x 70 (78-8c) = 5852 kJ
49 min med 2kw (kjellplattan)
34 min med 2,835kw (kjellplattan + grilltändaren)
24 min med 4kw (kjellplatta x 2)
19 min med 5.2 kw (kjellplattan + humlegårdens doppvärmare)
Jag har ingen film på hur mycket kok jag tycker är för mycket men den här bilden kanske beskriver det hela något:

-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Fantastisk sammanfattning Lindh. Mycket uppskattad läsning!
Jag hade inte tänkt på det kontra-produktiva i att ha en FÖR stark doppvärmare. Tanke; kan man sätta en potentiometer på den? En doppvärmare på 0-3700W borde ju vara det ultimata.
Jag har iaf nu beställt en doppvärmare på 2KW från tüskland. Funderar på att åka och inhandla en induktionshäll från Kjell också, så slipper jag fundera på detta ett tag.
Jag hade inte tänkt på det kontra-produktiva i att ha en FÖR stark doppvärmare. Tanke; kan man sätta en potentiometer på den? En doppvärmare på 0-3700W borde ju vara det ultimata.
Jag har iaf nu beställt en doppvärmare på 2KW från tüskland. Funderar på att åka och inhandla en induktionshäll från Kjell också, så slipper jag fundera på detta ett tag.
Re: Sv: Dåligt kok.
Problemet blir att lasten delas mellan potentiometern och doppvärmaren. Dvs har du 500W på doppvärmaren kommer potentiometern bränna 3200W. Du kommer behöva en fet potentiometer med stora kylflänsar. Alternativt köra med en ställbar transformator, men sådana kostar nog en del.Grindcrusher skrev:Tanke; kan man sätta en potentiometer på den? En doppvärmare på 0-3700W borde ju vara det ultimata.
Kan tillägga att 3200w doppvärmare GÅR att köra på 10A men bara om den är nedsänkt i mycket vätska. Annars blir den för varm och drar sin fulla kapacitet vilket slår ifrån säkringen i proppskåpet.
Dubbla induktionsplattor testade jag på min 50L patina men den var för liten för att täcka bägge helt. Resultatet var en högt koncentrerad energi i fogen i botten på kastrullen som började glöda. Vet att några har kört på det sättet med gott resultat men jag skulle rekommendera två mindre plattor än Kjells eller större kastrull som täcker bägge plattorna helt.
Dubbla induktionsplattor testade jag på min 50L patina men den var för liten för att täcka bägge helt. Resultatet var en högt koncentrerad energi i fogen i botten på kastrullen som började glöda. Vet att några har kört på det sättet med gott resultat men jag skulle rekommendera två mindre plattor än Kjells eller större kastrull som täcker bägge plattorna helt.
Jag köpte en triac "dimmer" som byggsats till min, kostade runt hundringen. Enkelt att bygga ihop om man kan löda, följa ett enkelt schema och framför allt har lite känsla för elsäkerhet.Grindcrusher skrev:Jag hade inte tänkt på det kontra-produktiva i att ha en FÖR stark doppvärmare. Tanke; kan man sätta en potentiometer på den? En doppvärmare på 0-3700W borde ju vara det ultimata.
Kommer inte ihåg hur mycket effekt den klarar, men mitt element är på 3kw. Borde finnas färdiga att köpa också kan jag tycka. Ska leta vidare och se om jag kan hitta var jag köpte den.
Re: Sv: Dåligt kok.
Vid lite googlande hittade jag denna: http://www.conrad.se/websale7/?shopid=c ... b%2Fmd5%7D
Sjukt lång länk...
Sjukt lång länk...
Betyder värmeutvecklingen att kombinationen doppvärmare+dimmer fortfarande drar 3200w?
Triac dimmer är inte en bra lösning för det här. Stora mängder av högfrekvent skräp skickas tillbaka i ledningarna om du inte lägger ner en ahel del pengar och möda på att filtrera dessa. Ett solid state relä är en mycket bättre lösning och en 555:a eller mikrokontroller för att styra den.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Nej, inte med en triac (även om den är störig i nätet). Det utvecklas lite värme i den, men det är inte mycket.Lindh skrev:Betyder värmeutvecklingen att kombinationen doppvärmare+dimmer fortfarande drar 3200w?
Inte heller om man använder solid state relä tillsammans med en 555a (eller något annat som slår på och av) kommer man upp i någon effekt. Om jag inte är helt ute och cyklar så utvecklas mest värme vid till- och frånslag, så det blir lite beroende av switchfrekvensen.