BrewPi ett sofistikerat sätt att styra fermenteringen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
kredor
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

BrewPi ett sofistikerat sätt att styra fermenteringen

Inlägg av kredor »

Hittade denna site brewpi.com som är ett precis nystartat projekt för att på ett sofistikerat sätt styra ditt kylskåp till exakt rätt temperatur.
Man använder sig av en arduino http://www.arduino.se och 2 temperatursensorer för att styra kylningen och en 25w lampa för att få värme.

Sedan kan man se och styra temperaturen via en oledskärm och ett webgränssnitt.
Jag har tänkt att bygga en, hoppas fler blir intresserade så att man kan utbyta tips och idéer.

Här är en länk till ett TED talk om arduino http://www.ted.com/talks/massimo_banzi_ ... ation.html
Det finns inget dåligt väder, bara för lite sprit
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: BrewPi ett sofistikerat sätt att styra fermenteringen

Inlägg av Qonos »

Verkar riktigt schysst ju. Tyvärr har jag ine plats till ett ölkylskåp, annars hadejag nog också gett mig på det där.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Lutar åt att jag kommer ge mig på att bygga en sådan här trotts allt. letar kylskåp nu och en Raspberry Pi är beställd.
Användarens profilbild
kredor
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av kredor »

Berätta gärna hur det går!
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Antagligen käpprent åt... Haha nej då ska nog gå bra kanske. Inte hållt en lödkolv i handen sen jag var 15, och det är ju en 20 år sen. Men man måste ju våga testa :)
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

kredor, har du kommit igång med ditt bygge?
Användarens profilbild
kredor
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av kredor »

Nej. Han som utvecklat det håller även på och framställer en shield för att koppla in sensorerna och elen och jag hoppas på att få köpa en sådan istället för att göra en egen.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Kan vara en lösning det med :) Kylskåpet jag tänkte köpa blev sålt dagen innan jag skulle kolla på det. Så nu får jag ge mig ut på blocket igen och leta efter ett nytt objekt. Kanske blir det lagom tills han är klar med sin shield :)
thrashzor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av thrashzor »

Även jag har blivit inspirerad av BrewPi-projektet men eftersom jag har lite färre krav så bestämde jag mig för att bygga en egen variant. Testade först arduino men fastnade mer för raspberry pi så det blev en sådan som bas tillslut.

Jag ville bygga en renodlad jäsmonitor för att hålla koll på bubblorna under jäsprocessen. Aktiviteten skulle loggas och gå att visa via webben/mobilen.

Började med att skaffa en ljudsensor i form av en helt vanlig mic med ställbar ljudkänslighet som jag köpte för en billig slant via ebay. Jackade sedan upp micen till r-pi och ställde ned känsligheten så pass mycket att den inte reagerade på bakgrundsljud. Sedan började labbandet... Tanken var att denna mic skulle fästas vid jäsröret för att bara registrera ljud därifrån.

Kort därefter tog mjukvaran form och jäsmonitorn registrerade ljud som sedan loggades på hemservern. Allt enligt plan.

Testerna har gått förvånadsvärt bra men jag har ännu inte hunnit testa den på riktigt så att säga. Det första riktiga testet blir nu på lördag när jag ska brygga en tysk pilsner.
Kompletterade förresten nyligen med en temperatursensor för att logga temperaturen vid jämna intervall och så passade jag på att snygga upp prototypen genom att bygga in expansionskortet i lådan. Se bild på slutversionen bland bilagorna.

Nu återstår det bara att bygga ett hyggligt webbgränssnitt och brygga mer öl!
Bilagor
Slutprodukten
Slutprodukten
Labbande. Arduino vs R-pi
Labbande. Arduino vs R-pi
thrashzor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av thrashzor »

Det blev ingen lagerölsbryggning i helgen utan jag bryggde istället en ljus belgisk. Men som utlovat så testade jag jäsmonitorn på riktigt.
Efter en del kalibrering så fungerar den riktigt bra. För att den skulle känna av ljudet ordentligt så fick jag bygga en halvdan "resonanslåda" i form av en avskuren PET-flaska (nödlösning).
Resultatet kan ni se i videon på https://www.dropbox.com/s/ncksodxjks7jwxg/brewmon.mov

Sedan jag startade den igår eftermiddag har den registrerat drygt 29.000 bubblor och har nu hoppat ned till 5 bubblor i minuten jämfört med 60 igår.
Bilagor
Webbgränssnitt
Webbgränssnitt
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

thrashzor skrev:Det blev ingen lagerölsbryggning i helgen utan jag bryggde istället en ljus belgisk. Men som utlovat så testade jag jäsmonitorn på riktigt.
Efter en del kalibrering så fungerar den riktigt bra. För att den skulle känna av ljudet ordentligt så fick jag bygga en halvdan "resonanslåda" i form av en avskuren PET-flaska (nödlösning).
Resultatet kan ni se i videon på https://www.dropbox.com/s/ncksodxjks7jwxg/brewmon.mov

Sedan jag startade den igår eftermiddag har den registrerat drygt 29.000 bubblor och har nu hoppat ned till 5 bubblor i minuten jämfört med 60 igår.
Spännade! Riktigt spännade ... funderar du på funktioner?
thrashzor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av thrashzor »

Fogsvans skrev:
Spännade! Riktigt spännade ... funderar du på funktioner?
Tankeverksamheten har stått still ett tag nu. Kallade det idétorka :) jag har tankar om att göra en kegerator under semestern och då skulle man ju kunna labba lite under hösten. Tex en display som visar temp, koppla in en flowsensor så man kan se ungefär hur mkt det är kvar i fatet m.m.

Kommer dock använda jäsmonitorn fortsättningsvis. Kanske vidareutveckla webben för att hålla ett fullständigt bibliotek över historiska bryggningar med recept, bilder osv där man kan skapa och hantera projekt. Monitorn är redan idag förberedd för att startas via webbgränssnittet så en lightversion av portalen hade gått rätt snabbt att slänga ihop.

Har du några idéer så är det varmt välkommet!
Pugilist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pugilist »

Finns det någon liknande lösning om man skulle vilja styra själva bryggprocessen, dvs allt från mäskning till kok? Jag har sneglat på The Electric Brewery men det är på tok för mycket pengar för min del.
Absinthen är kommen och jag har det bra.
/August Strindberg, Inferno
thrashzor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av thrashzor »

Pugilist skrev:Finns det någon liknande lösning om man skulle vilja styra själva bryggprocessen, dvs allt från mäskning till kok? Jag har sneglat på The Electric Brewery men det är på tok för mycket pengar för min del.
Inte vad jag känner till. Men det är klart, med lite tålamod skulle det kunna gå att bygga en apparat som fixar mäskningen. T.ex. en raspberry pi, två 230v relä, en vattentålig temp-sensor, en omrörare. Man skulle då kunna koppla så att omröraren är på under hela mäskningen, sedan skulle man kunna programmera R-pi:n för att sätta igång värmekällan fram tills en viss temperatur uppnås och sedan stänga av, sätta en timer för nästa nivå samt hålla konstant temp tills timern löper ut (blir klart problem om termometern läser fel och tempen rusar iväg). Efter sista nivån stängs programmet av och omrörningen stannar.

Lakningen blir lite värre för då måste man ha någon form av pump och en spridare i toppen av kärlet. Ingenting är omöjligt.
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Pulsatorius
Skriv svar